Reţelele străine de retail sunt în plin război de ocupare a fiecărui petic de teren disponibil. Iar pentru afacerile de la parter de bloc, expansiunea lor echivalează cu falimentul.
«Oamenii se duc la supermarketuri, nu mai vin în papuci la magazinul din colțul blocului (…) doi paşi mai încolo, tocmai s-a deschis un Shop&Go şi, în intersecţia cu Calea Vitan, este şi un Mega Image. Noi nu mai vindem decât pâine, apă, ţigări, fructe şi, eventual, cafea de la dozator. Dacă o ţinem aşa nu mai prindem sfârşitul anului viitor», se plânge Adina Mariş, care administrează un mic chioşc la parterul unui bloc de pe Şoseaua Mihai Bravu. Şi nu este nici pe departe un exemplu izolat: circa 10.000 de magazine de bloc şi alimentare s-au închis în ultimii cinci ani. Acum, spun cercetările Nielsen, în oraşele de peste 50.000 de locuitori, românii lasă doar circa 3% din bugetul de cumpărături în comerţul tradiţional, procentaj de peste trei ori mai mic decât în 2008. Explicaţia? Buticurile postrevoluţionare au fost înlocuite treptat de super- şi hipermarketuri, care de la jumătatea anilor ’90 încoace au luat peste 50% din piaţa bunurilor de larg consum. Astfel, peste 90% din bugetul de cumpărături al românilor (mai ales din oraşe) a ajuns să meargă acum către magazine precum Kaufland, Carrefour, Auchan, Metro, Cora, Billa, Lidl etc.
Şi exuberanţa extinderilor continuă: aproape că nu trece săptămână în care retailerii să nu anunţe deschiderea unui nou magazin sau o rebranduire (vezi real-, – Auchan). De pildă, belgienii de la Mega Image, care deţin supermarketurile cu acelaşi nume şi magazinele de proximitate Shop&Go, plus un supermarket cu produse congelate (AB Cool Food) au avut 64 de inaugurări în 2013. Şi nici ceilalţi retaileri n-au stat pe loc – de la începutul anului s-au deschis peste 130 de magazine noi, după calculele Capital, majoriatea în Bucureşti şi pe terenul de joacă al celor mici, adică în cartiere, la parterul blocurilor, pe străduţele înguste din oraş şi chiar în centrul Capitalei (Carrefour şi Billa). Mai mult de-atât, şi multe din fostele uzine comuniste s-au transformat în supermarketuri sau hipermarketuri. Iar pentru afacerile de la parter de bloc apariţia unui astfel de gigant echivalează cu falimentul. „Pe o rază de vreo trei kilometri, scapă cine poate“, spunea într-o discuţie anterioară Bogdan Belciu, partener PwC România. Tot el dădea şi soluţia pentru supravieţuire: în varianta modernă, chioșcurile și magazinele de cartier vor fi înlocuite de magazine de proximitate, care vor avea pe rafturi produsele clasice care se găsesc, de obicei, „la colț“. Şi care sunt aceste produse? În afară de pâine, apă, sucuri, lactate sau ţigări, omul caută cel mult nişte mezeluri proaspete. Pentru toate celelalte rămân cumpărăturile de la super sau hipermarket.
Dincolo de oferta variată şi preţurile mici, în drumul lor spre titlul de „cel mai aproape magazin“, retailerii se întrec şi în servicii noi. Recent, Carrefour, Real, Mega Image şi Profi au deschis şi magazine cu program non-stop. Ce variante le mai rămân micilor independenţi? Să găsească o nişă – spune Bogdan Belciu -, „cum ar fi crearea unui supermarket cu delicatese sau să-şi vândă spaţiile marilor retaileri“.
"Acest articol a apărut în ediţia print numărul 42 a revistei Capital din săptămâna 21 octombrie – 27 octombrie 2013”