Scopul noii concentrări, pe lângă optimizarea costurilor, este dezvoltarea unei companii capabile să lupte de la egal la egal cu cei doi giganţi europeni, AirFrance-KLM şi Lufthansa.
Faptul că transportul aerian trece printr-un moment extrem de dificil nu mai este o noutate pentru nimeni. Şi acest sector este puternic afectat de criză, companiile de pe piaţa mondială luptând din greu pentru supravieţuire. Conform IATA (International Air Transport Association), cele 230 de companii aeriene grupate în asociaţie vor pierde în acest an 2,8 miliarde USD, după ce, în 2009, pierderile totale fuseseră de circa 9,4 miliarde USD.
Conştienţi că, în ciuda unei reveniri uşoare a transporturilor aeriene, efectele crizei vor lăsa urme adânci în bugetele proprii, oficialii British Airways (BA) şi Iberia au decis săptămâna trecută să parafeze un acord la care lucrează încă din 1998. De fapt, în acel an, BA a achiziţionat o mică parte din acţiunile companiei spaniole, ca semn al unei posibile colaborări viitoare. După o tentativă eşuată, în 2007, de a cumpăra pachetul majoritar de acţiuni al Iberia, BA abandonează proiectul şi încearcă să pună pe picioare o altă alianţă, de această dată cu australienii de la Qantas. Spre surprinderea multor analişti, în toamna anului trecut, britanicii anunţă încheierea parteneriatului cu Qantas Airways şi semnarea unui acord preliminar de fuziune cu Iberia. Conform contractului semnat pe 8 aprilie 2010, BA deţine 55% din acţiunile noului holding, denumit International Consolidated Airlines Group SA, iar partenerul Iberia, restul de 45%.
Alianţa celor mici promite să mai crească
Conform oficialilor celor două companii, Willie Walsh, şeful executiv al BA, şi Antonio Vasquez, preşedintele Iberia, cel mai important obiectiv urmărit prin crearea International Airlines este reducerea costurilor de operare cu 533 de milioane USD anual. Pe lângă această ţintă importantă, alianţa BA-Iberia are şi multe obiective secundare, dintre care se remarcă optimizarea traficului de pasageri prin schimburi şi preluări de curse de pe cele două huburi ale grupului, Londra şi Madrid. Nu în ultimul rând, acest nou mamut, a cărui valoare de piaţă depăşeşte şapte miliarde USD, se poate bate acum de la egal la egal cu ceilalţi doi competitori europeni, AirFrance-KLM şi Lufthansa, având şi o poziţie considerată strategică pe piaţa transportatorilor aerieni. BA va putea opera de la Londra curse către nordul Europei şi al Americii, iar Iberia va putea aduce pasageri pe hubul madrilen din America Latină şi Africa. Dacă în alianţă va intra în curând, aşa cum se anticipează, şi American Airlines, grupul format va deţine o cotă importantă din transportul transoceanic.
Până la următorul pas, însă, BA şi Iberia au de trecut alte examene decisive: restructurarea, inclusiv delicata problemă a echilibrării schemei de pensii a BA, cu un deficit curent de 3,7 miliarde de lire sterline, şi obţinerea acordului Comisiei Europene pentru noua concentrare.
Atragerea American Airlines în alianţă este următorul pas pe agenda BA şi Iberia. Sunt prea multe companii aeriene în lume, iar viitorul va aparţine celor puternice.
Stephen Furlong, analist, Davy Stockbrokers
Este un pas important spre crearea unuia dintre cele mai mari grupuri aeriene din lume, mai bine înzestrat, capabil să concureze cu alte companii majore.
Antonio Vasquez, preşedinte, Iberia
14 miliarde de euro sunt veniturile cumulate ale celor două companii. Noul grup va avea 408 aeronave şi o capacitate de transport de 58 de milioane de pasageri pe an