După 16 ani în care a coordonat operaţiunile locale ale McDonald’s, Marian Alecu alege calea antreprenoriatului. Primul pas: investeşte 500.000 de euro într-o afacere care va opera sub un brand internaţional.
Vestea că Marian Alecu renunţă la postul de general manager al McDonald’s a surprins pe toată lumea. Ce motive ar avea arhitectul expansiunii reţelei americane de restaurante în România să renunţe la o poziţie pe care şi-a construit-o după atâţia ani de muncă, timp în care a făcut din subsidiara McDonald’s o companie puternică şi profitabilă? Răspunsul lui Marian Alecu este limpede: uzura! „Nu am luat o decizie peste noapte. Mă gândeam de câteva luni să plec. E o decizie care vine după 16 ani de muncă grea şi m-am gândit că în viaţă merită să fie făcut şi altceva“, spune el. „Postul de director general sună frumos, dar munca nu-i uşoară. Anii ăştia au adus uzură, mai ales din cauza stresului“, adaugă acesta.
Deşi poate ar fi existat şi o altă opţiune, şi anume cea de a fi promovat în board-ul multinaţionalei (aşa cum s-a întâmplat în cazul Alexandrei Gătej – Unilever şi al Angelei Creţu – Avon, ca urmare a performanţelor obţinute în România), Marian Alecu a preferat să meargă mai departe pe cont propriu. „Nu mi-am dorit să ajung într-un asemenea board şi e cu totul altceva acest lucru la McDonald’s.Pentru mine a fost foarte important că, într-un anumit moment al carierei, am avut responsabilităţi europene şi regionale. Am avut, la un moment dat, nouă ţări de supervizat: România, Bulgaria, Moldova, Serbia, Croaţia, Slovenia, Georgia, Azerbaidjan, Macedonia. A fost o recunoaştere a muncii mele în cadrul companiei şi, în acelaşi timp, o surpriză că au numit un român la vremea aceea“, se mândreşte Alecu.
Sfătuitor pentru Ilie Năstase
Marian Alecu spune că pentru compania pe care tocmai a părăsit-o nu vor urma greutăţi, deşi economia românească traversează o perioadă de criză.
„Estimările indică un profit sigur şi o cifră de afaceri în creştere“, afirmă Alecu. Anul trecut, McDonald’s România a înregistrat o cifră de afaceri de 130 de milioane de euro şi un profit de 15 milioane de euro. „E o afacere care aproape că merge de la sine. Vor urma investiţii şi cred că, în 10-12 ani, în România vor fi 150-200 de restaurante în reţeaua McDonald’s“, pariază Alecu. Fostul manager se destinde amintindu-şi de experienţele plăcute pe care le-a avut în cadrul companiei. „În 1995, am primit premiul preşedintelui McDonald’s, un fel de Oscar al angajaţilor, care se acordă unui număr mic de manageri“, spune Alecu. Deşi consideră că o franciză McDonald’s înseamnă „aur“ pentru un antreprenor, el spune că, personal, nu va alege o asemenea opţiune. În schimb, recunoaşte că şi-a ajutat unul dintre vecini să intre într-o asemenea afacere.
„Nu mai vreau să lucrez în domeniul restaurantelor fast-food, cel puţin vreo doi-trei ani. L-am sfătuit şi consiliat însă pe Ilie Năstase să ia franciza McDonald’s pentru Moldova. Cred că e satisfăcut, deşi condiţiile acolo sunt mai grele decât la noi“, spune Alecu.
Marian Alecu spune că, în ultima vreme, a avut numeroase oferte de joburi care l-au încântat: director general la o multinaţională activă pe piaţa telefoniei mobile sau vicepreşedinte de dezvoltare pentru o companie din industria băuturilor răcoritoare. A avut chiar şi o ofertă din domeniul bricolajului. Nu a acceptat însă niciuna, deoarece noul său business va fi într-un cu totul alt domeniu. „Nici pentru mine nu e definit, nu se va întâmpla nimic până la sfârşitul acestui an. Mă interesează să devin acţionar, nu manager“, declară el. Destul de zgârcit în detalii, spune doar că businessul spre care se va îndrepta va fi „o afacere de familie, împreună cu fiul meu. Avem discuţii foarte avansate cu un brand internaţional, destul de puternic, care nu este încă în România. Nu este vorba de alimentaţie şi băutură“, subliniază Alecu. „Probabil, voi începe cu jumătate de milion de euro, dispun de aceşti bani, dar, dacă e nevoie de mai mult, voi găsi şi resursele necesare pe la bănci“, adaugă acesta. Speră ca activitatea firmei să fie lansată din primăvara anului viitor. „Încă nu exclud asocierea cu un antreprenor român. Nu va fi o afacere de 100 de milioane de euro, dar nici una de câteva zeci de mii“, conchide Marian Alecu.
Sper ca din primăvară să-i dau drumul. Nu va fi o afacere de 100 de milioane de euro, dar nici una de câteva zeci de mii.
200 de restaurante McDonald’s estimează Marian Alecu că vor fi în România în următorii 12 ani. La ora actuală, numărul de unităţi deschise nu depăşeşte 60
Cifre cheie
Evoluţie Compania americană a intrat în România în 1993, avându-l pe Marian Alecu, timp de un an şi jumătate, unic angajat. Primul restaurant a fost inaugurat în 1995, la finalul anului fiind deschis şi primul McDrive. În 1996, a fost lansată prima franciză, la Braşov.
Rezultate McDonald’s a încheiat anul 2008 cu o cifră de afaceri de 130 de milioane de euro, cu un profit de 15 milioane de euro şi cu 60 de unităţi. Adaptându-se cerinţelor consumatorului atent la factorii nutriţionali, a înregistrat o creştere de 400-500% a vânzărilor pe segmentul salatelor.