Preşedinţii companiilor aeriene germane Lufthansa şi Air Berlin şi fabricanţii Airbus şi MTU au trimis recent o scrisoare comună cancelarului german, Angela Merkel, în care denunţă taxa pentru emisiile de dioxid de carbon.
Scrisori identice au fost trimise guvernelor Franţei, Spaniei şi Marii Britanii, pentru a le cere să facă presiuni în vederea retragerii acestei taxe care se aplică în cazul curselor aeriene către sau dinspre Uniunea Europeană.
Airbus şi companiile British Airways, Virgin Atlantic, Lufthansa, Air France, Air Berlin şi Iberia afirmă în aceste scrisori că doresc să ”alerteze” în legătură cu ”consecinţele economice” ale acestei taxe, pe care o consideră o ameninţare ”inadmisibilă” pentru sectorul lor de activitate.
Furnizorii de echipamente francez Safran şi german MTU s-au asociat acestor intervenţii pe lângă premierul francez François Fillon, omologul său britanic David Cameron, cancelarul german Angela Merkel şi preşedintele guvernului spaniol Mariano Rajoy, cu toţii lideri ai ţărilor fondatoare ale Airbus.

Scrisoarea arată că fabricantul european Airbus este cel mai afectat de incipientul război comercial.
Potrivit site-ului internet LesEchos.fr al cotidianului economic francez Les Echos, citat de AFP, comenzile de Airbus îngheţate de China ar reprezenta 12 miliarde de dolari pentru constructorul european.

Şeful EADS, Louis Gallois, a anunţat joi că Beijingul refuza să aprobe comenzile privind 45 de aparate Airbus (10 superjumbo A380 şi 35 long-courrier A330), din cauza taxei europene pe emisiile de carbon, aminteşte AFP.
Îngheţarea cererii de către China ameninţă nu mai puţin de o mie de locuri de muncă în uzinele europene ale Airbus şi ale furnizorilor săi, ca în cazul fabricantului german de motoare şi turbine MTU.
Semnatarii scrisorii mai arată că alte ţări, între care India, au anunţat deja că nu vor reînnoi drepturi de trafic aerian pentru companii europene, în timp ce Rusia va mări taxele pentru survolarea teritoriului său, ceea ce va apăsa considerabil asupra rezultatelor liniilor aeriene europene.
”De aceea solicităm să aibă loc consultări la nivelul Consiliului UE şi mai ales cu acele state care au început deja să aplice sancţiuni”, pentru a se găsi o soluţie echilibrată şi care să evite conflictul comercial tot mai mare, se arată în scrisoarea trimisă cancelarului Angela Merkel şi altor şefi de guvern europeni, citată de EFE.
Taxa europeană pe emisiile de dioxid de carbon, intrată în vigoare, pe hârtie, la 1 ianuarie 2012, obligă companiile care operează în UE, indiferent de ţara din care provin, să cumpere echivalentul a 15% din emisiile lor de CO2, adică 32 de milioane de tone, în cadrul luptei împotriva încălzirii climei, aminteşte AFP.
O asociaţie care reuneşte majoritatea companiilor aeriene americane, Airlines for America (A4A), a cerut vineri administraţiei americane să declanşeze o procedură în cadrul OACI pentru a obţine anularea taxei. Un număr de 26 dintre cei 36 de membri ai OACI, între care China, SUA şi Rusia, contestă măsura.