A fost nevoie de ceva timp pana cand directorul general al Petrom, Ioan Popa, s-a hotarat, in sfarsit, sa sarbatoreasca demararea unei noi afaceri. Inca de acum aproape aproape un an, SNP a incheiat cu societatea Franciza Petrom SA, o firma privata, un contract de asociere in participatiune pentru implementarea sistemului de franciza; totusi, deschiderea sampaniei a fost amanata abia pentru saptamana trecuta.
Zeci de ziaristi au fost invitati atunci la Branesti, o mica localitate de langa Bucuresti, pentru a afla la fata locului povestea unui benzinar particular, intrat recent in parteneriat cu compania petroliera romaneasca.
Stefan Stanciu, 55 de ani, era norocosul. Inconjurat de camere de filmat, de ziaristi si personalitati din lumea petrolului, micul intreprinzator din Branesti s-a simtit coplesit de atata atentie. In urma cu patru luni, si-a deschis benzinaria in care a investit peste 150 mii de dolari, si de atunci lucreaza direct sub emblema Petrom. Pentru acest drept, benzinarul plateste catre Franciza Petrom 2% din vanzarile sale de produse petroliere, iar aceasta, la randul sau, imparte venitul cu SNP Petrom. Benzinarul beneficiaza, in plus, de o serie de facilitati printre care un anumit discont la pretul de achizitie, prioritate in aprovizionare, plata la 15 zile de la ridicarea marfurilor etc.
Petrom a scapat de emotii la Branesti
Statia din Branesti este una dintre cele 55 de benzinarii private care, in doar cateva luni, s-au decis sa lucreze sub acoperisul Petrom. De succesul acestei afaceri a fost surprinsa insasi conducerea Petrom. „Am avut oarecare reticente la inceput; acum putem afirma, in sfarsit, ca rezultatele sunt peste asteptari”, afirma Ioan Popa, directorul general.
Viorel Bucurenciu a avut, cu siguranta, putine indoieli in privinta viitorului afacerii pe care a gandit-o, caci in mod surprinzator initiativa nu a apartinut societatii nationale. Presedintele societatii Franciza Petrom, Viorel Bucurenciu, 43 de ani, are o carte de vizita impresionanta in marele business. Inginer de profesie, Bucurenciu a lucrat pana in 1992 la Institutul de Cercetari pentru Cauciuc si Mase Plastice din Bucuresti, unde a detinut functia de cercetator stiintific principal si a condus biroul de marketing.
In 1993, a intrat in afaceri ca partener al lui Gelu Tofan, cu care a creat, pornind de la un lant de distributie, cel mai mare producator independent de cauciucuri din Europa Centrala si de Est: Tofan Grup. Pana in octombrie anul trecut, Viorel Bucurenciu a fost vicepresedinte al acestei companii si unul dintre oamenii care au stat in spatele asocierii cu banca de investitii Nomura.
In fapt, Viorel Bucurenciu a incercat sa creeze un sistem de franciza pentru marca Tofan, dar la scurt timp a realizat ca la o asemenea afacere cel mai bine se preteaza un domeniu de activitate precum cel al distributiei de produse petroliere.
A fost nevoie de timp si eforturi pentru a convinge Consiliul de Administratie al Petrom sa intre in afacere. Propunerea era urmatoarea: Viorel Bucurenciu preia de la Petrom printr-o firma subfrancizoare (francizor principal sau master franchiser) dreptul de a incheia contracte de franciza cu micii intreprinzatori posesori de benzinarii (francizati), iar incasarile din redeventa se impart intre francizorul principal si Petrom. Argumente erau destule: oferind unor benzinarii particulare dreptul de a lucra sub marca sa, Petrom castiga nu doar din veniturile acestora, dar isi largeste, totodata, piata de desfacere si isi promoveaza marca.
Dupa sase luni de negocieri, contractul era semnat. Totusi, Petrom a ezitat sa intre direct actionar in Franciza Petrom SA (subfrancizor), societate in care peste 95% din actiuni sunt detinute de Viorel Bucurenciu, preferand un simplu contract de participatiune.
Motivul ezitarii celor de la Petrom ar putea fi tocmai rezervele cu care au privit viitorul acestei afaceri. In plus, Petrom, care detine ea insasi o retea de peste 500 de benzinarii, acorda o mai mare importanta unui program propriu de modernizare si administrare a acestora, si a dorit sa se implice mai putin direct si in crearea retelei de franciza.
Doar 65 de benzinarii
lucreaza in franciza
Asocierea Petrom cu un investitor privat s-a dovedit pana acum eficienta. Cu cele 55 de statii private in franciza proprie, Petrom a luat un avans considerabil in fata altor competitori care tintesc aceeasi piata a benzinarilor privati. Compania rusa LukOil, prezenta pe piata romaneasca cu rafinaria Petrotel, incearca sa-si dezvolte o retea proprie de benzinarii, dar, in acelasi timp, doreste sa atraga sub marca sa cat mai multi proprietari de benzinarii, in regim de franciza. Pana acum, LukOil a incheiat cinci contracte de franciza. Agip Romania are in vedere, de asemenea, lansarea propriei sale oferte de franciza pentru benzinarii privati.
Dar asocierea in participatiune preferata de Petrom are si neajunsuri. Virand direct in conturile Petrom partea convenita din redeventa, Franciza Petrom SA ramane cu putine resurse pentru dezvoltarea sistemului. Asa se face ca, deocamdata, a fost amanat un program de finantare a benzinariilor private care vor sa se modernize. Acest lucru poate crea neplaceri in cazul in care o benzinarie privata care a incheiat un contract de franciza nu se ridica la anumite standarde de calitate si nu are un design unitar cu cele din reteaua proprie Petrom.     

Companii petroliere care ofera contracte de franciza

Agip Romania, societate 100% Agip Petroli-ENI Group, este prezenta in Romania din 1995.
Agip are, pe piata romaneasca, noua statii de benzina proprii si alte cinci in regim de franciza, toate situate in Bucuresti si in zonele limitrofe. Agip doreste sa-si dezvolte reteaua de benzinarii in intreaga tara, atat prin investitii proprii, cat si prin parteneriat.
Conditii Agip pentru acordarea francizei: respectarea standardelor de calitate a serviciilor si produselor, nivel tehnologic bun al echipamentelor, vad comercial, interes pentru protejarea mediului, solvabilitate financiara.

LukOil a patruns in Romania in 1998. Are patru benzinarii proprii si cinci care opereaza sub franciza. LukOil incheie direct contractele de franciza, nu percepe taxe pentru acordarea francizei, iar redeventa este negociabila. LukOil primeste in reteaua sa de franciza benzinariile existente care respecta standardele firmei, dar negociaza si eventual cofinanteaza constructiile de benzinarii noi.

Petrom se adreseaza prin reteaua sa de franciza in special benzinariilor independente si este mai putin interesata de proiecte noi. Incheierea contractului de franciza se face printr-un intermediar, Franciza Petrom SA. Franciza Petrom nu percepe taxe pentru acordarea francizei, iar redeventa pe care beneficarul trebuie sa o plateasca societatii este cuprinsa intre 1,5 si 2% din vanzarile de carburanti.