Capital: Care este valoarea totala a sumelor de bani directionate spre piata de instruire americana?

David Fagiano: In America piata de training este de 62,5 miliarde de dolari americani, care cuprinde si trainingul tehnic (cel pe produse, pe software). Din aceasta suma, 25 miliarde de dolari americani insumeaza trainingul pentru dezvoltarea potentialului uman.



Capital: Dale Carnegie Training este reprezentata in peste 70 de tari din intreaga lume. In care tari se aloca mai multi bani pentru instruirea angajatilor?

David Fagiano: In Franta se retine firmelor o taxa de 2% pentru training. Acest procentaj este obligatoriu, prin lege. America nu cheltuie mult pe training. Nu exista legi guvernamentale pentru alocarea unui procentaj din cifra de afaceri. Exista insa multe corporatii care aloca multi bani pentru training, care au o cultura solida in acest sens. De exemplu, Fedex cheltuie, in fiecare an, 2.000 USD/angajat, indiferent de pozitie si indiferent de zona geografica.



Capital: Cine investeste mai mult in instruire, oamenii sau companiile?

David Fagiano: Variaza de la tara la tara. In general, companiile sunt acelea care investesc in cursuri. In Statele Unite companiile reprezinta 90%. In Franta, 35% sunt persoanele fizice, in Taiwan acestea reprezinta 30%.



Capital: In ce tara a evoluat cel mai usor instruirea adultilor?

David Fagiano: In Taiwan. Acolo, oamenii sunt foarte orientati pe invatare permanenta. Dale Carnegie Training are un program care se numeste “Youth Program”, dedicat dezvoltarii personale a adolescentilor. In fiecare vara, avem 10.000 adolescenti care trec prin acest program. In nici o tara nu am intalnit atata dorinta de dezvoltare. Mentalitatea lor este sa se dezvolte inca din adolescenta. Parintii platesc pentru dezvoltarea copiilor lor.



Capital: In care tara a mers cel mai prost afacerea dvs. legata de instruire? si de ce?

David Fagiano: In Japonia suntem de 40 de ani si inca nu avem un birou dezvoltat. De ce? Am sa va dau un exemplu: am stat de vorba cu un mare antreprenor japonez, incercand sa incheiem un contract de colaborare. Dupa o discutie de o ora mi-a spus: “Ce poate invata un japonez de la un american despre management?” Japonezii s-au dezvoltat extrem de rapid, au avut o rata de crestere economica foarte mare, fapt care a favorizat o oarecare aroganta din partea lor.



Capital: Care piata se va dezvolta cel mai mult in viitor, la nivel international?

David Fagiano: Europa de Est, China si India. Rusia inca nu, din cauza sistemului legislativ precar si a lipsei legii proprietatii intelectuale si a legii copyrightului.



Capital: Cum vedeti evolutia pietei de instruire in Romania?

David Fagiano: Pe ansamblu, tendintele pietei locale a serviciilor de training indica o crestere a numarului de zile alocate de companii programelor de dezvoltare, cu o structurare a bugetului de training dupa criterii similare celor din Uniunea Europeana.



Capital: In ce domenii credeti ca se va dezvolta piata noastra de instruire si pe ce tipuri de programe?

David Fagiano: Relatii cu clientii, prezentari eficiente in fata unui grup, transmiterea eficienta a unui punct de vedere, tratarea eficienta a intrebarilor incomode din partea audientei, etc., iar o data cu maturizarea pietei, va creste si cererea de programe de leadership.



Capital: In care directii este interesat managementul sa pregateasca angajatii, pentru a putea face fata competitiei?

David Fagiano: La nivel international, factorii de decizie investesc cel mai mult in leadership (cum sa conducem echipele), comunicare (cum sa te prezinti, cum sa asculti, cum sa te vinzi mai bine, cum sa-ti transmiti mai bine punctul de vedere, cum sa transmiti mesajele eficient) si in managementul vanzarilor.



Capital: Cum masurati, spre exemplu, rentabilitatea unui curs de leadership?

David Fagiano: Sa luam un exemplu: Banca Qatar. Problema cu care se confrunta aceasta banca era ca toate ideile de imbunatatire, de eficientizare a activitatii, veneau de la manageri. Dorinta lor a fost sa implice toata echipa in procesul de inovatie. Astfel, am organizat pentru ei un program de leadership, care a avut urmatoarele obiective: dezvoltarea creativitatii fiecarui membru din echipa, indiferent de postul ocupat; o mai buna comunicare a ideilor de dezvoltare a afacerii (curajul de a comunica, abilitatea de a comunica eficient ideile), cu alte cuvinte, dezvoltarea leadershipului fiecarui individ din echipa. La sfarsitul programului, fiecare angajat trebuia sa vina cu idei de crestere a afacerilor Bancii Qatar, care sa valoreze un milion de dolari. Chintesenta leadershipului este “unlishes the potential of the people” respectiv: viziune, comunicare, responsabilizarea fiecarui membru al echipei (eliminarea barierelor, incurajarea oamenilor de a veni cu idei, crearea unui mediu de “intelligent risk”). Din experienta noastra, cele mai multe companii au probleme cu cea de a treia componenta a leadershipului: responsabilizarea fiecarui membru al echipei.



Capital: Cum faci sa-i motivezi pe oameni in asa fel incat sa-i intereseze instruirea in interesul companiei, in primul rand, si in al doilea rand in interes personal?

