Capital: Cand si unde ati descoperit GRP-ul (Gross Rating Point – nota red.)?
Maria Tudor: In 1994, in prima carte de media pe care am citit-o – o carte foarte proasta, cea mai proasta pe care am vazut-o vreodata. Acolo am vazut definitia GRP-ului. Avand cunostinte matematice destul de bine puse la punct, pentru ca am terminat Automatica, n-a fost foarte complicat sa inteleg.
Capital: Ce o impiedica pe Zenith Media sa fie agentia numarul 1 pe piata?
Maria Tudor: Dar ce intelegi prin „agentia numarul 1”?
Capital: Cea mai mare cifra de afaceri, cel mai mare profit, cei mai multi clienti.
Maria Tudor: Sunt trei notiuni diferite, oarecum legate intre ele, dar nu direct proportional. Un top al agentiilor se face, in general, pe baza cifrei de afaceri, probabil ca la asta te referi…Cine a zis ca Zenith Media are drept obiectiv sa fie agentia numarul 1? Pentru ca eu nu cred ca intotdeauna trebuie sa fii cel mai mare, ci trebuie sa fii cel mai bun. Iar, personal chiar cred in aceasta pozitionare: sa fim cei mai buni. Imi place sa cred ca suntem o agentie profesionista, orientata foarte mult catre clienti, cu servicii consolidate de media. Putem sa crestem artificial cifra de afaceri, sa zicem, vanzand spatiu de publicitate la foarte multe agentii mici de pe piata – sa fim un fel de broker de media – si astfel am putea deveni agentia numarul 1. E mai putin interesant… In primul rand, suntem o agentie de servicii de media. Aproape 90% din clientii nostri sunt castigati la nivel local si nu avem clienti de retea puternici prezenti aici care sa fie aliniati la Zenith Media. Clientii nostri lucreaza cu noi pentru ca sunt multumiti de serviciile noastre.
Capital: si nu aveti ambitia de a urca pe locul 1?
Maria Tudor: E foarte frumos sa fii numarul 1, dar nu e un obiectiv in sine pentru Zenith. Nu vrem sa fim lideri doar pentru ca avem cea mai mare cifra de afaceri. Cred ca mult mai reprezentative pentru noi sunt numele clientilor si campaniile pe care le-am facut.
Capital: Exista o subordonare a lui Zenith Media fata de politica lui Saatchi & Saatchi?
Maria Tudor: Nu, sunt doua companii independente din punct de vedere organizatoric si al afacerilor. Ne ajutam reciproc, avem clienti comuni, desi in acest moment majoritatea clientilor nostri sunt clienti directi.
Capital: Spune-mi ce disconturi ai ca sa-ti spun ce agentie de media esti. Este un „proverb” ce caracterizeaza in prezent piata agentiilor de media?
Maria Tudor: Este o piata in care costul e important. De fapt, traim intr-o tara unde costul e important. Eu cred ca industria de publicitate si media a evoluat relativ bine fata de alte industrii. Evident ca situatia economica generala ne trage si pe noi inapoi.
Capital: Caracterizati in trei cuvinte actuala piata de media din Romania.
Maria Tudor: Numai doua: dinamica si dezordonata. Este o piata foarte competitiva, nu numai ca sunt jucatori multi, dar nu sunt nici bugete suficiente pentru numarul de jucatori prezenti. Avem o piata prea saraca in investitii publicitare pentru competitia care exista. Pe de alta parte, remarc faptul ca a crescut nivelul de profesionalism al oamenilor de media, si calitatea serviciilor a crescut incontestabil.
Capital: Ce va nemultumeste la suporturile media?
Maria Tudor: Mi-as dori mai multe initiative, mai multe oferte speciale si mai multa creativitate din partea lor.
Capital: Cum calculati investitiile nete de publicitate pe TV, presa, radio?
Maria Tudor: Nimeni nu stie volumul real net de pe piata romaneasca. Ca anul trecut au fost 120, 130 sau 140 de milioane dolari, n-ai cum sa dovedesti asta. Investitiile nete le calculam in urma discutiilor cu furnizorii. Pana la urma stabilesc o estimare pe baza informatiilor pe care le am de la marii operatori din fiecare domeniu publicitar.
Capital: De ce la noi publicitatea TV este ieftina in comparatie cu cea din tarile vecine?
Maria Tudor: Din cauza lipsei volumelor de publicitate. Pana la urma, fiind pe o piata libera, pretul se stabileste pe baza cererii si ofertei, simplu!
Capital: Se vehiculeaza pe piata media o expresie consacrata, „televiziunile si-au dat jos pantalonii”. Asta inseamna ca televiziunile au cedat presiunii clientilor?
Maria Tudor: E o chestiune de negociere. Faptul ca au scazut preturile inseamna ca si-au permis sa le scada. E decizia fiecarei televiziuni in parte.
Capital: Aveti un complex de inferioritate fata de colegii din reteaua Zenith?
