absolventilor. Cu putin noroc si ceva mai mult efort, acestia isi pot gasi un job sau pot fi voluntari in companii de succes. Centrul de Informare, Orientare si Consiliere Profesionala (CIOCP) isi desfasoara activitatea in cadrul Universitatii Bucuresti. Cativa studenti trec pragul centrului, increzatori ca vor fi ajutati sa obtina un loc de voluntar intr-o mare companie. De ce nu? Au mai reusit-o si alti colegi de ai lor. Numai ca oferta este limitata, iar cererea este mare. Ar mai fi loc poate la ONG-uri. Toti sunt inscrisi in baza de date si spera ca pe baza avantajelor curriculare sa-si atinga scopul. „Astfel de activitati ne ofera posibilitatea de a capata experienta practica necesara obtinerii unui loc de munca. Din pacate exista putine locuri in companii care au domeniul de activitate corespunzator specializarii noastre”, sustin studentii. Cele mai multe locuri de voluntar se gasesc in domeniul socio-uman, studentii care urmeaza alte profile educationale fiind dezavantajati fata de colegii lor. Potrivit statisticilor centrului, peste 200 de studenti au fost voluntari in ultimul an, ca urmare a colaborarilor pe care CIOCP le are cu diverse ONG-uri. Numai ca studentii si absolventii care vin la centru nu sunt interesati doar de voluntariat. Ei isi doresc o slujba care sa le aduca pe langa experienta si un venit. Slabe sperante insa. Pana anul trecut in cadrul centrului exista o baza de date cu studentii si absolventii care solicitau un loc de munca, fiind oferite si servicii de plasament in domeniile in care tinerii doreau sa lucreze. Momentan acest lucru nu se mai intampla. Marian Craciun, coordonatorul CIOCP explica motivul: „Firmele de recrutare si selectie au o filosofie diferita de a noastra. Daca noi ne desfasuram activitatea pe baza de voluntariat, activitatea acestor firme se desfasoara pe baza unui onorariu. Din pacate nu sunt prea multe firme de acest gen care sa ofere servicii gratuite. Speram ca pe viitor sa putem colabora cu o firma de plasament si sa putem relua plasarea studentilor/absolventilor.” Pentru studentii si absolventii, care doresc sa-si gaseasca un loc de munca, centrul ofera informatii despre cererea si oferta pietei fortei de munca. De asemenea, ei pot consulta diferite profile ocupationale pentru a stabili ce profesie li se potriveste si sunt orientati catre anumite cursuri de specializare sau perfectionare profesionala. „Chiar daca centrul nu mai ofera servicii de plasare directa catre angajatori, putem afla informatii utile despre companiile care urmeaza a efectua recrutari de personal, care sunt posturile pentru care putem candida cu sanse mari de reusita si multe alte sfaturi privind dezvoltarea carierei”, spune un tanar absolvent. Pe langa consultanta si orientare profesionala, CIOCP informeaza candidatii si studentii universitatii cu privire la admiterea in facultati si la cursurile postuniversitare (metodologie, numar de locuri etc.). Un rol aparte il are organizarea anuala a targului educatiei, eveniment care se adreseaza elevilor in ultimul an si absolventilor de liceu, posibili candidati la concursul de admitere la Universitatea Bucuresti, precum si studentilor in ultimul an si absolventilor de invatamant universitar care vor sa-si continue studiile urmand programele postuniversitare. Daca la prima editie, in anul 2000, la targ au participat aproximativ 10.000 de vizitatori, cu precadere elevi in ani terminali, studenti, profesori, anul trecut cifra vizitatorilor a depasit 30.000 de persoane. Anul acesta evenimentul va avea loc intre 7 si 9 mai la Facultatea de Drept, unde va fi prezentata oferta educationala a Universitatii din Bucuresti pentru anul scolar 2004-2005. Manifestarea face parte din Saptamana Universitatii din Bucuresti (3-7 mai), eveniment anual pe perioada caruia mai multe edituri isi vor prezenta oferta de carte didactica cu reduceri de pret. In cadrul manifestarii vor fi prezente si unele agentii de resurse umane, care vor oferi in intalnirile cu studentii informatii si consiliere profesionala. ASE-istii isi pot gasi o slujba In cadrul Academiei de Studii Economice functioneaza Biroul de Marketing si Orientare Profesionala ale carui servicii sunt asemanatoare cu ale celorlalte centre de consiliere din alte universitati, doar ca prioritar este ajutorul dat studentilor si absolventilor in gasirea unei slujbe. Cristina Badea este studenta in an terminal la Facultatea de Management. Ea a candidat pentru un post de referent marketing de care a aflat prin intermediul biroului. „Chiar daca jobul este part-time, sunt multumita ca pot acumula experienta necesara construirii unei cariere in domeniu”, spune Cristina. Biroul strange informatii cu privire la locuri de munca numai din profilul economic, aceasta fiind si specializarea institutiei. Chiar daca se primesc putine oferte de munca din partea angajatorilor (doua-trei pe saptamana), in unele cazuri firmele coopteaza studentii si ii pregatesc in vederea angajarii ulterioare. A fost si cazul unor companii multinationale de renume, care au recrutat studenti pe perioada vacantei si pe care i-au angajat la finele studiilor pentru rezultatele profesionale deosebite. Un alt avantaj pentru cei care isi cauta o slujba prin intermediul biroului de orientare profesionala din ASE, este certitudinea ca CV-urile lor ajung la angajatorii care au facut ofertele de munca. Pe baza colaborarii cu asociatiile de studenti organizatoare de targuri de joburi, biroul trimite CV-urile aflate in baza sa de date tuturor asociatiilor, de fiecare data cand au loc targuri de joburi. In acest fel, toti studentii si absolventii care au adus la birou un CV pot fi chemati la un interviu chiar daca nu au participat la targul de joburi.
Puncte forte:
· acorda consiliere vocationala pe baza de teste psihologice
· acorda asistenta privind oportunitatile de studiu in strainatate
· ofera informatii privind cererea si oferta pietei de munca
· ofera informatii despre profilele ocupationale
· orienteaza studentii spre cursuri de specializare ori perfectionare
· asista studentii in conceperea de cv-uri, scrisori de intentie, prezentare la interviu
· acorda consiliere psihologica, teste de aptitudini, interese si personalitate
· ofera cursuri si teste de limbi straine, contabilitate, informatica.
Puncte slabe:
· oferta limitata si putin diversificata a locurilor de voluntariat in comparatie cu cererea crescanda
· oferta limitata de locuri de munca sau uneori lipsa acestora.