Pregătirile pentru lansarea sistemului de pensii private, deschiderea fabricii Nokia din Cluj şi a centrelor de outsourcing ale HP sau Oracle din Capitală, precum şi continuarea investiţiilor masive ale lanţurilor de hipermarketuri, vor genera o ofertă de mii de noi locuri de muncă în acest an. Dar cum se împacă aceste planuri cu criza de forţă de muncă de pe piaţă? Până în acest moment, doar ING Asigurări de Viaţă a primit autorizarea de a deveni administrator de p
Pregătirile pentru lansarea sistemului de pensii private, deschiderea fabricii Nokia din Cluj şi a centrelor de outsourcing ale HP sau Oracle din Capitală, precum şi continuarea investiţiilor masive ale lanţurilor de hipermarketuri, vor genera o ofertă de mii de noi locuri de muncă în acest an. Dar cum se împacă aceste planuri cu criza de forţă de muncă de pe piaţă?
Până în acest moment, doar ING Asigurări de Viaţă a primit autorizarea de a deveni administrator de pensii private obligatorii, pilonul II al sistemului de pensii, alte cinci companii fiind în curs de acreditare. Sistemul va fi lansat în luna august, urmând ca, într-un timp de doar patru luni, să fie deserviţi peste două milioane de salariaţi. În statele vecine, implementarea programului a atras după sine formarea a zeci de mii de agenţi de marketing, aşa cum se numesc, nefiresc, asigurătorii.
Aşadar, avem de-a face cu o dificultate fără precedent de recrutare, ţinând cont de timpul scurt în care trebuie atras acest număr de angajaţi. În rest, cerinţele postului par, la prima vedere, la îndemâna oricui: „să aibă peste 18 ani, să nu aibă înregistrări în cazierul juridic. Dacă sunt îndeplinite aceste condiţii, restul criteriilor ţin de potenţialul persoanei: să fie dinamică, să aibă abilităţi de comunicare şi de a stabili relaţii, să fie integră. Toate aceste trăsaturi sunt identificate printr-un scurt interviu“, declară Anca Iancu, recruitment and communication manager în cadrul ING Asigurări de Viaţă. Tot ea cataloghează însă slujba ca fiind mai degrabă „o activitate suplimentară“. În mod evident, cei care vor manifesta cea mai mare deschidere spre aceste poziţii sunt cei care s-au ocupat în prealabil de încheierea de poliţe de asigurare; ca şi până acum, ei vor fi legaţi de companie doar prin contracte de colaborare.
Cuantumul salariaţilor din sectorul informaţional a crescut cu peste 100% în ultimii doi ani. În continuare însă, investiţii precum cea anunţată de compania finlandeză Nokia la Cluj sau de centrele BPO (Business Process Outsourcing) – în care-şi vor desfăşura activitatea diviziile de call-center şi suport – pun sub semnul întrebării capacitatea pieţei de a le absorbi din perspectiva resurselor umane. „Sunt probleme pe care, probabil, le întâmpină toată piaţa din domeniul serviciilor, şi nu numai: tineri care au o stabilitate mult mai mică pe joburi, fiind tentaţi să plece imediat ce primesc o ofertă mai bună, tineri care încep să plece să muncească în străinătate“, deplânge situaţia Simina Berceanu, HR Manager Oracle România. „Poate că din interiorul Oracle problemele nu sunt foarte grave, noi având o reputaţie de angajator preferat de specialiştii din România şi de tinerii cu studii superioare, dar problemele care se resimt pe piaţă vor afecta, mai devreme sau mai târziu, chiar şi cele mai căutate companii locale“.
În schimb, statisticile din domeniul construcţiilor arată că, exceptând munca la negru, care predomină încă în acest sector, dacă în 1989 numărul muncitorilor se situa în jurul cifrei de 800.000, ea nu depăşeşte azi 350.000. „Luând în considerare declaraţiile firmelor, precum şi diferenţa dintre cerere şi ofertă, pot spune că această piaţă mai poate absorbi încă o dată acest număr de angajaţi“, motiv pentru care, ajunşi în acest impas, „angajatorii sunt obligaţi să crească preţurile manoperei, creştere ce se va reflecta în preţul final al proiectului“, afirmă Adriana Iftime, director general al Patronatului Societăţilor din Construcţii.