David Fagiano: Statistica spune ca daca o companie investeste in training, oamenii raman mai loiali, rata de retinere creste. Dincolo de a face bani, oamenii sunt interesati de dezvoltarea lor profesionala. Asta ii va face, in timp, sa valoreze mai mult pe piata fortei de munca. Companiile care sunt mai putin interesate de dezvoltarea profesionala a echipelor lor risca sa aiba o fluctuatie de personal mai mare.


Capital: Care sunt marile probleme cu care se confrunta companiile de instruire?

David Fagiano: O problema majora este competitia companiilor mici de instruire. In lume, exista multe companii mici de training cu unul-doi traineri, care practica preturi mici. Aceste companii apar in vremuri bune si dispar in vremuri rele. Calitatea cursurilor si a trainerilor e o problema. In fiecare tara, am intalnit foarte multi furnizori de training, dar foarte putini sunt cu adevarat buni.


Carte de vizita

David Fagiano, Chief Operations Officer, Dale Carnegie&Associates, New York
A absolvit Brown University in 1967. Intreaga activitate si-a desfasurat-o in domeniul educational, la inceput ca manager in domeniul distribuirii produselor de instruire audio si video, iar mai apoi ca specialist si conducator al unor ample programe de dezvoltare a sistemului de instruire in intreaga lume, prin intermediul francizei.

Programe de formare profesionala organizate de ANOFM

Planul national de formare profesionala, elaborat de Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca, a prevazut pentru anul 2005 organizarea a 2.300 cursuri de formare profesionala, din care 1.800 cursuri pentru someri. In aceste cursuri, s-a prevazut a fi cuprinse 50.000 persoane, care beneficiaza de gratuitate. Pana in luna octombrie 2005, la nivelul intregii tari, au fost organizate 1.812 cursuri de formare profesionala: 263 cursuri de initiere, 1.499 cursuri de recalificare, 40 cursuri de perfectionare si 10 cursuri de specializare. Sectoarele de activitate pentru care s-au organizat cele mai multe cursuri si la care au fost cuprinse un numar mare de persoane au fost:



• Industrie textila, confectii, pielarie, incaltaminte, in meseriile confectioner asamblor articole din textile si operator confectioner industrial;

• Industrie alimentara, a bauturilor si a tutunului, in meseriile ospatar (chelner), bucatar;

• Constructii, in meseriile zidar si dulgher;

• Electrotehnica, automatica, electronica, informatica/tehnologia informatiilor, pentru meseriile operator introducere, validare si prelucrare date si operator calculator electronic si retele;

• Comert, pentru meseriile lucrator in comert si comerciant vanzator produse alimentare. Din cei 33.048 someri participanti la programe de formare incepute anul acesta, au absolvit cursurile 16.196 persoane si, dintre acestia, 5.328 absolventi au fost incadrati in munca.

Tendinte ale formarii profesionale In lume

• Marea Britanie se bucura de o lunga si buna traditie in domeniu. Companiile englezesti dezvolta planuri sofisticate de dezvoltare a angajatilor si sunt preocupate de formarea continua a acestora.


• Companiile scandinave ofera posibilitatea angajatilor de a-si asuma singuri initiativa si responsabilitatea pregatirii, dar asigura finantarea programelor respective.


• In Franta si Spania, de regula, indivizii isi platesc singuri pregatirea.


• In Europa Centrala si de Est, angajatii se asteapta sa fie instruiti de organizatiile in care lucreaza. Instruirea face parte din pachetul salarial.



Volumul pietei de instruire profesionala in Europa reprezinta 30% din volumul pietei americane. Industriile care investesc cel mai mult in instruire in Europa sunt cele din farmaceutica, inginerie, software si companiile de servicii. Majoritatea companiilor din Europa sunt interesate de programe de instruire adaptate nevoilor lor (27%), in timp ce in SUA sunt solicitate doar de 19% din companii, iar in Asia doar de 7%. Europenii sunt mai interesati de cursuri de instruire in comunicare mai mult decat companiile din SUA sau Asia (11%, fata de 5%, respectiv 7%). Surprinzator este insa un alt aspect. In timp ce in Europa cererea pentru cursuri de relatii cu clientii este foarte mic (3%), in Asia, solicitarile sunt mai mari ca in oricare alta parte a lumii (13%).




In acest moment, in lume, solicitarile sunt mai mari in domeniul programelor de instruire a competentelor “soft” (aptitudinilor) si mai putin in domeniul competentelor tehnice. In perioada 2002 -2003, spre exemplu, cursurile tehnice au scazut cu 23-30%, cele de limbi straine cu 26%, pe cand cursurile de “soft skills” (aptitudini) au scazut doar cu 8%. In 2005 s-a inregistrat o crestere a cursurilor de limbi straine cu 12-14%. Aceiasi crestere de 12-14% s-a inregistrat si pentru cursurile de “soft skills”. In decembrie 2004, The Institute of Science din Marea Britanie a facut un studiu al nevoilor de instruire pentru cercetatorii din institutele de cercetare private, de stat si universitati. Surprinzator, cerinta lor nu a fost sa beneficieze de mai multa instruire pe zona stiintifica, ci s-au orientat mai mult spre cursuri de managementul proiectelor, abilitati de prezentare, leadership. Motivatia acestor raspunsuri rezida in faptul ca specialistii si-au dat seama ca nu le lipsesc cunostintele stiintifice, ci abilitatile de a conduce echipe, de a folosi eficient resursele umane si financiare, abilitatea a atrage fonduri etc.