În goana după noi clienți care să cumpere excesul de modele asamblate în special în uzinele din Europa, companii de renume precum Volkswagen, GM, Ford sau Porsche , își îndreaptă atenția către piețe cel puțin ciudate: Irak și Nigeria.
Cu siguranță piața irakiană are un potențial enorm însă puțini sunt cei care îndrăznesc să construiască în această țară showroom-uri sau să dezvolte afaceri care înseamnă investirea a zeci de milioane de euro. Cu toate acestea, grupurile Volkswagen, GM, Ford și-au anunțat intenția de a intra pe această piață atrase de populația mai mare decât cea a Arabiei Saudite, de lipsa mijloacelor de transport moderne și, mai ales, de existența unor uriașe rezerve de petrol care fac prețul carburanților un „mizilic”. Conform lui Stefan Mecha, directorul zonal al grupului Volkswagen din Orientul Mijlociu, „cu o populație de peste 30 de milioane și o economie impulsionată de investițiile străine și de veniturile din industruia petrolieră, Irakul are un potențial enorm”. Acesta se așteaptă ca piața din acest stat să ajungă la 120.000 de unități în acest an și apoi să crească rapid.
Vecinii din Arabia Saudită, deși sunt mai puțini, au un parc auto de circa 6,5 milioane de vehicule, mult mai mare decât cel de 1,3 milioane al irakienilor. Deși veniturile populației nu sunt comparabile, viitorul poate însemna o adevărată explozie a vânzărilor de mașini în Irak. „Țara asta promite enorm”, declară și Larry Prein, șeful operațiunilor Ford din zonă. Americanii speră să comercializeze în acest an circa 4.000 de mașini în Irak, după ce anul trecut au înregistrat o triplare a vânzărilor până la 2.000 de unități. Cu aceste perspective în gând NivaCar, dealerul Ford din Irak, a anunțat o investiție de 200.000 de euro într-un nou showroom. „Este o piață dură în acest moment, dar crește. Noi credem în ea și, tocmai de aceea, ne extindem”, a declarat Mohammad Fuad Alanaswah, patronul Niva Car.
Și GM are în plan extinderea rețelei de dealeri după ce, în ultimii ani a vândut mașini în special noilor autorități irakiene și instituțiilor americane deja amplasate în țară. Anul trecut, GM a comercializat în Irak 32.000 de mașini fapt ce a transformat această piață în a doua din zonă pentru grupul american, după Arabia Saudită.
Chiar mai interesantă decât ambiția celor de la VW, Ford și GM este intenția oficialilor Porsche de a vinde mașini în Nigeria. Vineri, marca a deschis primul său showroom în Victoria Island, Lagos – unde există deja dealership-uri ale mrcilor Aston Martin și Lamborghini – și și-a anunțat inaugura o unitatwe de vânzare în Abuja, Nigeria. „Continentul african, în special Nigeria, a devenit foarte important pentru noi, a anunțat la deschiderea unității din Lagos, George Wills, șeful operațiunilor Porsche din Orientul Mijlociu și Africa.