Cea mai mare investiţie din domeniu, autostrada Bucureşti-Borş, s-a lovit mult timp, cel puţin la nivel declarativ, de lipsa acută de personal. Totuşi, potrivit lui Bogdan Sgârcitu, manager de comunicare al Bechtel România, în urma unui târg organizat luna trecută la Reghin, compania a recrutat circa 1.000 de oameni. Iar până la finalul anului, mai este nevoie de încă atâţia muncitori. „De-acum încolo vom merge pe varianta anunţurilor la mica publicitate din Ardeal“, spune Sgârcitu.
Recrutarea online, preferată celei prin agenţiile de profil
Dar lipsa de personal loveşte cel mai tare hipermarketurile, care, în ciuda pornirilor expansive, se opintesc în penuria de personal. Prin urmare, în lipsă de forţă de muncă specializată, Real a ajuns să cheme bucătari din Italia.
Şi Carrefour are în vedere aducerea de personal din afară. În schimb, Praktiker se rezumă la forţa de muncă autohtonă, dar întâmpină probleme în ceea ce priveşte seriozitatea candidaţilor. „Rata de absenteism este considerabilă, ajungând până la o treime din numărul de interviuri programate“, declară Guenter Vosskaemper, directorul general al Praktiker România.
„Piaţa actuală oferă multe variante pentru personale interesate să facă o schimbare. E greu ca cineva să reziste tentaţiei de a încerca un salariu mai mare, o companie mai puternică, promisiuni de programe de training frecvente, pachete de beneficii excelente“, arată cauzele crizei Liviu Constantinescu, manager HART.
Majoritatea multinaţionalelor apelează la site-ul propriu pentru a-şi face cunoscute anunţurile de angajare. „În primul rând, oamenii au acces imediat la mult mai multă informaţie despre companie, spre deosebire de conţinutul restrâns pe care îl primesc printr-un anunţ în ziar.
Pe de altă parte, au posibilitatea de a vedea în orice moment întreaga listă de poziţii disponibile, actualizată, de a opta pentru ceea ce li se potriveşte şi de a trimite aplicaţia fără niciun efort suplimentar, cum se întâmplă, de exemplu, în cazul trimiterii prin fax sau poştă“, explică avantajele acestui instrument directorul Praktiker România.
În topul preferinţelor urmează apoi site-urile şi ziarele specializate de joburi, şi abia apoi apelul la agenţiile de recrutare, contactate cu precădere pentru poziţiile ce necesită calificare înaltă. Motivul este preţul prea mare cerut de acestea. De altfel, dacă ne luăm după cifre, companiile de head-hunting chiar nu au mare căutare. Potrivit Luminiţei Keles, consultant HR al HP, peste o treime dintre posturile vacante în cadrul companiei sunt de entry-level.
Cu ochii pe studenţi şi pe românii întorşi în ţară
Cifra este justificată de investiţiile pe care atât Hewlett Packard România, cât şi companii precum Oracle sau General Electric le-au făcut anul acesta în diviziile de Business Outsourcing, unde cunoaşterea a două limbi străine şi cunoştinţele minimale ale domeniilor tehnic şi economic sunt suficiente pentru a ocupa un post plătit, în primă fază, cu o sumă cuprinsă între 350 şi 500 de euro.
Ca şi în domeniul pensiilor private, politica de recrutare pe acest segment e caracterizată de flexibilitate. „Chiar dacă, să spunem, ne-am acoperit pentru moment toate posturile vacante, putem angaja în continuare pe oricine se potriveşte unui anumit post“, spune Luminiţa Keles.
