Canalul TVR 2 a fost primul care a jucat pe cartea castigatoare a filmului romanesc. De doi ani de zile, in fiecare saptamana, difuzeaza cate un film. Din toamna anului trecut, Tele 7abc, sub conducerea lui Florin Calinescu, a introdus in grila sa de programe productii autohtone, dar si rusesti de mare valoare artistica. (Din pacate, compania CSOP nu masoara audienta programelor de la Tele 7abc.) Reactia celor trei mari televiziuni, Pro TV, Antena 1 si Prima TV, nu s-a lasat asteptata. Toate trei au dat navala la Centrul National al Cinematografiei (CNC), institutia care administreaza aceste filme aflate in patrimoniul national, si au cumparat pachete de filme romanesti. Succes de audienta!
Sanda Visan, directorul canalului TVR2, afirma: „Nu este un secret pentru nimeni interesul publicului roman pentru performantele actoricesti ale vedetelor noastre. De aceea, decizia de a difuza film romanesc, atunci cand nimeni nu o facea, a fost luata fara ezitari.” Selectia filmelor romanesti la TVR 2 s-a facut pe criteriul calitatii productiilor, pe genuri si pe integrale (Dan Pita, Sergiu Nicolaescu). „Am fost determinati in alegeri si de „accesibilitatea” si calitatea peliculelor, caci luni bune nu am putut achizitiona nimic de la CNC, din motive nelamurite de plata drepturilor de autor”, spune Sanda Visan.
Drepturile de autor pentru regizor si scenarist au fost reglementate printr-un protocol intre Dacin Sara, societatea care gestioneaza drepturile de autor in domeniul cinematografiei, si Asociatia Romana de Comunicatii Audiovizuale (ARCA). Potrivit informatiilor puse la dispozitie de regizorul Constantin Vaeni, vicepresedintele CNC, institutia sa a semnat pentru acest an un contract cu Media Pro pentru un pachet de 25 de filme romanesti. Antena 1 a cumparat licente de difuzare pentru 30 de titluri iar TVR2 pentru 17 productii. Intre intervalul decembrie 2001 – 1 martie a.c., Tele 7abc a cumparat licente pentru 50 de filme. O licenta de difuzare, ce presupune dreptul de a fi difuzat o data si in reluare, variaza intre 800 si 1.200 de dolari. In acest pret intra si suma de 250 de dolari virata Arhivei Nationale de Filme pentru serviciile de pregatire a filmului inainte de difuzare. Pentru televiziuni, difuzarea este foarte profitabila, veniturile din publicitate fiind mai mari decat preturile de achizitie.
Care ar fi explicatia pentru interesul telespectatorilor fata de vechile productii romanesti? Constantin Vaeni: „Romanii au inceput sa se sature de filmele pirotehnice. Ceea ce ii atrage pe telespectatori sunt povestile si actorii, in ciuda perioadei in care au fost facute..” Criticul de film Alex Leo Serban constata ca interesul publicului pentru aceste productii se datoreaza dorintei romanilor de a-i revedea pe marii actori romani si „de a regasi o epoca”. „Filmele romanesti se tin prin actori si nu prin scenarii”, afirma criticul.
De ce s-au dus televiziunile spre filmele romanesti? „Nucleul principal al publicului Pro TV este format din persoane ce provin din mediul urban cu varste intre 18 si 49 de ani. Multi dintre acestia nu au avut ocazia sa vizioneze aceste filme emblematice, declara Sorin Enache, directorul executiv al Pro TV. Pe de alta parte, cinefilii care au vazut aceste filme la vremea lor cu siguranta nu regreta difuzarea celor mai valoroase pelicule romanesti.” Distributia si regia sunt principalele criterii de selectie a filmelor la Pro TV. „Din nefericire, decizia CNC de a vinde tuturor canalelor drepturile de difuzare a filmelor romanesti, va face ca acest produs, de mare succes in prezent, sa se deterioreze foarte repede”, avertizeaza directorul executiv al Pro TV.
„Decizia noastra de a include o seara dedicata filmului romanesc este rezultatul numeroaselor solicitari din partea telespectatorilor, precum si a studiilor de marketing. Aceste studii iau in calcul, pe langa informatiile privind gusturile publicului in materie de filme, si factorii de audienta corelati cu oportunitatile de publicitate”, declara Razvan Enache, director de programe la Prima TV. In ceea ce priveste selectia de la Prima TV, se are in vedere alternanta de gen (actiune si comedie), precum si personalitatile cinematografiei romanesti: actori si regizori de mare prestigiu.
Sanda Visan este ingrijorata de aceasta „situatie inflationista”. „Singura intrebare legitima este: cat timp poate dura si nu duce ea oare la o suprasaturare, mai curand daunand, decat ajutand filmul romanesc?”    

