companiilor care colaboreaza cu facultatile pentru sponsorizarea unor programe de specializare sau care ofera burse studentilor cu rezultate deosebite. Investitiile unor firme pentru imbunatatirea bazei materiale a centrelor universitare de stat ating cifre cu greutate . Dar mult mai importanta pentru studenti este posibilitatea de a intra in lumea afacerilor prin programele de pregatire oferite de aceste companii. Este deocamdata doar o fereastra prin care tinerii pot vedea ce se intampla intr-un mediu real de munca. O punte de informatii si relationari directe cu specialistii care pun in miscare „motoarele” unor multinationale de referinta in economia mondiala. Pentru cei mai buni dintre studentii selectati in aceste programe, aceste companii chiar isi deschid usile, oferindu-le posibilitatea de a se angaja. Daca vreti sa pasiti inca din timpul studentiei pe portile acestor companii, este bine sa va informati din timp despre programele oferite si sa va pregatiti pentru a face fata selectiei. Pentru a investi in dumneavoastra, o astfel de companie nu cere numai rezultate deosebite la invatatura, ci si implicarea in diverse activitati extra-curriculare, spirit de echipa, initiativa, inovatie, dinamism si multa, foarte multa autodeterminare.

Jumatate din participantii la programe sunt apoi angajati de Orange
Orange Romania face parte dintre companiile cu traditie in promovarea programelor dedicate studentilor, prin stagiile de practica organizate in decursul anilor, posibilitatea efectuarii lucrarilor de diploma, atelierele de idei si creatie sau a diferitelor scoli de vanzari, marketing sau de experienta comerciala. Organizarea anuala a scolilor de vanzari si marketing a fost determinata, in mare masura, de rezultatele cercetarilor intreprinse in randul studentilor. Un studiu realizat de AIESEC in colaborare cu compania GfK Romania, in timpul targului de locuri de munca „Zilele Carierei”, editia aprilie 2002, arata ca Orange este ea mai dorita companie de catre tinerii aflati in cautarea unui viitor loc de munca.Din evidentele statistice ale companiei, rezulta ca in perioada 2000 – 2002, au participat la aceste programe 80 de studenti care au avut posibilitatea sa-si imbunatateasca mult cunostintele prin intermediul sesiunilor de instruire aplicativa derulate pe parcursul a trei luni de zile, in fiecare an. Ei au putut invata despre tehnicile de negociere, abilitatile necesare pentru a incheia o vanzare de succes, tehnici de comunicare, tehnici de prezentare, altfel decat la facultate. Pe langa aceste tehnici, specialistii le-au vorbit despre companie, despre brand, despre magazinele Orange, despre stilul vanzarilor Orange. Efectul acestor programe nu a intarziat mult: 34 dintre participanti lucreaza in acest moment in departamentele Sales, Marketing, Finance si Customer Service ale companiei. Anul acesta, compania a redefinit si redimensionat programul „School of customer experience”, introducand noutati in cadrul acestui proiect dedicat studentilor. Impreuna cu BPP Professional Education, prin reprezentantul sau Oliver Perkins, s-au desfasurat alte trei luni de cursuri atractive, interactive, pentru studenti. Scopul acestui nou curs a fost acela de a dezvolta si imbunatati abilitatile de comunicare, negociere, adaptabilitate si flexibilitate, de rezolvare a situatiilor dificile, toate aceste teme avand in centrul atentiei clientul. Acum, dupa trei luni de la incheierea cursurilor, 17 dintre participanti lucreaza in departamentele Customer Service si IT.Stagiile de practica reprezinta, cu siguranta, o modalitate prin care studentii obtin experienta de lucru intr-un mediu profesional, iar pentru companii este o metoda foarte buna de a identifica tinerii cu abilitati deosebite, cu viziuni noi, tineri creativi si inovativi, implicati si dedicati. Colaborarea cu Institutul franco-roman pentru gestiunea afacerii face parte din programele Orange Romania dedicate studentilor. Specialistii din cadrul companiei au sustinut cursuri de orientare profesionala, control de gestiune si gestiunea trezoreriei. In acest an, patru dintre studentii institutului au beneficiat de stagii de practica in departamentele de marketing si financiar. Pentru fiecare student, un specialist din cadrul companiei a avut rolul de tutore pe toata durata stagiului, adica timp de o luna. Tot in acest an, 20 de studenti au desfasurat stagii de practica in cadrul departamentului tehnic, atat din Bucuresti, cat si din Timisoara, Cluj si Baia Mare. Ca si in anii precedenti, cei mai buni dintre stagiari vor putea deveni „trainee” in acest departament.

