În ciuda schimbărilor legislative şi a scăderii vânzărilor de medicamente, marile reţele de farmacii şi-au eficientizat activitatea în 2009, reuşind să îşi crească semnificativ profiturile.
Criza a avut efecte benefice pentru companiile farmaceutice. Nu este declaraţia vreunui jucător din piaţă, ci concluzia unei analize a rezultatelor financiare publicate la Ministerul Finanţelor Publice. Sensiblu, liderul pieţei, a trecut de la pierderi de 8,1 milioane de euro, în 2008, la un profit de cinci milioane de euro, reţeaua Dona şi-a crescut profitul cu 133%, la 2,8 milioane de euro, în timp ce câştigul Help Net a urcat cu 246%, la 4,5 milioane euro. „A fost nevoie de aplicarea unor măsuri financiare atent analizate, adevărată chirurgie pe costuri, strategii de adaptare rapidă la modificări legislative serioase“, spune Isabelle Iacob, director general la Help Net, subliniind faptul că politica de resurse umane a companiei nu a fost afectată.
Sunt însă şi companii care au avut pierderi însemnate. De exemplu, City Pharma a reuşit să îşi reducă pierderile de 10,8 milioane euro din 2008, dar rezultatul final a fost minus 8,3 milioane euro. Afacerile Ropharma s-au triplat, anul trecut, după ce compania a preluat, la începutul anului, trei firme din domeniu: Farmaceutica Aesculap Târgu-Mureş, Global Pharmaceuticals Braşov şi Medica Bacău.
„Reţelele care au fost prinse de criză în plin proces de dezvoltare au fost cele care au avut pierderi mari, precum Centrofarm, de exemplu“, explică Dragoş Dinu, partener al companiei de consultanţă Link Resource. „Cei care începuseră deja un proces de restructurare au avut de câştigat, precum Sensiblu, Help Net şi, parţial, Dona“, completează el. Anul trecut, Centrofarm a deschis 29 de farmacii şi a închis alte trei, în prezent reţeaua fiind de circa 60 de unităţi.
Un alt factor care a avut o influenţă semnificativă asupra rezultatelor financiare ale companiilor a fost faptul că, în 2009, s-a făcut o ajustare a adaosurilor comerciale: cele din retail au crescut marginal, pentru aceasta fiind reduse adaosurile din distribuţie. „Nu în ultimul rând, la sfârşitul anului 2008, CNAS a eliminat plafoanele pentru farmacii. Unităţile marilor reţele epuizau foarte repede aceste plafoane, apoi pacienţii mergeau la cele mai mici. În schimb, acum se vede într-adevăr performanţa lanţului de farmacii“, mai spune Dinu.
Un nou val de concentrări?
Iar anul acesta se anunţă la fel de bun pentru rezultatele marilor companii farmaceutice. În primul semestru, reţeaua Centrofarm şi-a diminuat pierderile de 2,8 ori, la 0,5 milioane euro. Cifra de afaceri a firmei a crescut cu 24%, la 20,2 milioane euro, faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. Sensiblu a avut vânzări de 119,48 milioane euro în primele şase luni, cu 37% mai mari faţă de 87,08 milioane euro în aceeaşi perioadă a anului trecut. Iar Help Net Farma a înregistrat în primul semestru al acestui an o cifră de afaceri de 40 milioane euro şi o marjă de profit de 4%. „Aşa cum în 2007 am anticipat corect când am decis să stopăm extinderea reţelei, acum consider că este momentul oportun pentru a relua investiţiile în noi farmacii“, spune Isabelle Iacob. De altfel, şi Dragoş Dinu crede că reţelele care nu au mai investit în dezvoltare în ultima perioadă vor deschide anul viitor unităţi noi şi este posibil chiar să fim martorii unei concentrări a pieţei, prin achiziţia unor lanţuri de mici dimensiuni.
Vânzările de medicamente au scăzut, anul trecut, cu 9,1% în volum şi 1,7% în euro. Cel mai mult au avut de pierdut farmaciile independente, cele mai sensibile la întârzierile decontărilor CNAS. Anul acesta, scăderea ar putea fi de 2%-3%, în euro