GALA CAPITAL: Marii câștigători ai economiei românești

După o analiză de câteva luni, revista Capital a departajat companiile și oamenii de afaceri cu cele mai bune performanțe în 2013. Cele mai de success afaceri au fost premiate, în cadrul Galei Premiilor Capital.

Vezi aici  MARELE CÂȘTIGĂTOR

 

Raiffeisen este “Banca anului”


Criza, creditele neperformante sau problemele băncilor mamă care nu îşi mai permit să finanţeze dezvoltarea activităţii în România au măcinat şi anul trecut rezultatele sistemului bancar. În acest peisaj sumbru, câteva bănci au reuşit, totuşi, să obţină rezultate pozitive. Banca Transilvania, Raiffeisen Bank şi Unicredit Ţiriac Bank s-au diferenţat dintre băncile nominalizate la această categorie, fiind premiate de revista noastră cu diplome. Statueta-trofeu a Galei Premiilor Capital a ajuns la Raiffeisen Bank, campioana profitului în 2013.

Steven van Groningen, CEO-ul Raiffeisen Bank, a mulţumit pentru trofeu, cu precizarea că “sunt multe premii pe piaţă, dar când primeşti unul acordat de specialişti, e ceva deosebit”. “Bankingul nu este întotdeauna uşor – a mai spus CEO-ul Raiffeisen, pe scena de la Gala Premiilor Capital -,  e simplu să te uiţi la rezultate şi să zici: are cea mai cota de piaţă sau de cel mai mare profit şi asta trebuie să fie cea mai bună bancă. Criza ne-a arătat că nu e chiar aşa, şi, eu cred că cea mai bună este instituţia financiară care păstrează cel mai bun echilibru, pentru perioade îndelungate de timp. Aici, într-adevăr, cu echipa pe care o am, am reuşit să avem acest echilibru, iar ce vedem acum este doar rezultatul unei strategii pe termen lung. Evident, bankingul nu este despre bani, ci despre oameni, şi le multumersc tuturor care au contribuit la succesul nostru – în primul rând, clienţilor, deponenţilor, acţionarilor şi angajaţilor noştri”.

Citiți și: Campionii economiei româneşti

 

Impact Development a făcut „Investitia anului”.


Nominalizaţii şi finaliştii categoriei premiaţi de Capital au fost Grup Servicii Petroliere ( pentru investiţia în platforma petrolieră GSP Uranus, în valoare de 44 mil. dolari), Auchan ( pentru achiziţionarea lanţului de hipermarketuri real-, cea mai mare tranzacţie din retailul românesc), şi Impact Development, care a şi plecat acasă cu statueta Capital. Argumentul: antreprenorul Gheorghe Iaciu a reuşit, într-un singur an, să tripleze valoarea companiei Impact SA, listate la bursă.

“Mulțumesc organizatorilor pentru inițiativa pe care o au de 18 ani și sper să continue, întrucât prin premiile pe care le acordă mobilizează  acești campioni ai afacerilor la perfomanțe din ce în ce mai bune. (…) este bine că revista Capital a avut în vedere și bursa de la București, care, deși are restricții și limitări, poate să ofere recompense pe măsură investitorilor, atunci când banii sunt investiți în companii care au potențial”, a spus Gheorghe Iaciu, după ce a primit statueta Capital.

 

Petrom este “Compania anului”


Finaliştii celui de-al doilea mare premiu acordat de Capital – “Compania anului” – au fost Dedeman, Petrom şi Bitdefender. Pentru că reuşeşte an de an să-şi depăşească propriile performanţe, cu toate că este cea mai mare companie din România, Petrom şi-a adjudecat statueta-trofeu Capital. Pe scena de la Gala Premiilor Capital, Gabriel Selischi, membru al Directoratului,  responsabil pentru Explorare şi Producţie OMV Petrom, a precizat că “numai anul trecut, am contribuit cu 3,5 miliarde de euro în econmia românească, prin taxe, dividende și investiții realizate. Este munca a 20.000 de oameni care lucrează în România. Tot anul trecut, am reușit să producem mai mult țiței și gaze decât în anul precedent, cu alte cuvinte să oprim acel declin al producției. În momentul de față, prin perspectivele pe care le avem în Marea Neagră ,sperăm să creștem și să contribuim la securitatea energetică a României, la mediul de afaceri , și să facem din această profesiune de petrolist una de care să fim mândri”.

