Initiativele papusarilor se concretizeaza de regula in doua directii: vanzarea de papusi si marionete mici, de 30-50 cm inaltime, catre publicul larg, sau creatia de mascote pentru diferite firme, in scop publicitar.
Mici papusi si marionete in serie produce Katalin Rita Pozsony, printr-o firma proprie, cu numai trei angajati, ce activeaza in Cluj-Napoca. Katalin, economist de profesie, a inceput in 1992 sa confectioneze papusi pentru fiica sa, ocupatie pe care a transformat-o apoi intr-o sursa de venit. „Este greu sa supravietuiesti pe aceasta piata. Punctele de desfacere sunt putine, comerciantii sunt reticenti, consumatorii putin receptivi. La o astfel de firma, rulajul minim lunar ar trebui sa fie de 30.000.000 de lei pentru a o mentine in functiune”, spune Katalin.
Problema principala este dificultatea de a obtine credite pe termen scurt pentru productie, din cauza veniturilor reduse. Acum atelierul are pe piata un sortiment de marionete cu figuri de basm, altul de papusi clasice si de sarbatori va aparea „papusa Mos Nicolae”. In general, produsele se vand bine la targuri de profil, nationale si internationale. Katalin este singura reprezentanta a Romaniei in asociatia internationala Global Doll Society, cu sediul la Copenhaga, sursa ei principala de informatii in domeniu.
„Foarte putini parinti ar da peste 500.000 de lei pentru o papusa care, desi confectionata in trei zile, nu se misca singura si nu spune mama”, crede Catalin Gugu, actor la Teatrul Tandarica. „Eu am incercat sa produc pe cont propriu din dorinta de a ma ancora in realitate”, marturiseste Catalin. Astfel, din 1999 el a inceput sa construiasca, in serie mica, papusi tip manusa si sa le vanda in magazinele de mestesuguri populare.
Catalin s-a axat pe figuri de tarani, avand desfacere in centrele Muzeelor Satului si Taranului Roman. Pretul lor este echivalentul a 15 USD si au fost cumparate de turisti straini. „Din cauza problemelor legate de spatiul de productie si de timp nu puteam realiza mai mult de patru exemplare pe saptamana. Este o munca enorma, la un cap de papusa (care se obtine din polistiren) muncesti aproximativ opt ore”, spune Catalin. In total, el nu a produs mai mult de 60 de bucati si nici nu crede ca va mai produce, desi a avut oferte de cumparare din strainatate. Singura varianta prin care ar putea continua sa practice meseria aceasta ar fi daca o firma i-ar produce in serie capete din polistiren pe o matrita creata de el, la un pret pe care sa si-l permita. Par insa a fi putine sanse de reusita, de aceea Catalin are de gand sa se reorienteze si sa inceapa sa picteze icoane.
Sanda Mitache, scenograf la Teatrul Masca, si-a infiintat o mica firma privata ce produce papusi la comanda pentru diverse companii. „Este o sursa foarte buna de venit, pentru ca nu oricine poate construi aceste mascote si cererea din partea companiilor este mare”, crede Sanda Mitache. Este avantajos sa convingi clientul sa ti se adreseze direct, fara intermedierea unei agentii de publicitate. Acestea din urma, in opinia Sandei, nu evalueaza corect produsele de acest gen, considerind pretul lor ca fiind prea mare, desi el este minim la producator. „Eu cer clientilor exact cit costa, adauga Sanda. Pretul este de 500-1000 USD pentru o comanda. Papusile mari necesita cheltuieli mai mari datorita materialelor incorporate, pe cind in cazul celor miniaturale, costurile de manopera sunt mai ridicate. Acuratetea finisajelor este decisiva pentru succesul obiectului, chiar daca este gigantic. Papusile enorme pe care le vedem pe strada, parte a campaniilor de promovare, sunt in sine creatii artistice. „Firmele nu se concentreaza suficient asupra acestei metode de promovare. Ar trebui sa inteleaga forta de impact a acestor papusi imense asupra publicului”, conchide Sanda Mitache.    

Oferta de marionete este completata de fabrica „ArAdeanca”
„Aradeanca Arad” are in nomenclatorul de produse o grupa separata denumita „grupa marionete”, formata din trei seturi reprezentand povesti: „Pinocchio”, „Alba ca Zapada si cei 7 pitici” si „Curtea Regala”. Se produc aproximativ 100 seturi din fiecare poveste pe an, cererea intrand in linie dreapta in ultimii 2 ani. Marionetele sunt realizate din PVC (capul si mainile) si din material textil (corpul), prevazut cu o deschizatura, pentru a putea fi manevrabile. Pretul unui set de marionete, reprezentand o poveste, variaza de la 200.000 la 350.000 de lei. Costul de aprovizionare pentru materiile prime si materialele textile fiind ridicat, iar procesul de productie necesitand destul de multe operatii, preturile practicate nu asigura un profit suficient. Piata tinta a marionetelor este formata din gradinite si familii. „Marionetele, dezvoltand imaginatia si creativitatea prin metoda psihologica a jocului cu roluri, creeaza un mediu socio-intelectual sanatos, rolul parintilor fiind esential in indrumarea spre acest tip de joc. In ultimul timp se observa un interes mai crescut al parintilor fata de jocul colectiv, ceea ce ne face sa credem ca acest segment de piata va fi unul viabil”, afirma Sorin Tilca, sef al departamentului marketing.