Criterii de selectie In programele Orange
· Studenti in anii II sau III la facultatile cu profil economic si Politehnica
· Experienta practica
· Realizarile in timpul facultatii: programe de training la care au participat, concursuri, premii, cunostinte de limba engleza, franceza
· Cunostinte de utilizare PC

Criteriile avute in vedere in momentul demararii sesiunii de interviuri pentru „School of customer experience” au fost:
· Stabilirea unor prioritati si a unor obiective clare in plan scolar sau profesional
· Bune abilitati de relationare interumana
· Tenacitate
· Creativitate si inovatie
· Preocupare continua de a invata si a se dezvolta. Adresa de e-mail la care studentii pot cere informatii este: jobs@orange.ro

Programele „GSK pentru Excelenta” au ca scop incurajarea performantei
In 2003, compania GlaxoSmithKline Romania a lansat Programele „GSK pentru Excelenta”, doua dintre acestea fiind adresate strict studentilor: „scoala de Afaceri GSK” si cursul de antreprenoriat farmaceutic „farmacia.mod de administrare”. scoala de Afaceri GSK este un proiect ce ofera tinerilor absolventi de facultate o mai buna cunoastere a mediului de afaceri si sansa familiarizarii cu aspectele practice ale activitatii unei companii. Proiectul a debutat in anul 2003 si a fost conceput pe doua sesiuni (iulie si august), a cate doua saptamani de cursuri. Pentru fiecare editie (2003 si 2004) au fost selectati 50 de absolventi (25 pe sesiune) din domenii diferite, dintr-un numar total de peste 200 de candidati. Selectia finala a participantilor a fost realizata prin intermediul unui Centru de evaluare, special conceput pentru acest proiect, in colaborare cu o companie de consultanta in domeniul resurselor umane. Selectia a presupus trecerea candidatilor printr-o serie de exercitii individuale si de grup, conduse de asesori specializati. Studentii au beneficiat, pe parcursul celor doua sesiuni, de prezentari interactive si exercitii practice sustinute de profesionisti din GlaxoSmithKline Romania. Cursurile au acoperit domeniile marketing, vanzari, distributie, finante, resurse umane, comunicare si relatii publice, productie si dezvoltare organizationala.Programul „scoala de Afaceri GSK” va continua si in acest an si se va desfasura, la fel ca in anii precedenti, in doua sesiuni (iulie si august), urmand a fi selectionati 50 de studenti pentru editia din 2005. Cursul de antreprenoriat farmaceutic „farmacia.mod de administrare” este un alt proiect dedicat studentilor. A debutat in anul universitar 2003-2004, in Facultatile de Farmacie din Iasi, Constanta, Timisoara, Targu Mures, Bucuresti si Cluj. Cursul a fost oferit gratuit de compania GlaxoSmithKline, la fel ca si manualele. Obiectivul programului l-a constituit familiarizarea studentilor din ultimul an, viitori farmacisti, cu administrarea si functionarea unei farmacii. Cursul ofera o perspectiva practica asupra activitatii unei farmacii. Studentii au astfel ocazia sa aplice principiile teoretice invatate in anii de studiu, rezolvand probleme reale care pot aparea in activitatea unei farmacii. Astfel, ei vor fi mai pregatiti sa inceapa o activitate antreprenoriala de comercializare a produselor farmaceutice, ca patron de farmacie, ca farmacist diriginte sau ca angajat intr-o farmacie. De asemenea, in cadrul cursului, studentii au fost invitati sa realizeze un proiect individual cu tema „Dezvoltarea de servicii suplimentare in farmacie”, iar in urma unui proces de evaluare nationala, GSK a premiat cele mai bune trei proiecte.rnPana in prezent, in cadrul programului au fost inscrisi peste 250 de studenti din intreaga tara. Datorita succesului pe care l-a inregistrat in acest an, cursul „farmacia.mod de administrare” va fi continuat si in anul universitar 2004-2005 in majoritatea facultatilor de farmacie din tara.rnPe langa aceste doua programe, GSK va continua sa fie alaturi de studenti si in anii care urmeaza, prin sprijinirea unor evenimente precum festivitatile de absolvire a Universitatii de Medicina si Farmacie „Carol Davila” din Bucuresti si a Universitatii de Medicina si Farmacie „Iuliu Hatieganu” din Cluj.rn
rn
rnConditii de participare la programele GSKrn
rnPentru a putea aplica pentru programul „scoala de Afaceri GSK”, studentii trebuie sa indeplineasca urmatoarele cerinte:rn
rn• Candidatul trebuie sa fie student in ultimul an (studii universitare indiferent de specializare) rn
rn• media generala a anilor de studiu in facultate sa fie peste 8rn
rn• implicarea in proiecte in timpul facultatii rn
rn• premii speciale in domeniul academic rn
rn• limba engleza – excelentrn
rnCampania de promovare a celei de-a treia editii va demara in primavara anului 2005 in cadrul marilor centre universitare din intreaga tara.rnLa cursul „farmacia.mod de administrare” pot participa studentii din anul V de la facultatile de farmacie care au inclus cursul in programa, fie ca obligatoriu, optional sau facultativ.Mai multe detalii pe site-ul www.gskpentruExcelenta.ro.