 

Rompetrol este “Exportatorul anului”


România a înregistrat anul trecut o creștere economică de 3,5%, cea mai mare evoluție a economiei dintre statele membre UE. Unul dintre motoarele acestei performanţe îl reprezintă exporturile, în crestere cu 10% faţă de 2012. Iar dintre exportatori, Dacia, Rompetrol şi OMV Petrom au fost premiaţi cu diplome de către Capital. Marele câştigător al categoriei a fost Rompetrol, pentru ca, anul trecut, datorită investițiilor realizate în ultimii ani la Petromidia, compania Rompetrol Rafinare a reușit să urce spectaculos în clasamentul exportatorilor.”Acest premiu este o recunoaștere a contribuției grupului nostru la economia românească. În 1998, rafinăria Petromidia era considerată un morman de fiare vechi, iar astăzi asigură 43% din capacitatea de rafinare a țării, cu exporturi masive în zona Mării Negre. Grupul KazMunaiGas a investit în ultimul an peste 1,3 miliarde de dolari, cea mai mare parte în acitivitatea de rafinare, iar în următorii ani sperăm să devenim nu doar un jucător important în România, ci și în țările în care suntem deja prezenți”,  a spus Cătălin Dumitru, vice –președinte al grupului Rompetrol, când a primit statueta Capital.

 

Automobile Dacia este “Cea mai bună companie din industrie”


În ciuda aşteptărilor pesimiste, industria românească a rămas ramura cu cel mai important aport pentru creșterea economică a ţării; practic reprezintă 30% din banii României. Printre liderii industriei sunt şi cei trei finalişti ai categoriei “Cea mai bună companie din industrie”, premiaţi cu diplome de Capital: Astra Vagoane Călători Arad, Automobile Dacia şi Transavia.

Pentru că este cel mai mare exportator al țării, Automobile Dacia și-a adjudecat statueta Capital. “Este un premiu care răsplăteşte cei 17.000 de angajaţi ai Dacia şi Renault România. Răsplăteşte, de fapt, munca de 15 ani de când Renault a reluat povestea de dragoste cu Dacia, începută în 1968. Anul acesta facem 46 de ani de la prima maşină produsă şi 15 ani de la privatizarea Dacia. Explortul a crescut de la 2% în 1999, la 93% în ultimii ani”, a menţionat Anca Oreviceanu, directorul de comunicare al companie, cu ocazia primirii premiului.

 

Dimitrie Muscă este“Fermierul anului”


Pare greu de crezut, dar România este acum ţara cu cea mai mare creştere economică din toată Uniunea Europeană. Iar Agricultura a fost unul prin motoarele economiei  româneşti în 2013. Dintre cei zece nominalizaţi care au o contribuţie importantă în sectorul agricol românesc, jurnaliștii Capital au premiat cu diplome trei finalişti: Dimitrie Muscă, directorul Combinatului Agroindustrial Curtici (CAI), Mircea Croitoru, presedintele Asociaţiei Producătorilor de Legume şi Fructe Matca, şi compania Procera.

Marele câştigător al categoriei a fost Dimitrie Muscă. ”Este adevărat că am angajaţi care au, cu acte în regulă, salarii de 12.000-13.000 de lei pe lună. Dar sunt oameni care muncesc. Agricultura nu este ușoară!”, a confirmat Dimitrie Muscă, zvonurile conform cărora tractoriștii angajați la ferma lui au salarii cum mulți corporatiști doar visează.