Maria Tudor: Nu, nu am si n-am avut nici o clipa. E adevarat ca din punctul de vedere al bugetelor Romania e o tara mica, dar profesional n-am nici un complex. Faptul ca proiectul nostru Divizia A Ursus a fost nominalizat pe lista celor sase proiecte finaliste la o competitie la care au participat 86 de birouri din reteaua internationala Zenith dovedeste ca nu avem complexe. Nu cred ca mai trebuie sa ne fie rusine sau sa ne simtim undeva in urma sub aspect profesional. Pe piata din Romania sunt oameni educati, care au capacitatea de a intelege businessul la nivel international.
Capital: De ce ati refuzat oferta de munca de la reteaua Zenith?
Maria Tudor: Din motive personale. Oferta era foarte atragatoare atat datorita tarii, cat si functiei in care urma sa lucrez. Important este ca sunt aici pentru ca imi place. Am toate argumentele din lume sa spun ca media este o meserie foarte frumoasa, foarte dinamica, in care lucrezi cu oamenii, iar mie imi place comunicarea. Nu suport rutina, sunt o persoana cu foarte mare energie si care se plictiseste foarte repede, iar piata de media din Romania este atat de dinamica, incat nu am timp sa ma plictisesc, pentru ca mereu am ceva nou de invatat.
Maria Tudor despre:
Primul pitch castigat
– Interbrew, martie 1995. A fost o prezentare foarte buna la vremea respectiva, dar daca o citesc acum pot spune ca e proasta.
Cel mai mare pitch pe care l-a pierdut
– Brtish American Tobbacoo (BAT), octombrie 2000. Am luat-o destul de personal, desi n-ar fi trebuit.
Cel mai mare discont obtinut vreodata la un suport media
– Nu stiu, cred ca a depasit 95%!… (Rade.) Nu ma intreba de cel mai mare, intreaba-ma de cel mai mic! (Rade.)
Cea mai buna campanie media pe care a realizat-o
– si cea mai complexa: lansarea Orange.
Cea mai salba campanie
– N-am facut campanii slabe!
Cea mai dificila negociere cu o statie TV
– Contractul de barter MTV cu Televiziunea Romana, in 1995. Am petrecut o zi intreaga in TVR, umbland cu contractul in brate de la un departament la altul. Eram un copil si la un moment dat am izbucnit in plans. Pana la urma am reusit sa obtin semnaturile.
Defectele lui Radu Florescu, Managing Director Saatchi&Saatchi
– Uneori, indecis. Desi mi-a zis ca a nu lua o decizie e de fapt tot o decizie.
Calitatile lui Radu Florescu
-Un bun lider.
Carte de vizita
Maria Tudor, Managing Director Zenith Media Romania
Data si locul nasterii: 3 august 1968, Harsesti – Arges
Studii: – Universitatea Politehnica Bucuresti – Facultatea
de Automatica
– EMBA Program – ASEBUSS
– Cursuri de pregatire in reteaua Zenith Media
Activitatea: – 1994 – 1996, Media Executive la Bates Centrade Saatchi&Saatchi
– 1996 – 2002, Media Director la Bates Centrade Saatchi&Saatchi
– 2000 – in prezent, Managing Director la Zenith Media
Starea civila: Necasatorita
Pasiuni: Calatoriile.
IN VARF
1. Tide si armata la Marina
Un spot pentru detergenti remarcabil, productia, regia, imaginea si casting-ul sunt excelente. Cred ca este si eficient, demonstratia e clara, iar target-ul principal este atins cu subtilitate; orice femeie din Romania are o tresarire cand e vorba de armata din motive de iubiti, soti, fii, prieteni, rude sau macar uniforme. Ofiterul ala care face inspectia e tare.
2. Tuca ping-pong Gyuri Pascu Demonstratie hazoasa a beneficiilor brand-ului Antena 1. S-ar putea sa sara unii sa zica „stai domne ca asta e autopromo, nu e spot de publicitate!”. Sariti! r
3. Are cam multa Javar
Cele doua babute care isi impartasesc de-ale Internetului. Superba campanie pentru punct ro, x-net, iar spotul asta e preferatul meu. Curajoasa acceptarea anti-target-ului in Romania.r
r
IN GROAPAr
Desi sunt o gramada de spoturi proaste eu ma opresc la trei care apartin aceleasi categorii: bauturi alcoolice tari. Au un mesaj clar involuntar: alcoolul baut pe negandite tampeste.r
1. Barmanita hormonala r
Ce baiat frumos e si cere ginul ala din care bea mult si ea, deodata pupaturi accelerate peste tejghea, hopa!…. patrat negru, DISTINCtIE. r
2. Cainii vagabonzi atacar
La o partida de geologie vin peste tine ciobanestii germano-belgieni. Dar pleaca apoi convinsi de foc si de priviri. Dupa o asa sperietura ai nevoie de o cana de votca si in pustietatea aia nu te verifica nimeni cu fiola la intoarcere.r
3. Spune DA cu tarier
Bea o votca sa ai curaj la insuratoare. L-am pus al treilea pentru ca are nitel umor, ma rog, cam prost dar umor. Pacat de actrita aceea draguta, dar ce situatie imbecila, aproape ca la alt spot, parca la un ness. Scuze, trebuiau doar trei?