BAZAR

Sase agentii straine participa la Ad.Print
Cea de-a IV-a editie a festivalului de publicitate Ad.Print, care se desfasoara in perioada 2 – 7 aprilie la Sinaia, se bucura de sustinerea Asociatiei Internationale a Publicitatii – filiala Romania. Pana la inchiderea editiei revistei noastre si-au inscris lucrarile in festival, alaturi de agentiile romanesti, sase agentii din strainatate: Adell Saatchi&Saatchi Ucraina, Bates Ucraina, TBWA Ucraina, D’Arcy Polonia, DDB Ungaria si McCann Erickson Slovenia.

Tempo a relansat Amigo
Agentia de publicitate Tempo Advertising este autoarea campaniei de imagine a marcii de cafea solubila Amigo. Agentia a fost desemnata anul trecut, in urma licitatiei organizata de compania Panfoods Co. Ltd., sa conceapa si sa implementeze strategia de comunicare si creatie a marcii Amigo (ATL – servcii de publicitate clasice, BTL – servicii de publicitate neconventionale, PR). Campania „Noul Amigo. Cafea instant braziliana” se deruleaza pe TV, presa scrisa si panotaj. Echipa Tempo Advertising care a lucrat la aceasta campanie a fost formata din: Viorel Mihalcea – director de creatie, Sorin Tranca – senior copywriter, Bojan Spasic – senior art director. Spotul TV a fost realizat la casa de productie Saga Film si a fost filmat la Bucuresti si in Muntenegru.

Leo Burnett ne-a amintit de berea Bucegi
Campania de lansare a marcii de bere Bucegi, produsa de Brau Union Romania, a fost realizata de agentia de publicitate Leo Burnett Romania. Sub sloganul „Impreuna, la bine si la rau”, campania integrata de comunicare se desfasoara pe TV (3 spoturi), panotaj, presa scrisa si radio. Spoturile TV, care ne-au amintit de cenusia perioada ceausista, au fost realizate sub indrumarea regizorului Radu Munteanu. Printre oamenii care au muncit la aceasta campanie (precum buldozeristii la Canalul Dunare – Marea Neagra) se numara: Bogdan Naumovici – Creative Director, Petru Cuciuc – Art Director, Lucian Udrea – Copywriter, Laura Georgescu – Audio/Video Production Manager.

Graffiti/BBDO isi face cumparaturile la Billa
Agentia de publicitate Graffiti/BBDO a incheiat un parteneriat cu reteaua de supermarketuri Billa apartinand concernului austriac BML, parte a grupului german REWE. Agentia de publicitate asigura pentru Billa Romania serviciile integrate de creatie si productie, iar agentia Media Direction asigura serviciile de media. Reteaua Billa are in prezent o retea de noua supermarketuri.

Young & Rubicam/Team Advertising a lansat oficial Milka
La inceputul lunii martie, agentia de publicitate Young & Rubicam/Team Advertising a lansat oficial marca de ciocolata Milka, apartinand concernului alimentar Kraft Foods. Ciocolata din segmentul premium se adreseaza in general consumatorilor de ciocolata, dar mai cu seama femeilor de peste 25 de ani. Campania de comunicare se va desfasura pana la sfarsitul anului, pe toate mediile.

Spotlight a realizat conceptul „La vita e bella”
Agentia de publicitate Spotlight Advertising a realizat campania de publicitate pentru gama de absorbante Bella Perfecta apartinand firmei T.Z.M.O. din Polonia, fiind reprezentata la noi de firma Bella Romania. Conceptul campaniei este „La vita e bella”. Spotlight a realizat trei spoturi radio diferite ce vor fi difuzate pe Pro Fm, de trei ori pe zi, pana la inceputul lunii iunie.