Marile magazine mananca painea buticarilor

Peste un an, numai in Bucuresti vor fi trei hypermarketuri tip Carrefour si alte doua magazine cash& carry tip Metro. In total, marile retele existente pe piata anunta pentru 2002-2003 deschiderea a peste 30 de magazine.Acest avant se datoreaza in primul rand trendului crescator al intregii piete cu amanuntul. 2001 a fost un an mai bun, piata totala de vanzari cu amanuntul, prin toate tipurile de magazine (supermarketuri, cash&carry, buticuri, alimentare de cartier etc.) fiind estimata la 4,8 mi

Peste un an, numai in Bucuresti vor fi trei hypermarketuri tip Carrefour si alte doua magazine cash& carry tip Metro. In total, marile retele existente pe piata anunta pentru 2002-2003 deschiderea a peste 30 de magazine.
Acest avant se datoreaza in primul rand trendului crescator al intregii piete cu amanuntul. 2001 a fost un an mai bun, piata totala de vanzari cu amanuntul, prin toate tipurile de magazine (supermarketuri, cash&carry, buticuri, alimentare de cartier etc.) fiind estimata la 4,8 miliarde euoro, echivalentul a 4,14 miliarde de dolari, in crestere cu 2,5% fata de 2000, potrivit datelor agentiei Roland Berger Strategy Consultants.
Din aceasta suma o pondere din ce in ce mai mare o au vanzarile prin noile magazine. Cifra de afaceri cumulata a celor mai mari sapte retele de magazine internationale este de 626,5 milioane de dolari. Numai Metro Cash&Carry Romania a inregistrat anul trecut o cifra de afaceri de aproape un miliard de marci, ceea ce reprezinta 441,21 milioane de dolari. Metro a fost cel mai puternic operator de pe piata, avand cea mai mare retea existenta, cu 11 magazine, puterea sa datorandu-se si faptului ca este primul intrat in Romania. In 2001, o data cu aparitia concurentei, grupul austriac a marit ritmul de expansiune si a deschis patru magazine noi in tara, in zone in care nu existau magazine afiliate la retelele straine – la Iasi, Bacau, Craiova si Baia Mare. Modul cum populatia acestor orase a primit acest gen de comert a surprins placut comerciantii si a spulberat ideea preconceputa ca doar Capitala este o piata buna si doar aici exista cumparatori sensibili la forma de prezentare a marfurilor si serviciilor.
Toata lumea buna se duce spre orase mici
In ziua de deschidere, magazinele Metro au inregistrat vanzari record, nu numai pentru Romania, ci si la nivelul intregului grup Metro AG: 1,75 milioane de marci (750.062 USD) la Craiova si 1,9 milioane de marci (838.000 USD) la Baia Mare. Acest lucru demonstreaza inca o data ca romanii sunt receptivi la acest tip de comert modern si ca, incet-incet, se desprind de buticuri, tarabe si angrouri improvizate, pentru a apela la servicii de calitate si ambianta occidentala. Acesta constatare se regaseste in strategia viitoare a firmei Metro, urmatoarele orase in care se vor inaugura magazine fiind Galati, Ploiesti si Oradea.
Si conceptul de hypermarket adus de Carrefour a fost bine primit. In Romania este prezent printr-un joint ventures cu un alt grup francez de distributie, Hyparlo, societate inregistrata la noi si care va administra actualul si viitoarele magazine Carrefour, sub numele Hiproma SA. Care este bilantul primelor sase luni? „Piata romaneasca este promitatoare. In 2002 speram sa ducem la bun sfarsit proiectele de dezvoltare pe care le avem in curs si sa consolidam buna perceptie a imaginii Carrefour si a conceptului nostru. Noile magazine Carrefour vor fi deschise cat mai curand posibil, cu prioritate in Bucuresti, si apoi in orasele cu peste 300.000 de locuitori, precum Brasov si Constanta”, afirma Andreea Mihai, Marketing Manager Carrefour Romania. In urmatorii doi ani, numai pentru Bucuresti sunt prevazute trei noi hypermarketuri Carrefour. Primul va fi inaugurat in zona Baneasa. Cu toate ca francezii vor sa pastreze confidentiale cifrele obtinute in Romania, consultantii firmei Roland Berger Strategy Consultants sustin ca in total cifra de afaceri a fost de 25 milioane de dolari, in 2001, pentru numai sase luni de existenta pe piata a unui singur magazin.
Noi grupuri se pregatesc sa investeasca
Graba de a-si anunta extinderea rapida a retelor a tuturor grupurilor existente pe piata romaneasca (Metro, Carrefour, Selgros, Billa, Mega Image, XXL Mega Discount, Profi) se datoreaza apropierii unor alte retele internationale de piata romaneasca. Si concurenta se anunta acerba. Grupul belgian Delhaize va deschide in acest an primul hypermarket Cora, la Cluj, si a cumparat teren in zona Pantelimon din Bucuresti. Grupul francez Intermarche, recunoscut prin reteaua sa de francize Mousquetaires, testeaza piata la Ploiesti. Auchan, un alt grup francez, se extinde in zona de granita a Ungariei cu Romania si se asteapta o intrare a sa in tara in 2003. Un alt grup francez, Leclerc, se lupta cu sistemul greoi de obtinere a avizelor in Bucuresti si va deschide un hypermarket la sfarsitul acestui an. In plus, vor aparea supermagazine straine specializate de materiale de constructii, ce se vor intinde pe suprafete de mii de metri patrati si care vin pe langa retelele deja existente: Praktiker pe langa Metro si Bricostore pe langa Carrefour.    

Dinamica investitiilor si vanzarilor
Denumire    cifra de afaceri     anul intrarii     nr. magazine     nr. estimat
    in 2001    in Romania    in 2001    magazine in 2002
Metro Cash&Carry    441,21 milioane USD    1996    11    15-17
Selgros Cash&Carry    18 milioane USD    mai 2001    1    4-6    
Carrefour    25 milioane USD    iunie 2001    1    2-3
Billa    65 milioane USD    1999    9     14-15
Profi    10 milioane USD    1999    5    15
XXL    3,5 milioane USD    aprilie 2001    1    6-8
Mega Image    25 milioane USD    1995    11    20    
Cora    –    2002    0    2
Inter marche    –    2002    0    1
Leclerc    –    2002    0    1