Marii producători de alimente au o capacitate mai mare să suporte majorarea costului grâului, comparativ cu concurenţii mai mici, ca urmare a achiziţiilor în avans, a puterii de menţinere a preţurilor şi a structurii mai flexibile a costurilor, comentează Reuters.
Grupurile europene din sectorul alimentelor au majorat ţintele de vânzări pentru acest an şi îşi menţin obiectivele referitoare la marje, în pofida problemelor legate de preţul mai ridicat al grâului, dar şi al cafelei şi laptelui.
În schimb, producătorii mai mici sunt mai precauţi în privinţa prognozelor.
Primii trei mari producători de pe continent, Nestle, Unilever şi Danone, şi-au menţinut prognozele, în pofida creşterii preţurilor materiilor prime, dar grupuri mai mici precum Premier Foods din Marea Britanie şi grupul de panificaţie CSM din Olanda au avertizat în legătură cu presiunile existente.
Preţul grâului s-a majorat cu 50%, începând din iunie, din cauza secetei care a determinat Rusia să înterzică exporturile până în decembrie.
Marile companii au capacitatea să menţină preţurile, precum şi structuri mai flexibile de costuri”, a declarat Brian Weddington, analist la Moody’s Investor Service.
El a explicat că marii cumpărători de cereale, precum Kellogg şi General Mills, sunt protejaţi faţă de riscum creşterii preţurilor cel puţin şase-nouă luni, astfel încât majorarea preţului grâului nu îi va afecta pe termen scurt.
În plus, companiile mari pot impune mai uşor retailerilor creşterea preţurilor.
Pe de altă parte, preţul materiilor prime reprezintă doar o mică parte din costurile totale de producţie, care includ şi activităţile de inovaţie, împachetare şi marketing. Din acest motiv, structura costului poate fi ajustată mai uşor, comparativ cu micile companii.
În ultimele două săptămâni, Nestle şi Danone au fost destul de optimiste pentru a majora estimările privind creşterea vânzărilor în acest an, în timp ce Unilever anticipează în continuare creşterea volumului vânzărilor şi marjelor.
SURSA: Mediafax