„Acum e momentul să cumperi“, spune Marius Ghenea, investitorul care a achiziţionat săptămåna trecută două site-uri şi are pregătite două milioane de euro pentru alte achiziţii similare.
Marius Ghenea zåmbeşte în faţa calculatorului din noul sediu din Muntenia Business Center, unde şi-a grupat afacerile. „Criza îi face pe bancherii de investiţii să plångă, iar pe investitorii de private equity să zåmbească fericiţi“, explică acesta de ce a ales să cumpere o companie din mediul online în momentul în care alţi jucători de pe acest segment se plång că i-a atins criza financiară.
„În mediul online există multe businessuri bune, dar care au pornit pe premise greşite. Foarte mulţi întreprinzători cred că cu cåteva mii de euro faci un magazin online. După părerea mea, îţi trebuie minimum 100.000 de euro ca să începi o afacere adevărată în acest domeniu“, spune Ghenea. Faptul că afacerile online romåneşti sunt mici şi că au fost ridicate de oameni în general fără resurse financiare sau experienţă îndelungată este un alt aspect care a determinat ca mulţi dintre aceştia să caute acum resurse pentru a-şi extinde afacerea sau pentru a o menţine pe piaţă. „Instituţiile financiare nu se mai înghesuie să crediteze afacerile, aşa că pentru un business angel este o oportunitate să investească, mai ales că acum piaţa e dictată de cumpărător“, adaugă acesta.
Compania Gravity Design, care operează site-urile floridelux.ro şi brazidecrăciun.ro, achiziţionată de Marius Ghenea, a avut anul trecut o cifră de afaceri de 200.000 de euro şi tot atåt va investi acesta, în următoarele şase luni, în schimbul achiziţionării pachetului majoritar. În funcţie de condiţiile din piaţă şi de oportunităţi, suma investită poate însă să crească. „Aşa cum am procedat şi cu celelalte proiecte, am stabilit obiective precise care, dacă sunt îndeplinite, îi oferă partenerului posibilitatea de a recåştiga o parte din acţiuni“, precizează investitorul. Potrivit estimărilor, compania va face în acest an circa 150.000 de euro doar din comercializarea brazilor de crăciun. „Site-ul floridelux.ro l-am văzut ca pe o platformă în jurul căreia se pot dezvolta alte activităţi online adiacente“.
În aşteptarea investitorilor strategici pe piaţa online
Ghenea are pregăte două milioane de euro pentru investiţii similare în mediul online. „Mai am în vedere un start-up pe fashion, căruia sper să-i dăm drumul înainte de Crăciun, cåteva proiecte pe segmentul jucăriilor şi articolelor pentru copii şi o achiziţie în zona turismului online“, anunţă Marius Ghenea.
Nu este însă riscant să investeşti acum în online şi mai ales în zona turismului, cånd toată lumea îşi recalculează bugetele tăind cheltuielile de deplasare sau de vacanţă? „Deloc!“, replică tånărul business angel. „Există atåt de mulţi oameni în Romånia care nu şi-au făcut o vacanţă ca lumea, încåt eu întrevăd o creştere pe acest segment. În ceea ce priveşte comerţul online, pe ansamblu, eu cred că criza va avea un efect benefic, deoarece în 2009 va fi mult mai sensibilă la factorul preţ, iar aici siteurile de comerţ electronic au un avantaj clar“, explică Ghenea. „De altfel, s-a mai întåmplat în perioada 1997-2000 ca, atunci cånd toată economia romånească mergea în jos, piaţa IT să crească semnificativ şi acelaşi lucru e foarte posibil să se întåmple acum cu piaţa online.“
În ceea ce priveşte randamentul investiţiilor, omul de afaceri estimează că în acest domeniu sunt necesare 16 pånă la 18 luni pentru a atinge pragul de rentabilitate (breakeven). Investiţia poate fi valorificată fie prin exit, după alţi trei ani, fie prin creşterea organică a afacerii. „Spre deosebire de retailul clasic, unde marile nume sunt prezente, pe online niciun mare jucător de afară nu şi-a făcut încă apariţia şi eu cred că mai există o fereastră de oportunitate de doi ani pånă cånd investitorii strategici vor veni să facă achiziţii“, îşi motivează Ghenea apetitul pentru investiţii în zona online.
Omul de afaceri gestionează în calitate de business angel proiecte atåt online, cåt şi offline. În prima categorie se înscriu Pcfun.ro (şi site-ul subsidiar ElectroFun.ro) şi recenta achiziţie, Gravity Design, iar în businessul tradiţional a investit în Orbital Solution – comercializare şi distribuţie sisteme de încălzire centrală, sanitare, apă, canalizare şi alte accesorii pentru instalaţii, FIT Distribution – distribuţie de produse electronice şi IT&C, lanţul de cafenele Testa Rossa, Casia Communications (media şi advertising) şi a våndut recent producătorul de ţigle metalice VikingProfile.
«Spre deosebire de fondurile de private equity, care dacă au stråns bani trebuie să îi cheltuiască, din postura de business angel, eu sunt mult mai flexibil.»
2 mil. euro are pregătite Marius Ghenea pentru investiţii în zona afacerilor online, iar primele vizează articolele pentru copii, turismul şi fashion