Capital: Am inteles ca venirea dvs. in fruntea departamentului de programe este de data recenta. Ne puteti spune mai multe despre acest lucru?
Marian Williams: Da, de fapt lucrez de un an si jumatate pentru Discovery si inainte de luna martie, cand am venit in pozitia de responsabila cu programele pentru toate fluxurile Discovery Networks Europe (DNE) din Europa, Orientul Mijlociu si Africa, incluzand atributii legate de finantarea, furnizarea si reprezentarea programelor DNE, intern si extern, am fost Deputy Controller of Programming pentru Discovery, in Marea Britanie si teritorii. In martie, a fost luata decizia de a separa afacerile din Marea Britanie de cele din restul Europei, Orientul Mijlociu si Africa. In plus, ma ocup acum si de partea care este intre programe, deci, cu exceptia publicitatii, tot ce se vede pe Discovery se afla in responsabilitatea mea.
Capital: Ne puteti face o prezentare a pietei romanesti din perspectiva Discovery?
Marian Williams: Romania este cel de-al doilea teritoriu in ordinea importantei si marimii pentru noi, in Europa Centrala si de Est, dupa Polonia, si inaintea Ungariei. Deci, inca o data, unul din motivele pentru care ma aflu aici este sa vedem care este contextul, care este locul Discovery in acest ansamblu, ce putem face pentru a pune mai mult accentul pe plan local. La noi in redactie intotdeauna se are in vedere acest element local, sa stii ca exista o semnificatie a programelor pentru audienta locala.
Capital: Evolutia generala Discovery a fost caracterizata de analistii media ca fiind una de succes, programul fiind practic un etalon pentru telespectatorii romani, in zona divertismentului factual in care se plaseaza. Care sunt cifrele ce stau la baza acestui rezultat? Care este audienta, cat costa productia, cat se cheltuieste pentru distributie, care sunt veniturile din abonamente si publicitate?
Marian Williams: Nu stiu care este audienta pentru ca nu suntem inclusi in sistemul de masurare din Romania sau daca suntem, nu primim aceste informatii la biroul de la Londra. Tot ce stiu este ca suntem distribuiti in doua milioane de case din Romania, prin cablu, Animal Planet este, de asemenea, distribuit in 1,8 milioane de locuinte, si suntem prezenti in proportie mult mai mica cu celelalte programe digitale. Publicitatea si incasarile nu sunt exact nivelul meu de competenta si voi spune ca Regina: nu ma intereseaza cifrele, nu vorbesc despre bani. Deci, mi-e teama ca nu voi putea raspunde la aceste intrebari.
Capital: Programele pentru Romania sunt unice sau intra intr-un pachet destinat unor teritorii mai intinse?
Marian Williams: Am, desigur, un inventar de baza de programe, si este adevarat ca majoritatea programelor Discovery sunt difuzate in toata lumea deoarece majoritatea subiectelor pe care le abordam sunt universale. In Anglia, incercam sa facem lucrurile putin mai distractive, mai pline de personalitate, in vreme ce Discovery difuzat pe continent este in mai mica masura astfel, aici este preferata parerea obiectiva a expertului. Uneori avem impresia ca ce merge in Marea Britanie poate sa mearga si in Europa, dar acum am decis sa lasam Marea Britanie in legea ei, pe mine ma intereseaza ce poate sa mearga in Danemarca, in Italia sau in America Latina, si astfel am inceput sa croim orarul de emisie sau sa aducem noi programe.
Capital: Inteleg ca a fost luata o decizie de schimbare a continutului programelor pentru Romania sau mai larg pentru intreaga zona?
Marian Williams: Initial nu vom avea programe complet diferite in Romania fata de alte locuri din Europa. Ce vom face mai intai va fi, probabil, sa scoatem programele care sunt adresate esential populatiei britanice. Ceea ce facem de fapt este sa vedem care este aspectul exact al programelor, pentru a vedea daca este european si corespunde publicului local. Vom umbla si la intervale orare. Dorim sa ne asiguram ca nu difuzam cele mai bune programe Discovery in competitie cu stirile sau filmele de pe televiziunile romanesti. In ce priveste continutul, la inceput n-o sa vedem subiecte romanesti, dar oricand suntem in cautarea subiectelor bune.
Capital: Este posibil sa inceapa vreo productie Discovery in Romania pana la sfarsitul anului?
Marian Williams: Nu, absolut nu, productiile se fac pe termen lung si pana la sfarsitul anului programul este deja facut. Ciclurile de productie sunt de aproximativ doi ani si cred ca acesta este, probabil, termenul dupa care vom putea sa vedem productii locale care sa reprezinte mai bine tarile din Centrul si Estul Europei.
Capital: Cum comunicati cu industria de audiovizual si publicitate din Romania?
Marian Williams: Deoarece nu avem o imagine prea clara la Londra a ceea ce inseamna audienta noastra, dar nici audienta nu stie uneori ce dorim noi, am ales agentia de Public Relations MMD pentru a incerca sa „intram” in casele telespectatorilor, atat publicul actual, cat si publicul potential. Mesajele catre profesionistii din audiovizual si publicitate nu intra exact in atributiile mele. Oricum, avem destul de putina informatie oficiala din Romania, de exemplu in alte tari stim ce se intampla minut cu minut in sanul Discovery.
Capital: Care este diferenta dintre telespectatorul roman de Discovery si cel din Marea Britanie?
Marian Williams: Probabil ca diferentele principale sunt ca romanilor le plac programe putin mai serioase, vor mai multa informatie, ii intereseaza mai mult stiinta si tehnologia. Pentru telespectatorii din Marea Britanie, emisiunile de istorie sunt importante. Pentru ca vrem sa tinem deschisa aceasta fereastra catre lume, nucleul de programe este general valabil pentru toata lumea, iar in rest sunt diferite niveluri graduale de interes, as zice deci mai multa stiinta si tehnologie pentru Romania si mai multa istorie pentru Marea Britanie.
Capital: Ce schimbari preconizati sa aiba loc pana la urmatoarea dvs. vizita in Romania?
Marian Williams: Vreau sa insist pe ideea ca in urmatorii ani ne vom adresa unei piete europene si romanesti si pe masura ce afacerea evolueaza vom creste procentul de localizare. Suntem decisi sa imbunatatim traducerea programelor, ne ocupam si de ceea ce este intre programe, astfel incat la urmatoarea noastra vizita, poate peste sase luni, sa vedem deja unele schimbari. Vom incerca sa nu mai repetam de prea multe ori anumite promouri, sa improspatam programul, si sa echilibram in mod corect informatia, faptele si distractia, chiar daca este vorba de fapte reale, acestea putand fi prezentate intr-un mod placut.