Marii furnizori mondiali migreaza spre Est

Lucratorii romani sunt foarte bine calificati, iar costurile implicate de deschiderea unor capacitati de productie in Romania sunt foarte scazute comparativ cu alte piete. Astfel, compania franceza Le Belier, unul dintre furnizorii companiei Renault, intentioneaza sa deschida in Romania o fabrica de componente auto din aluminiu, destinate sistemului de franare si directie. "Le Belier se va alatura altor doi furnizori ai Renault, care au venit de curand in Romania: compania Sylea, care va produce

Lucratorii romani sunt foarte bine calificati, iar costurile implicate de deschiderea unor capacitati de productie in Romania sunt foarte scazute comparativ cu alte piete.
Astfel, compania franceza Le Belier, unul dintre furnizorii companiei Renault, intentioneaza sa deschida in Romania o fabrica de componente auto din aluminiu, destinate sistemului de franare si directie.
„Le Belier se va alatura altor doi furnizori ai Renault, care au venit de curand in Romania: compania Sylea, care va produce cablaje electrice, si Johnson Controls, profilata pe fabricarea de scaune auto”, a declarat Constantin Stroe, directorul general al Automobile Dacia Pitesti.
Le Belier furnizeaza piese auto si pentru Volkswagen, MAN, Volvo, Skoda, Audi, BMW, Mercedes Benz, Ford, Honda, Chrysler, Ferrari si General Motors.
Sylea este membra a grupului Valeo, situat printre primii zece furnizori mondiali de echipamente si sisteme pentru automobile si camioane. Compania este unul dintre principalii producatori si distribuitori europeni de cablaje electrice auto, deruland activitati in Argentina, Brazilia, Egipt, Iran, Maroc, Africa de Sud si Turcia.
Grupul american Johnson Controls, cel mai mare producator independent de baterii de masini (Energizr), scaune, sisteme de interior – cum ar fi borduri si pupitre de comanda -, intentioneaza la randul sau sa investeasca peste 50 de milioane de dolari intr-o capacitate de productie in Romania. Potrivit unor surse din cadrul Johnson Controls Dacia, JC este deja prezent la Pitesti, in cadrul programului de externalizare a productiei de componente, cu scopul de a fabrica toate scaunele necesare atat pentru gama actuala, cat si pentru cea din viitor.
Si grupul americano-suedez Autoliv Inc, lider mondial in domeniul echipamentelor de siguranta pentru autovehicule, a transferat deja o parte din productia de centuri de siguranta si air-bag-uri in Romania. Autoliv Incorporated este prezent in Romania printr-un joint-venture intre Autoliv East Europe si compania brasoveana Metaloplast.
Autoliv Romania a fost infiintata in 1997 si este, in momentul de fata, singurul producator de centuri de siguranta de pe piata romaneasca.
Conducerea companiei va construi aici 11 hale de productie, in care vor fi instalate utilaje aduse din Germania. In acest proiect, Autoliv a investit deja mai mult de cinci milioane de marci. Prima hala de productie a fost finalizata in luna martie a acestui an.
„Autoliv are planuri mari pentru Romania, deoarece angajatii de aici sunt foarte bine pregatiti. In plus, decizia de extindere a activitatilor de la Brasov este si o consecinta a faptului ca in Romania se poate produce la costuri rezonabile, in conditiile in care calitatea este similara cu cea a produselor fabricate in Germania”, a declarat Robert Matz, directorul Autoliv pentru Europa Centrala si de Est. In momentul de fata, principalii clienti ai Autoliv din Romania sunt Daewoo Romania si Automobile Dacia.
Pe piata componentelor auto sunt prezente si o serie de alte companii de renume, precum producatorul de amortizoare Krupp-Bilstein. Bilstein – cu o investitie de 80 de milioane de marci germane, finalizata la inceputul anului 1998 – produce amortizoare la societatea Compa Sibiu, acoperind o mare parte din cererea interna de asemenea componente, printre clientii traditionali numarandu-se si Renault-Dacia Pitesti.
Grupul german Phoenix AG a investit deja 12 milioane de dolari la Carei, in cea mai moderna linie de productie de componente auto din cauciuc din Europa, ce urmeaza a fi exploatata in comun cu societatea americana Goodyear Engineered Products.
Fabrica va fi axata pe productia furtunurilor pentru autoturismele produse de Mercedes, Volkswagen, Opel sau Porsche. Fabrica va avea, incepand de anul viitor, exporturi de circa 50 milioane de dolari.
Gurit-Essex, cea mai mare companie europeana de adezivi si solutii de etanseizare, are afaceri importante si in industria romaneasca, fiind unul dintre furnizorii Automobile Dacia Pitesti, prin intermediul unui joint-venture cu societatea Subansamble Auto.
Eybl Textile Romania, filiala a concernului Eybl International din Austria, a anuntat ca pune in functiune inca o hala de productie la Deta (jud. Timis) investitie care s-a ridicat la circa zece milioane de marci germane -, unde vor fi fabricate volane pentru autoturisme de lux.
Compania intentioneaza sa-si extinda activitatea in Romania si in domeniul producerii de airbag-uri, pentru acest proiect fiind luate in considerare doua variante: cumpararea societatii Somesana din Satu Mare sau construirea unei noi fabrici, tot la Deta.
Eybl si-a inceput activitatea in Romania in mai 1999, cand a fost infiintata firma Eybl Textile SRL, care produce huse auto pentru Rover 45, Jaguar, BMW, Volkswagen sau Toyota.    

Furnizorii locali s-au trezit la realitate
Producatorii romani din industria auto au inteles, la randul lor, ca risca sa fie eliminati de pe piata daca nu investesc in linii noi de productie, care sa satisfaca cerintele de calitate ale companiilor prezente pe piata, Renault sau Daewoo. „Trebuie sa ne supunem fenomenului de globalizare a economiei mondiale. Strategia fiecarui mare producator mondial de autovehicule consta in pastrarea colaborarii cu marii furnizori de subansamble auto, politica de la care nici Renault nu face exceptie”, afirma Gheorghe Badea, director general al societatii Subansamble Auto Pitesti, unul dintre furnizorii traditionali ai Dacia.
Practic, inca din faza de proiectare se tine cont de constructia modulara a automobilului. Pentru a fi executat, fiecare modul este apoi incredintat unor companii specializate. Aceste companii sunt, la randul lor, de cele mai multe ori, mari societati transnationale, la care apeleaza mai multi producatori de automobile. Pentru a-si micsora costurile de productie, executia marii majoritati a pieselor componente ale modulelor este incredintata unor alte societati, care sunt subfurnizori. Acest mecanism va fi aplicat si pentru productia viitorului model Dacia, cunoscut sub numele de X90 si al carui pret a fost stabilit la 5.000 de euro.

O masina romaneasca facuta de companii internationale
Pentru marii producatori de autoturisme si componente auto, piata romaneasca pare promitatoare, de vreme ce tot mai multi isi muta fabricile din Vest, la noi. In principiu, nu este prea departe momentul in care ne vom putea construi o masina din bucati: scaune si borduri Johnson Controls, echipamente de siguranta Autoliv, amortizoare Bilstein, sasiuri Nissan, motoare Renault si cauciucuri Goodyear.