Potrivit specialiştilor, această tendinţă apare cu precădere în cadrul companiilor cu personal numeros, care devine cu atât mai fluctuant cu cât numărul de angajaţi este mai mare. Un punct de vedere optimist vine din partea reprezentantului HART: „Criza de personal se va reduce treptat, însă nu cred că situaţia se va echilibra în anii imediat următori. O tendinţă încurajatoare este întoarcerea în ţară a românilor expatriaţi, pe care o simţim destul de puternic în ultima perioadă. De asemenea, remarcăm implicarea puternică a diferitelor tipuri de organizaţii în orientarea vocaţională, în realizarea de evenimente de carieră şi marketarea facultăţilor“.
Această din urmă variantă a reprezentat şi opţiunea Renault, care, în vederea finalizării investiţiei în centrul de dezvoltare de noi modele auto Renault Technologie România, a angajat 500 de studenţi direct de pe băncile facultăţii, prin programul naţional „Challenge Dacia“.
Dacă nu cunoaşte limbi străine şi nu este nici specialist în tehnologie, dar este dispus să fie amabil opt ore pe zi, studentul se poate angaja la McDonald’s. Lanţul de fast-food a demarat un program de extindere şi, automat, de recrutare, a 1.300 de tineri, salariul mediu care poate fi atins în interiorul companiei situându-se în jurul sumei de 1.500 de lei, iar cel minim – sub 600 de lei.
«Tinerii au o stabilitate mult mai mică pe joburi, fiind tentaţi să plece imediat ce primesc o ofertă mai bună, sau pleacă să muncească în străinătate. Aceste probleme vor afecta, mai devreme sau mai tarziu, chiar şi cele mai căutate companii locale.»
Simina Berceanu, HR manager Oracle România
«Avem şi un program de recrutare în urma recomandărilor venite din partea angajaţilor. Am dorit anul trecut să şi formalizăm această practică, pentru a nu lăsa loc de dubii în privinţa angajărilor.»
Brânduşa Fecioru, HR manager A&D Pharma
Cei mai mari angajatori în 2007 din România
Compania are în momentul de faţă 270 de angajaţi, însă în perioada imediat următoare îşi va spori numărul cu câteva mii. Fiind, deocamdată, singura companie acreditată pe domeniul pensiilor private obligatorii, majoritatea noilor salariaţi vor fi agenţi de marketing.
În cele nouă magazine ale sale, Real are în momentul de faţă 4.500 de angajaţi, iar prin deschiderea a încă şase unităţi, până la sfârşitul anului, va atinge cifra de 6.500 de salariaţi. Cei mai mulţi dintre aceştia vor fi selecţionaţi direct, prin intermediul echipei de recrutare a companiei.
Reţeaua de hipermarketuri a grupului francez Hyparlo urmează să se extindă anul acesta cu alte trei magazine, două la Iaşi şi unul la Cluj-Napoca. Această nouă investiţie presupune suplimentarea celor 4.500 de angajaţi cu alţi 2.000, atât pe poziţii de manager, cât şi ca salariaţi de bază.
Pentru Nokia Village, fabrica de producţie de telefoane mobile de la Cluj, va fi nevoie în acest an de circa 1.300 de oameni, potrivit spuselor lui Daniel Don, directorul executiv al AJOFM Cluj. Însă, Anna Simai, directorul de comunicare Nokia Ungaria&România, estimează că numărul angajaţilor, în 2007, va fi doar de 500.
Pentru construirea Autostrăzii Transilvania, compania Bechtel intenţionează să mai angajeze aproape 1.000 de muncitori, din judeţul Alba, dar şi din alte zone limitrofe rutei pe care va circula drumul european. Aceştia vor adăuga 1.000, angajaţi în primele trei luni ale anului.
Top angajatori în 2007
Hipermarketurile, restaurantele şi companiile din sectorul IT vor atrage cele mai multe resurse umane în perioada imediat următoare.
Număr prognozat de noi angajaţi în 2007
Real Hypermarket România 3.000
Carrefour România 2.000
Nokia 500-1.300
Bechtel 1.000
McDonald’s 850
Genpact 500
Praktiker România 400
HP România 300
Oracle România 150
Click pe imagine pentru versiunea marita.