Asociaţia Marilor Reţele Comerciale din România (AMRCR) contestă utilitatea introducerii platformei online „Monitorul preţurilor de consum” şi anunţă că nu va susţine acest proiect. Asociaţia a informat, în scris, săptămâna trecută, asupra acestei decizii, atât Consiliul Concurenţei, prin persoana preşedintelui Bogdan Chiriţoiu, cât şi Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor.
AMRCR înţelege că „Monitorul preţurilor” copiază un model din Grecia, o alegere pe care o consideră total neinspirată, având în vedere că este o piaţă unde nu sunt prezente mari lanţuri comerciale internaţionale, lucru comunicat atât Consiliului Concurenţei cât şi ANPC. Acesta este şi motivul pentru care o iniţiativă similară, denumită Observatorul Preţurilor, a fost abandonată de cei care au încercat să o pună în practică, foştii miniştri PDL Adriean Videanu şi Ion Ariton.
„Nu înţelegem nici viteza uimitoare cu care Guvernul a avizat Memorandumul privind înfiinţarea Monitorului preţurilor, într-o lipsă totală de transparenţă şi fără consultarea prealabilă a părţilor vizate de acest proiect. Executivul pare să nu se fi gândit nici la resursele umane suplimentare necesare din partea retailerilor pentru operarea acestui sistem, efort care nu le-ar mai permite acestora să rămână competitivi pe o piaţă extrem de sensibilă la costuri”, a declarat Delia Nica, Director Executiv AMRCR.
Citiți și: Consiliul Concurenței vrea să dezvolte un monitor al prețurilor
Retailerii susţin că în activitatea de vânzare desfăşurată de marile lanţuri de retail modificările de preț pot apărea cu frecvență zilnică, iar în unele cazuri chiar de mai multe ori în aceeași zi, în funcţie de dinamica pieţei. Pentru ca un consumator să poată beneficia efectiv de cel mai mic preţ ar trebui să aibă acces neîntrerupt la Internet, precum şi posibilitatea de a se deplasa rapid la locaţia respectivă.
„Cu alte cuvinte, un astfel de sistem va fi foarte greu de utilizat de o gospodină din Titan care nu navighează permanent on-line şi are la dispoziţie doar mijloacele de transport în comun (altfel costul transportului ar putea depăşi avantajul preţului redus) pentru a se deplasa la un magazin din Chitila în timp util pentru a «prinde» reducerea la mălai, ca să nu mai vorbim de situaţia în care aceasta ar fi interesată şi de preţul la cartofi iar cel mai mic preţ pentru acest produs se află la o locaţie din Berceni“, se arată într-un comunicat al asociaţiei.
ANPC şi Consiliul Concurenţei intenţionează să lanseze, de la 1 martie 2015, proiectul pilot “Monitorul preţurilor bunurilor de consum”. Proiectul îşi propune crearea unui platforme on-line care să afişeze săptămânal preţurile produselor care fac parte din coşul zilnic al populaţiei.
Obiectivele proiectului sunt pe de-o parte informarea consumatorilor care vor putea compara preţurile şi identifica magazinele de unde pot cumpăra alimentele de bază la cele mai mici preţuri, iar pe de altă parte scăderea preţurilor ca urmare a creşterii concurenţei între magazine.
Proiectul pilot va fi implementat în perioada 1 martie 2015 – 31 decembrie 2015 cu finanţare de la bugetul de stat, urmând ca după încheierea acestei perioade susţinerea financiară să se realizeze din fonduri europene.
Un proiect similar a fost realizat de Guvernul Greciei, prin Ministerul Comerţului şi a avut ca rezultat, după trei luni de la implementare, o scădere a preţurilor cu 7%.