printre care concernul PSA in Slovacia si Renault in Rusia. De asemenea, fabricile existente, Audi si Suzuki in Ungaria, isi vor moderniza si mari capacitatea de productie.Investitiile straine s-au orientat cu precadere spre tarile care au intrat in primul val in Uniunea Europeana. Polonia, Ungaria, Cehia, Slovacia si Slovenia sunt tarile unde au fost construite cu predilectie fabrici pentru asamblarea de autovehicule. Cele mai multe dintre acestea sunt investitii green-field, si nu provin din procesul de privatizare. Spre deosebire de aceste tari, Romania se afla de abia la inceput de drum in industria auto. Volumul investitiilor straine a crescut in Romania mai ales in ultimii patru-cinci ani. Scopul producatorilor straini este de a beneficia de mana de lucru ieftina de la noi. Majoritatea elementelor produse de companiile straine in Romania se remarca prin gradul ridicat de manopera inclusa si tehnicitatea redusa. De exemplu, in fabricile romanesti se produc pe scara larga cablaje pentru toate tipurile de autovehicule produse in Uniunea Europeana sau tapiterii auto. Realizarea cablajelor electrice este un proces ce nu poate fi automatizat, executia lor fiind numai manuala.In ultimii ani, peste 20 de companii germane, franceze, americane si japoneze au investit 500 de milioane de euro in cadrul planurilor de expansiune pe pietele cu venituri mici. Suma este redusa chiar in raport cu totalul investitiilor straine in Romania, care se ridica la zece miliarde de euro. Potrivit raportului pentru 2003 al Asociatiei constructorilor germani de autovehicule – DVA, Europa de Est se plaseaza pe primul loc in clasamentul principalelor destinatii ale investitiilor realizate peste granita in ultimii cinci ani de furnizorii germani de piese auto. Principalele motive ale amplasarii sau reamplasarii unitatilor de productie in statele din aceasta regiune au fost costurile scazute de operare, mana de lucru ieftina si calificata, precum si pozitia geografica.Romania se afla, in acest domeniu, mult in urma tarilor foste comuniste. De remarcat ca pana in 1990, dispuneam de o industrie auto dezvoltata in raport cu celelalte state, situatia inversandu-se in mai putin de un deceniu. Marii producatori s-au aratat foarte tarziu interesati de piata romaneasca, investitiile marindu-se mai ales dupa privatizarea uzinelor Dacia impreuna cu Renault. Firmele germane domina totusi acest domeniu: Continental AG, Thyssen Krupp AG, BOS Automotive, Leoni AG si Lixa Draxlmaier si-au consolidat deja prezenta pe piata autohtona. Ruwel AG si Brandl GmbH pregatesc, de asemenea, investitii importante. Dintre firmele japoneze se remarca Sumitomo Electric Wiring Systems si Yazaki, care au inceput producerea de echipamente electrice.Cu mici exceptii, producatorii straini de piese si componente auto s-au stabilit la Timisoara, Arad, Sibiu, Pitesti si Ploiesti. Proximitatea granitei, facilitatile oferite de autoritatile locale sau asigurarea unei conlucrari eficiente cu unul dintre clienti, asa cum este cazul dintre Dacia si Valeo, explica de ce aceste localitati au atras in primul rand atentia investitorilor straini. Grupul american Honeywell a anuntat infiintarea unui centru de inginerie la Bucuresti. Centrul urmeaza sa furnizeze solutii de software industrial pentru diviziile Honeywell din Europa Centrala si de Est. Compania americana este prezenta pe piata locala cu capacitati de productie de subansamble si turbosuflante pentru industria auto, precum si cu activitati de vanzare. Grupul Michelin va investi in Romania 25 de milioane de euro in 2004, valoare similara cu cea de anul trecut. Investitiile vor viza modernizarea celor doua unitati de productie Silvania Zalau si Victoria Floresti, precum si o fabrica de cord metalic, amplasata la Zalau. Fabrica de cord metalic va fi operationala la sfarsitul acestui an, investitia totala urmand sa se situeze la 25 de milioane de euro si sa se finalizeze in 2007. Investitiile realizate in industria auto din regiune sunt realizate pe termen lung, de minimum 20 de ani. Extinderea Uniunii Europene si saturarea pietei occidentale sunt factorii care au facut ca extinderea acestei ramuri sa se faca spre Est.
Marii producatori auto cuceresc Estul
3 iunie 2004, 12:00
Ultima modificare în 3 iunie 2004, 15:00
printre care concernul PSA in Slovacia si Renault in Rusia. De asemenea, fabricile existente, Audi si Suzuki in Ungaria, isi vor moderniza si mari capacitatea de productie.Investitiile straine s-au orientat cu precadere spre tarile care au intrat in primul val in Uniunea Europeana. Polonia, Ungaria, Cehia, Slovacia si Slovenia sunt tarile unde au fost construite cu predilectie fabrici pentru asamblarea de autovehicule. Cele mai multe dintre acestea sunt investitii green-field, si nu provin din p
Etichete: arhiva,
auto
Publicat in categoriile: Arhiva
Ne puteți urmări pe Facebook, Telegram sau pe Google News
Publicat in categoriile: Arhiva
Ne puteți urmări pe Facebook, Telegram sau pe Google News
Pentru comentarii sau drept la replică, ne puteți contacta pe pagina noastră de Facebook
- Reclama electorala in presa scrisa, un milion de dolari pe saptamana
- Air France negociaza cu Aeroflot
- Un sfert din prime, platite pentru viata
- Ad’Or-ule, probleme cu fantomele, ma?
- Asigurarea de cutremur s-a pierdut in discutiile cu Banca Mondiala
- Aprilie: audiente mici pentru spoturi TV
- Cine incaseaza banii din campanie
- Inceput de cariera in comunicare
- Editorial
- Managementul resurselor umane, esential pentru companii