Marile lanțuri de magazine din Ungaria au decis să raționalizeze anumite alimente, după ce acestea au fost plafonate. Presa din țara vecină spune că această măsură are mai mult efecte negative.
Marile lanțuri de magazine din Ungaria raționalizează alimentele. Plafonarea prețurilor face mai mult rău decât bine
Guvernul Ungariei a introdus mai multe limite cu privire la prețurile alimentelor, cu scopul de a contracara creșterea bruscă a inflației, aceasta fiind chiar și de 90% pentru anumite tipuri de mâncare.
Chiar dacă măsurile au fost menite să îi ajute pe oameni, acestea au venit la pachet cu anumite penurii, iar unele lanțuri de magazine s-au văzut în situația în care trebuie să limiteze cantitățile la diferite alimente, precum ouă și cartofi.
Presa ungară scrie că brânza Trappista nu se află în schema de plafonare la alimente, însă Ungaria se confruntă cu o penurie a acestui tip de brânză.
Pe acest fond, reprezentanții magazinelor Spar au decis ca oamenii să nu poată achiziționa mai mult de 3 kilograme din această brânză și spun că au luat această decizie din cauză că nu există suficientă brânză Trappista pe piaţă.
Magazine precum LIDL, CBA și Tesco, dar și alte astfel de magazine, au impus limite la achizițiile de ouă și cartofi. Aceleași magazine, dar și Real au decis limitarea cantităților achiziționate, motiv pentru care un client nu poate cumpăra mai mult de două produse cu preţuri plafonate.
O posibilă viitoare penurie de ouă
Nu în ultimul rând, asociația din industria ouălor spune că nu este exclusă o posibilă viitoare penurie de ouă. Acest lucru se va întâmpla dacă producătorii nu vor putea obține veniturile necesare din vânzări, spune Zoltan Suto, președintele asociației, care adaugă că în acest mod penuria se va resimți chiar și pe termen mediu.
Pe acest fond, Asociația a cerut o consultare cu ministerul economiei şi agriculturii cu privire la preţul oficial al ouălor. Asociația spune că plafonarea în ceea ce privește ouăle se aplică pentru toate tipurile, în timp ce la lapte, făină și zahăr se aplică doar la anumite tipuri.
Măsura plafonării prețurilor face mai mult rău
Presa ungară scrie că măsurile de plafonare a prețurilor au mai ulte efecte negative decât pozitive, subliniind că dacă nu s-ar fi impus raționalizarea, atunci magazinele ar fi rămas rapid fără alimente cu prețuri plafonate.
Totuși, plafonarea nu se aplică și în piețe, iar prețurile produselor ar putea crește considerabil în contextul în care se apropie Crăciunul. O altă problemă este aceea că furnizori ar putea alege să își vândă produsele în piețe și nu în magazine.
Pe acest fond, politicienii din opoziţie argumentează în mod regulat că guvernul ar trebui să combată creşterea preţurilor alimentelor cu reduceri de TVA, şi nu prin măsuri de limitare a preţurilor de consum.
Asta pentru că produsele afectate de plafoane fie dispar, fie companiile majorează preţurile altor tipuri de alimente pentru a-şi acoperi pierderile.