 

 

NEPI este “Cea mai bună companie din construcţii şi imobiliare”

Bubble-ul imobiliar din România s-a spart odată cu criza. Dar chiar şi într-un mediu de afaceri neprietenos, există companii care au avut rezultate impresionante. Printre ele şi finaliştii selectaţi de Capital – AdePlast, New Europe Property Investments (NEPI) şi Skanska – la categoria “Cea mai bună companie din construcţii şi imobiliare”. Marele câştigător al categoriei a fost NEPI. Argumentul? Este cel mai activ fond de investiţii imobiliare din România, care a avut curajul şi banii să meargă împotriva valulu; a realizat tranzacţii record pe care piaţa imobiliară locală într-o perioadă în care investitorii străini căutau variante de exit.

“Promitem să investim în continuare în România. 99% din investiţiile făcute sunt aici, dar ne uităm şi în afară. (…) sperăm să ne dublăm activitate şi echipa şi în 2014, aşa cum am făcut-o în 2013”, a spus Lori Collin, reprezentantul NEPI la Gala Premiilor Capital.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dedeman este “Cea mai bună companie din retail”

Chiar şi când consumul merge frânat, există companii care apasă pe pedala de acceleraţie şi se extend în superviteză. Printre ele şi Dedeman, Auchan sau Inditex, premiate de Capital cu diplome.

Dintre cei trei finalişti ai acestei categorii, Dedeman Bacău, compania fraţilor Dragoş şi Adrian Pavăl, a plecat acasă cu statueta Capital. Argumentul? Pentru că, deşi activează într-o piaţă care de şase ani tot construieşte scenarii de criză, Dedeman a găsit continuu soluţii şi idei noi care i-au permis să se dezvolte într-un ritm accelerat şi să-şi depăşească toţi competitorii, inclusiv pe giganţii din Vest; compania numătă peste 6.500 de angajaţi, devenind al doilea cel mai mare angajator din România, dintre companiile cu capital 100% autohton.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bitdefender este  “Cea mai bună companie IT&C”

Pentru companiile de tehnologie şi telecomunicaţii inovaţia înseamnă mai mult decât în oricare alt sector. Finaliştii acestui domeniu premiaţi de Capital cu diplome – Bitdefender, SIVECO România şi UTI – au avut realizări notabile anul trecut.

Marele câştigător al categoriei a fost Bitdefender, companie finalistă şi în cadrul categoriei “Inovaţia anului”. Argumentul? Pentru că este un port-drapel al IT-ului românesc; peste jumătate de milliard de utilizatori îl folosesc. Produsele acestei companii se găsesc pe rafturile celor mai mari retaileri din lume. Dacă mergi în Shanghai, în Los Angeles sau în Dubai şi intri într-un magazin de IT, o să vezi acest produs pe raft. Pentru că este un port-drapel al IT-ului românesc. Iar Bogdan Irina, COO-ul Bitdefender, a promis să “vă dăm cât mai multe subiecte de presă prin realizările noastre din următorii ani, că care să vă uimim”.

 

 

 

 

 

 

 

Prospecţiuni SA este  “Cea mai bună companie din energie”

Unul dintre cele mai importante sectoare din economia românească, energia, a primit anul trecut mai multe lovituri din partea autorităților: modificarea schemei de sprijin pentru energia verde și noi taxe instituite de guvernul Ponta. Cu toate acestea, există companii care au demonstrat că se pot obține rezultate semnificative, cu mult mai mari față de anul precedent. Dintre ele, Enel, Prospectiuni SA şi OMV Petrom, au fost premiate de Capital cu diplome. Prospectiuni SA, compania deținută de omul de afaceri Ovidiu Tender, care a fost unul dintre cei mai mari angajatori din 2013, a plecat acasă şi cu statueta Capital. Argumentul: doar în primele opt luni ale anului trecut, compania a creat peste 1.000 de joburi temporare, iar în ultima parte a anului a oferit locuri de muncă pentru încă 400 de persoane. “Prospecţiuni a creat locuri de muncă şi a crescut aşa frumos datorită resurselor umane găsite în România. Există mari oportunităţi pentru cei care au învăţat cum beneficieze de tinerii absolvenţi din universităţile de aici”, a subliniat Gehrig Schultz, CEO-ul Prospecțiuni SA.

