Marile companii auto opresc producția. Războiul din Ucraina afectează aprovizionarea

renault

SURSA FOTO: Dreamstime

Războiul din Ucraina are un impact negativ și asupra sectorului auto. Mai multe companii au anunțat că vor opri producția de pe teritoriul Ucrainei.

Anunț de ultimă oră pe piața auto. În contextul războiului actual, mai multe companii auto, între care Volkswagen, Renault şi Nokian Tyre, vor opri temporar sau vor muta activităţile de producţie, scrie Reuters. 

De menționat este faptul că invazia a fost un factor luat în considerare de firmele de consultanţă J.D. Power şi LMC Automotive, care şi-au redus estimările referitoare la vânzările de maşini noi la nivel mondial din 2022 cu 400.000 de vehicule, până la 85,8 milioane de unităţi.

Pe lângă problema actuală declanșată de Rusia, industria auto trecea deja printr-o situație critică în contextul în care s-a confruntat cu livrări diminuate de vehicule din cauza deficitului global de semiconductori.

Prima reacție a venit de la Volkswagen, care a declarat că va opri producţia pentru câteva zile la două fabrici germane, după o întârziere în obţinerea pieselor fabricate în Ucraina.

La rândul său, Renault a anunțat că va suspenda unele operaţiuni la fabricile sale de asamblare de maşini din Rusia, săptămâna viitoare, din cauza blocajelor logistice cauzate de lipsa pieselor.

Haos total pe piața auto

Pe de altă parte, producătorul auto nu a precizat dacă lanţul său de aprovizionare a fost afectat de conflict, dar o purtătoare de cuvânt a spus că acţiunea este o consecinţă a întăririi controalelor la graniţele dintre Rusia şi ţările învecinate, prin care piesele sunt transportate cu camioane.

”Întreruperile sunt cauzate în primul rând de controalele mai stricte la frontieră în ţările de tranzit şi de necesitatea de a schimba o serie de rute logistice stabilite”, a spus filiala rusă a companiei, fără a numi vreo ţară anume.

O reacție a venit și de la producătorul rus de automobile Avtovaz, la care Renault deţine o participaţie de control. Sursa citată precizează că ar putea suspenda pentru o zi unele linii de asamblare la o fabrică din centrul Rusiei, luni, din cauza penuriei globale persistente de componente electronice. Pe de altă parte, Avtovaz nu a menţionat invazia în declaraţia sa.

La rândul său, producătorul finlandez de anvelope Nokian a declarat că va muta producţia unor linii cheie de produse din Rusia în Finlanda şi Statele Unite, pentru a se pregăti pentru posibile sancţiuni suplimentare în urma invaziei.

Și furnizorul auto japonez Sumitomo Electric Industries, care are aproximativ 6.000 de angajaţi în Ucraina implicaţi în producţia de cablaje a declarat că şi-a suspendat operaţiunile la fabricile sale de acolo şi vorbeşte cu clienţii despre posibilitatea înlocuirii bunurilor din alte locuri.

În aceeași situația este și Ford Motor are o societate mixtă cu o participaţie de 50% la Ford Sollers, care are trei fabrici de asamblare în Rusia. În acest sens, Ford a declarat că este ”profund îngrijorat” de situaţie şi că ”va gestiona orice efecte” asupra afacerii sale în timp real. Producătorul auto american a mai spus că va respecta orice lege privind sancţiunile comerciale, dar a refuzat să discute dacă fabricile Sollers au fost afectate.

Închideri pe bandă rulantă în Ucraina

Producătorul de piese auto francez Valeo a mai declarat că impactul direct asupra companiei este minim, invazia rusă în Ucraina ar putea duce la scăderea volumelr de producţie din industrie şi ar putea creşte preţurile energiei sau materiilor prime.

De menționat este faptul că, pentru producătorii de automobile, una dintre preocupările legate de lanţul de aprovizionare create de conflictul din Ucraina se concentrează pe metalele paladiu, platină şi rodiu, utilizate în convertizoarele catalitice pentru curăţarea gazelor de evacuare.

Mai exact, Rusia produce aproximativ 38% din paladiul din lume, cu excepţia materialului reciclat, a declarat Mark Wakefield, co-lider al companiei de consultanţă AlixPartners.

”Este greu să ne gândim la o afacere auto globală care să nu aibă paladiu provenit din Rusia”, a spus el.

O reacție în acest sens a venit și de la acel mai mare producător de oţel din Japonia, Nippon Steel Corp, care a declarat vineri că va asigura alternative pentru o materie primă pe care o cumpără din Rusia şi Ucraina, în cazul oricăror întreruperi de aprovizionare.

De asemenea, producătorul de echipamente agricole Deere & Co a declarat vineri că şi-a închis biroul din Ucraina în ultimele săptămâni, ca măsură de precauţie. Are aproximativ 40 de angajaţi în Ucraina.