magazinele, restaurantele, parcarea, parfumurile, cartile si pantofii, pana la aspiratoare si frigidere? "Pentru investitorii straini, piata de spatii de retail este foarte atractiva, dar nu exista. Supermarketurile si hipermarketurile au avut un succes teribil in Romania, un exemplu fiind Bucuresti Mall, astfel incat investitiile in astfel de centre comerciale promit rentabilitati ridicate, la un risc rezonabil", afirma Mircea Cleciu, director general Neocasa.Pana acum, astfel de afaceri la che
magazinele, restaurantele, parcarea, parfumurile, cartile si pantofii, pana la aspiratoare si frigidere? „Pentru investitorii straini, piata de spatii de retail este foarte atractiva, dar nu exista. Supermarketurile si hipermarketurile au avut un succes teribil in Romania, un exemplu fiind Bucuresti Mall, astfel incat investitiile in astfel de centre comerciale promit rentabilitati ridicate, la un risc rezonabil”, afirma Mircea Cleciu, director general Neocasa.Pana acum, astfel de afaceri la cheie nu erau de vanzare, se puteau cumpara doar foste magazine universale ceausiste, mari, dar prafuite si cu clienti putini. Cine sunt actualii proprietari? Fonduri de investitii straine sau oameni de afaceri locali. Lantul de magazine WinMarkt, administrat de doua firme WinMarkt si WinMarkt Beta, controlate de fonduri de investitii din grupul New Century Holdings (NCH) este cel mai prolific, fiind format din 14 astfel de supermagazine, preluate si in curs de modernizare in 12 orase din tara. NCH investeste milioane de dolari in modernizarea treptata a acestor supermagazine si, ceea ce este foarte important, schimba modul de operare al acestora, construind un portofoliu unic, la nivel national, de clienti-magazine, care sa atraga cumparatorii. In Bucuresti profitul este cel mai mareIar in acest moment NCH cauta sa-si extinda reteaua si sa cumpere alte magazine. „Suntem interesati in general de spatii cu o suprafata de peste 5.000 de metri patrati, provenind din foste magazine de tip universal. Planurile WinMarkt includ, pe langa modernizarea spatiilor deja detinute, extinderea retelei de magazine la 20 de loc atii, orasele vizate fiind Constanta, Timisoara, Oradea, Iasi si Bacau. In Bucuresti, vrem sa construim propriul nostru spatiu”, a declarat Carmelita Partenie, director de marketing la WinMarkt. Pentru anul curent, cele doua societati isi propun sa realizeze impreuna o cifra de afaceri de 6,4 milioane de dolari, dupa ce in 2002 au obtinut peste 3,6 milioane de dolari.Acum insa, unii dintre investitorii care au pus pe picioare astfel de afaceri primesc oferte de cumparare si incep sa-si puna intrebarea: oare cat valoram? Majoritatea insa nu se gandesc la vanzare, ci la extinderea retelei, la marirea afacerii. Inchirierea in sine aduce un profit foarte bun, pe o piata in care oferta este redusa in comparatie cu cererea in crestere. Unirea Shopping Center, cel mai mare centru comercial din tara (are in total o suprafata de peste 50.000 mp), de exemplu, nu este de vanzare. Proprietarul acestuia, omul de afaceri Dan Adamescu, prezent in Top 300 al celor mai bogati romani, obtine lunar un milion de dolari din inchirierea spatiilor din Unirea. Zilnic Unirea Shopping Center are 35.000 de vizitatori, un trafic de invidiat, datorat si amplasamentului foarte bun, la kilometrul zero al Capitalei.Anchor Mall Group, care detine Bucuresti Mall, primul centru comercial tip mall din Romania, a anuntat demararea lucrarilor la cel de-al doilea mall al retelei, Plaza Romania, care va avea o suprafata totala construita de 80.000 mp si care va fi situat tot in Bucuresti. Realizarea noului proiect presupune o investitie de 35 de milioane de euro, ceea ce ridica suma totala investita de Anchor Mall Group in Romania la peste 80 de milioane de euro. Bucuresti Mall, cu o suprafata totala de vanzare de peste 25.000 mp, s-a dovedit un succes: anual are peste zece milioane de vizitatori, iar vanzarile Anchor Group, care detine si supermarketul Gima de la parter, de 210 milioane de dolari. „Painea” unui astfel de investitor este traficul prin magazin si potentialul de cumparare al acestor vizitatori, nu doar cladirea in sine, cu toate ca au rolul lor si calitatea finisajelor si facilitatile pe care le ofera – iluminatul, aerul conditionat, sistemele antiincendiu etc. De asemenea conteaza si modul cum este condusa aceasta afacere, iar managementul trebuie sa fie orientat catre atragerea cumparatorilor cu bani. In acest scop, companiile care administreaza aceste centre si mall-urile se intrec in campanii de promovare. De exemplu, Bucuresti Mall a lansat saptamana trecuta Card Avantaj, un card de cumparaturi valabil doar in incinta magazinelor si restaurantelor din Mall. Finansbank verifica solvabilitatea clientilor, acorda un punctaj in functie de care stabileste un plafon al unei linii de credit, iar clientii pot cumpara, in rate, fara dobanda si comision, produse din Bucuresti Mall cu ajutorul acestui card.