 

Roboscan este “Inovaţia anului”

Inventatorii români reușesc să rămână în topul mondial al inovației şi creației. Dintre cei trei finalişti au categoriei – Bitdefender, Roboscan şi iRewind – statueta Capital a ajuns în biroul lui Mircea Tudor, proprietarul MBTelecom. Argumentul: Roboscan este cel mai avansat sistem de scanare a camioanelor în vămi. Din laboratoarele MBTelecom a iesit, anul trecut, şi primul şi singurul scanner de avioane din lume. “Roboscan-ul are acum o contribuţie important la îndeplinirea condiţiilor Schengen pe frontieră. Cât despre primul scaner de avioane, e ceva la care mulţi s-au gândit, dar nimeni, până acum, nu a reuşit să-l facă. Mulţumesc Capital, pe care i-am simţit aproape de nenumărate ori şi vreau să vă asigur că veţi mai auzi de noi”, a spus şi Constantin Sima, directorul executiv al MBTelecom, pe scena Galei Capital.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bancpost este cea mai responsabilă companie faţă de societate


Capital a premiat şi proiectele de responsabilitate sociala (CSR) spre care marile companii au dirijat sume în creştere în ultimii ani în România. Dintre cei 10 nominalizaţi, jurnaliştii Capital au declarat finalişti companiile Orange România, Bancpost şi Vodafone România. Statueta Capital i-a fost înmânată Bancpost, cîştigătorul secţiunii, de către un campion al CSR-ului, sportivul si antreprenorul  Virgil Stănescu. “În 2013, în premieră, în România, o companie s-a implicat, alături de reprezentaţii socităţii civile, două ONG-uri, şi de reprezentaţi ai instituţiilor statului într-un proiect de luptă împotriva traficului de persoane. (…) Campania începută în 2013 de către Bancpost îşi propune să informeze, să inspire și să motiveze tinerii să acționeze proactiv împotriva sclaviei modern. Contribuţia sa la creşterea nivelului de conştientizare privind traficul de persoane în România e important”, a motivat Virgil Stănescu, acordarea premiului. La rândul lui, Anthony Hassiotis, preşedintele Bancpost, a ţinut să precizeze că “depindem de clienţii noştri şi de societate. Programele noastre de CSR este o cale de a da şi noi ceva  înapoi societăţii”,

 

PREMII speciale

Capital a acordat şi două premii special în cadrul Galei de săptămîna trecută. Unul a fost adjudecat de BCR, pentru reuşita restructurarii; a derulat cel mai amplu process de restructurare din sistemul bancar, cu un success confirmat de trecerea pe profit. “BCR este o navă care întoarce greu, dar vă asigur că ne-am uitat la foarte multe şuruburi, la foarte multe nituri în anul care a trecut. Suntem pregătiţi să revenim în piaţă puternic pentru clienţii noştri , dar şi pentru concurenmţii noştri, cu care suntem gata să ne întrecem spre beneficiul aceloraşi companii de renume şi de prestigiu care duc economia romînească mai departe”, a spus Ionuţ Stanimir, directorul de comunicare al BCR, pe scena de la gala Capital.

Cu al doilea premiu special a plecat acasă Volksbank, care a trecut printr-un proces de rebranding, reuşind să revină, anul trecut, în piaţa bancară locală, după ce a depăşit cu brio turbulenţele din anii precedenţi. Volksbank a încercat să își construiască proiectul de rebranding in jurul universului bucuriilor simple. A pus în prim plan visele oamenilor, lucrurile obișnuite care îi fac fericiți si modul in care produsele bancare ajuta la implinirea lor. Rezultatele s-au văzut iși în business: un indicator cum este intenția de cumpărare a crescut de peste 500 de ori în 3 ani, în timp ce la nivelul pieței s-a înregistrat un declin constant, iar banca a ajuns la aproape 100% notorietate a brandului. Mai mult, portofoliul de clienți a crescut cu 38%, avansând totodată și depozitele atrase.