Marii retaileri: cum a fost 2012 și ce planuri planuri au pentru 2013

Anul 2012 a contribuit la stocul modern de spaţii comerciale cu 190.000 de metri pătraţi, în timp ce oferta anului 2013 este estimată la 150.000 de metri pătraţi. Retailerii alimentari şi de confecţii sunt cei care au asigurat cererea de spaţii comerciale.

Cu excepţia retailerilor tip cash&carry, Metro şi Selgros, şi a lanţului de hypermarket-uri real (partea a grupului Metro), toţi ceilalţi retaileri importanţi care activează în domeniul alimentar anunţă importante planuri de expansiune atât pe termen scurt cât şi mediu. Potrivit Agerpres, una dintre cele mai importante tranzacţii finalizate în trimestrul III din 2012 o reprezintă semnarea contractului de preînchiriere dintre ancora de food Carrefour şi Korona din Braşov, un centru comercial dezvoltat de compania poloneză Echo Investment. Prima fază a centrului comercial va oferi o suprafaţă de 28.000 mp, având finalizarea programată în 2015.
Proiectul Mega Mall dezvoltat de Real 4 You Group a obţinut autorizaţia de construcţie, ceea ce îi va permite dezvoltatorului austriac să înceapă construcţia în 2013. Mega Mall, construit pe platforma fostei fabrici Electroaparataj, va fi unul dintre cele mai mari centre comerciale din Bucureşti, cu o suprafaţă închiriabilă de aproximativ 70.000 mp, conform aceleiași surse. Operatorul de hypermarketuri Carrefour şi cei de electrocasnice Flanco şi Altex, precum şi operatorii de entertainment Slot Point Casino şi Cine Grand, sau ancore internaţionale precum C&A, H&M, Kenvelo, Lee Cooper, Celio, Lashez, Office Shoes au închiriat deja spaţii în Mega Mall.
Anchor Grup a anunţat, de asemenea, o investiţie de 50 milioane de euro pentru reconfigurarea mall-urilor dezvoltate în Capitală, Bucureşti Mall şi Plaza România. ”Pentru prima dată în România, două centre comerciale emblematice sunt transformate radical, pentru a încorpora cele mai avansate concepte de retail dezvoltate la nivel internaţional. Reamenajarea şi reconfigurarea celor două obiective de retail va creşte cu până la 20% suprafaţa închiriabilă, aceasta ajungând la peste 100.000 de metri pătraţi. Astfel, după pionieratul în retail din anii 2000, Anchor Grup îşi propune să redevină trend-setter-ul pieţei de profil. Valoarea totală a investiţiilor Anchor Grup în România se va ridica, după această reconfigurare, la peste 350 milioane de euro”, declara, în octombrie, Ali Ergun Ergen, director general executiv Anchor Grup, potrivit Agerpres.

Centrul comercial City Mall a intrat, în toamna lui 2012, într-o etapă de renovare care va fi încheiată în vara anului 2013. România se află, de altfel, pe primul loc în topul destinaţiilor din Europa pentru investitorii în centre comerciale, fiind urmata, în ordine, de Polonia, Ungaria, Cehia şi Austria, potrivit unui studiu al companiei de consultanţă imobiliară Savills. Acest loc se datorează, în special, creşterii rapide a cheltuielilor de consum şi a vânzărilor de retail estimate pentru următorii cinci ani, de 6,1%, respectiv 6,2% în medie pe an. În acelaşi timp, randamentul pe piaţa centrelor comerciale din Bucureşti este de 8,75%, cel mai mare dintre pieţele analizate, după Dublin.
Cu toate că sunt disponibile puţine unităţi prime în cele mai importante centre comerciale din Bucureşti, chiriile sunt în continuare estimate între 60-70 euro/mp/lună. Chiriile prime ale unităţilor stradale sunt cuprinse între 60-65 euro/mp/lună.
Grupul Auchan a realizat una dintre cele mai importante tranzacţii din piaţă prin achiziţionarea de la Metro Group a hipermarketurilor Real deschise în patru ţări din Europa Centrală şi de Est, inclusiv în România, pentru suma de 1,1 miliarde euro, conform aceleiași surse. Astfel, Auchan va prelua activităţile operaţionale şi activele imobiliare corespondente ale filialelor Grupului Metro în Polonia, România, Rusia şi Ucraina. Operaţiunea mai necesită obţinerea aprobării din partea autorităţilor competente ale concurenţei din fiecare ţară vizată şi va fi finalizată, sub această rezerva, în 2013.
Reţeaua LaDoiPaşi, aparţinând retailerului Metro Cash & Carry, s-a lansat în martie devenind în numai nouă luni, cea mai extinsă reţea de magazine de proximitate din ţară, cuprinzând 500 de unităţi operaţionale. Bucureşti, Braşov şi Constanţa sunt judeţele cu cele mai multe unităţi francizate sub brandul ”LaDoiPaşi”.

Lanţul de retail Profi încheie anul cu 149 de magazine, după ce în 2012 a deschis 45 de noi magazine şi a semnat contractul pentru deschiderea unui al doilea depozit central propriu, în apropiere de Ploieşti. Carrefour şi-a continuat la rândul lui expansiunea, iar în prezent operează în România trei formate de magazine, cu un total de 106 de magazine: 24 de hipermarketuri Carrefour, 65 de supermarketuri Carrefour Market şi 17 magazine de proximitate Express.

Lanţul de supermarketuri Mega Image şi-a extins în mod constant reţeaua de magazine, ajungând la 190 de unităţi şi pătrunde astfel tot mai mult în proximitate, devenind unul din cei mai puternici jucători din retail. Rewe România, compania care operează reţeaua de magazine de tip discount Penny Market şi Penny Market XXL, şi-a extins însă reţeaua la 142 de unităţi. BILLA, parte din grupul Rewe International AG, ajunge, la rândul să, la finele lui 2012, la o reţea de 71 de magazine.

Lidl şi-a continuat investiţiile în România şi a reuşit să îşi dezvolte reţeaua până la un număr de 155 de magazine. Una dintre cele mai importante reţele autohtone, LEM’S, care aparţine producătorului de mobilă Lemet, a avut una dintre cele mai remarcabile rate de expansiune şi a ajuns la 102 locaţii şi o suprafaţă totală de retail, la nivelul întregii ţări, de peste 65.000 de mp.

Lanţul francez de supermarketuri Interex, răspândit în afara Bucureştiului, şi-a închis în noiembrie toate cele zece supermarketuri pe care le mai deţinea pe piaţa românească, urmând a ieşi din ţara noastră, după mai bine de un deceniu de prezenţă.

Lista cu cele mai importante proiecte anunţate pentru 2013-2014 cuprinde Promenada Mall şi extensiile Bucureşti Mall şi Plaza România în Bucureşti, AFI Palace în Ploieşti, precum şi Coresi, proiectul NEPI şi Cora în Braşov. Suprafaţa totală de spaţii comerciale moderne, la nivel naţional, este estimată de 2,7 milioane de metri pătraţi.