Tranzacţia de 5,5 miliarde de euro, prin care grupul american Chrysler a trecut în portofoliul Cerberus Capital Management, a pus pe jar clienţii mărcilor Chrysler, Jeep şi Dodge. Preşedintele DaimlerChrysler Automotive România explică la ce să se aştepte clienţii locali ai mărcilor respective. La jumătatea lunii mai, toate agenţiile de presă anunţau despărţirea Daimler de Chrysler, 80,1% din acţiunile grupului american intrând în posesia unui fond de investiţii nord
Tranzacţia de 5,5 miliarde de euro, prin care grupul american Chrysler a trecut în portofoliul Cerberus Capital Management, a pus pe jar clienţii mărcilor Chrysler, Jeep şi Dodge. Preşedintele DaimlerChrysler Automotive România explică la ce să se aştepte clienţii locali ai mărcilor respective.
La jumătatea lunii mai, toate agenţiile de presă anunţau despărţirea Daimler de Chrysler, 80,1% din acţiunile grupului american intrând în posesia unui fond de investiţii nord-american, care mai deţine şi o participaţie de 51% din GMAC, divizia financiară a concernului General Motors. Suma de 5,5 miliarde de euro, precum şi implicaţiile acestei afaceri au stârnit vâlvă, cei mai interesaţi fiind chiar posesorii de maşini produse de Chrysler.
Nici în România situaţia nu a fost diferită, aici existând de numai câteva luni o reprezentaţă DaimlerChrysler (DC), asupra activităţii acesteia planând semne de întrebare. DaimlerChrysler Automotive România (DCAR), care a preluat toate mărcile concernului DC de la Ţiriac Auto la 1 ianuarie a.c., nu va fi afectată de situaţia din Statele Unite, cel puţin în opinia reprezentantului mărcilor.
Michael Grewe, preşedintele filialei autohtone, spune că „în România nu vor fi modificări după separarea Daimler de Chrysler. Toţi clienţii care au cumpărat maşini de la noi, indiferent de marcă, pot sta liniştiţi. În materie de garanţie şi service, nimic nu se va schimba. La fel, viitorii clienţi vor putea apela la aceiaşi dealeri ca şi până acum.“ Potrivit oficialilor companiei, acţionarul majoritar al reprezentanţei va rămâne DaimlerChrysler AG, „pe termen nedeterminat“. Aceştia nu au detaliat asupra identităţii acestei companii.
Într-un interviu acordat revistei Capital, Michael Grewe susţine că preluarea activităţilor de distribuţie pentru mărcile DaimlerChrysler de la Ţiriac Auto a fost o decizie strategică. „Piaţa românească a ajuns la maturitate şi orice producător se întreabă dacă nu este momentul să preia controlul managementului şi să îşi gestioneze singur reţeaua şi marketingul. Odată cu intrarea României în UE, am decis că este momentul să venim oficial aici“, spune oficialul DCAR. „Volumul vânzărilor este întotdeauna un termen de discuţie între producător şi distribuitori, dar nu acesta a fost motivul venirii noastre în România. A fost doar o decizie strategică, pentru creşterea pe termen lung.“
Doar 1% din piaţă, în acest an
Dacă luăm în calcul piaţa totală, vânzările de autoturisme Mercedes-Benz, Chrysler, Jeep, Dodge şi Smart nu sunt semnificative în România. Doar în segmentele superioare, E şi F, Mercedes se află pe podium. În primele patru luni ale anului, DCAR a comercializat, conform APIA, 870 de autoturisme dintr-o piaţă totală de 83.043 de unităţi, cota obţinută fiind de aproximativ 1%. În UE, mărcile DC au obţinut în aceeaşi perioadă 5,6% din piaţă. Michael Grewe consideră însă că acest fapt poate fi explicat prin „diferenţa dintre aceste pieţe. Noi activăm în zona de lux, iar piaţa de aici se bazează în primul rând pe maşinile ieftine. Comparaţia nu ne avantajează. Pe piaţa europeană există o diversitate mai mare a cererii şi a segmentelor de preţ, în timp ce în România, miza o reprezintă maşinile cu preţuri reduse.“
Dacă privim însă segmentele E şi F ale pieţei, situaţia este cu totul alta. În perioada menţionată, vehiculele Mercedes-Benz E Klasse şi S Klasse s-au bătut de la egal la egal cu Audi şi BMW. În clasa E, modelul Mercedes ocupă poziţia a doua a clasamentului, cu 90 de unităţi vândute, după Audi A6 (163 unităţi), iar la clasa F, modelul S Klasse este lider, cu 74 de unităţi, fiind urmat la mare distanţă de Audi A8 (31 de unităţi) şi BMW seria 7 (13 unităţi).
„În clasa E, modelul nostru, aflat pe poziţia a doua, merită un loc mai bun. Cred că acest produs are un potenţial enorm, dar nu este suficient de bine perceput. Îmi dau seamna că este şi o problemă a noastră. Probabil trebuie să explicăm mai bine oamenilor ce reprezintă E Klasse şi ce valori oferă, nu este doar o problemă de percepţie, ci şi de adresare“, încheie acesta.
Peste 6.000 de unităţi în 2007
PLANURI Compania nu se bazează pe o majorare rapidă a cotei de piaţă, însă estimarea de 6.000 de unităţi vândute în acest an va fi cu siguranţă depăşită. Michael Grewe consideră că sunt încă produse care trag în jos vânzările, iar termenele de livrare nu sunt întotdeauna pe placul clienţilor. „870 de autoturisme pentru 4 luni este o cifră bună pentru noi. Trebuie privit prin comparaţie cu anii anteriori. Desigur, se poate mai bine, dar, pentru moment, este OK, zic eu“.
INVESTIŢII „În privinţa părţii financiare a afacerii, suntem siguri că vom depăşi aşteptările, dar nu vă pot oferi cifre“, spune Grewe. „Este un domeniu delicat. Vă pot spune că nu avem planificate investiţii în acest an. Dealerii noştri vor mai investi în facilităţi, dar noi nu avem nevoie, pentru că afacerea funcţionează bine. Poate doar promovarea produselor noastre să coste ceva, dar nu pot spune exact cât“.