Omul de afaceri Marius Ghenea cumpăra în urmă cu trei ani PC Garage şi declara despre tranzacţie că este „cea mai importantă consolidare din întregul retail online românesc de la începuturi şi până în prezent“.
Majoritatea analiştilor se aşteptau ca PCGarage.ro, împreună cu PCfun.ro şi Electrofun.ro, să formeze un adversar de temut în faţa lui eMAG, liderul pieţei de comerţ electronic, însă acest lucru nu s-a întâmplat. Diferenţa dintre afacerile eMAG şi Fit Distribution, care încorporează printre altele Pcfun, PC Garage, Electrofun, Garage Mall, a fost în 2011 de peste 100 de milioane de euro. Dacă eMAG a realizat o cifră de afaceri de 145 de milioane de euro, Fit Distribution a înregistrat anul trecut o cifră de afaceri de 40 de milioane de euro, în creştere cu 28% faţă de anul anterior.
Marius Ghenea spune că nu s-a creat nicio prăpastie între Fit Distribution şi eMAG, ci dimpotrivă. „Dacă vă uitaţi pe cifrele istorice din comerţul online, o să vedeţi că întotdeauna eMAG a fost de câteva ori mai mare decât următorul jucător. Noi am reuşit să ţinem pasul cu ei, faţă de alţi jucători din comerţul online, şi probabil chiar am micşorat această diferenţă“, declară Ghenea.
Omul de afaceri a mizat, încă de la începuturile Fit Distribution, pe o platformă multibrand şi pe o strategie multibrand. Magazinele online din grup au un nucleu comun, însă abordează individual clienţii. „Dacă am fi fost un singur magazin online, care să concureze cu eMAG, cu siguranţă ar fi fost mult mai dificil“, recunoaşte Ghenea. Omul de afaceri spune că aşa cum Fit Distribution este la mare distanţă de eMAG, şi restul concurenţilor sunt la mare distanţă de grup. „Suntem un număr doi profitabil, care creşte destul de bine şi încercăm să ne diferenţiem prin a oferi nişte servicii ceva mai specializate decât eMAG, care este un magazin de genul «de toate pentru toţi» “, afirmă el.
Metode de promovare
Ghenea afirmă că promovarea este foarte importantă pentru orice magazin online, iar pe piaţa locală sunt preferate două metode: prin folosirea unor tehnici de indexare şi prin cumpărarea de reclamă. Omul de afaceri spune că ambele variante sunt greşite dacă sunt folosite exclusiv şi excesiv, în primul caz magazinele online putând fi taxate de Google, iar în al doilea investiţia dovedindu-se a fi nerentabilă.
“Există extrema magazinelor online care mizează totul pe indexare pentru că ei îşi spun “de ce să cheltuim bani pe promovare când putem să folosim nişte tehnici de indexare”. Sunt oameni care ştiu să facă asemenea lucruri şi aduc site-urile lor pe o poziţie foarte bună acolo unde clienţii le pot vedea în motoare de căutare. Dacă produsele şi preţurile sunt în regulă se pot realiza nişte vânzări. În celalaltă extremă sunt magazine online care încearcă să cumpere piaţa prin reclamă. Piaţa nu o poţi cumpăra, ci doar închiria o perioadă scurtă. Problema este că invesţiile pe care le faci în promovare pentru a cumpăra piaţa sunt de multe ori semnificativ mai mari decât profiturile brute. Multe magazine online care au mers pe această tehnică au făcut-o trei-patru luni, după care făcându-şi calculele, au făcut un pas în spate. Noi ne concentrăm asupra acelor tipuri de campanii de promovare la care putem să măsurăm şi să corelăm investiţia cu acţiunile care au rezultat: vânzare pe sistem de afiliere, campanii de newslettere, crearea de comunităţi care să ne ofere feedback, explică Ghenea. Grupul Fit Distribution investeşte 1,5%-2% din vânzări în marketing.
Comerţul online va creşte în continuare
Ghenea consideră că anul acesta piaţa de comerţ electronic va creşte cu 20%-25%, iar în trei ani aceasta va depăşi un mld. euro. În prezent, comerţul online reprezintă 20% din piaţa totală de comerţ. Se poate ajunge în patru-cinci ani la 50% din piaţă, aşa cum s-a întâmplat în SUA sau Europa de Vest, consideră omul de afaceri care este şi preşedintele Asociaţiei Române a Magazinelor Online. Asociaţia numără printre membrii săi toţi jucătorii majori din piaţă şi reprezintă peste 80% din volumul de comerţ online românesc.
“În ceea ce ne priveşte, ne propunem să creştem mai mult decât piaţa. În mod normal, pe bugetul nostru avem creşteri planificate undeva între 30 şi 35%. Aşa cum se cunoaşte în orice comerţ, inclusiv în comerţul online, cel mai important este trimestrul patru, iar în ceea ce priveşte în trimestrul patru sunt diverse variabile, necunoscute, pe care nu le putem cuantifica foarte bine în acest moment. Una dintre ele variabile este legată de alegeri, trimestrul patru fiind unul electoral. Urmează să vedem cum se va reflecta acest lucru în vânzările din sezonul de Crăciun”, spune Ghenea.
„Creşteri semnificative vor fi înregistrate, în special, de magazinele online care vând haine, produse pentru copii şi tot ce ţine de segmentul de călătorii. Există câteva categorii de produse şi servicii care nu sunt reprezentate în comerţul online şi care practic cresc de la zero într-un ritm de 100% sau 200% pe an“, spune Ghenea.
"Nu aș investi niciodată în fotbal"
Capital: Aţi cumpăra acţiuni la Facebook?
M.G: Nu.
Capital: Ce aţi face dacă nu aţi fi antreprenor?
M.G: Cred că tot asta aş face. Am investiţii în companii care nu ţin numai de online, ci şi de energie verde, produse de confort termic, petrol şi gaze. Mi-aş dori să investesc, în continuare, în online pentru că este un business foarte scalabil.
Capital: În ce nu aţi investi niciodată?
M.G: Nu aş investi în zona de jocuri de noroc, pariuri şi în imobiliare. Investiţia în imobiliare mi se pare destul de pasivă şi de lipsită de andrenalină. Nu îţi dă satisfacţii. Poate ca dezvoltator, dar nu ca investitor în proprietăţi pentru revânzare sau închiriere. Nici în fotbal nu aş investi niciodată.
Scurt CV
– Vârsta: 44 de ani
– Fondator Flamingo Computers
– Preşedinte FIT Distribution
– Preşedinte al Asociaţiei Române a Magazinelor Online ARMO
– Coorganizator al Schoolforstartups Romania – Oameni celebri pe care îi admiră: Michael Dell (Dell), Bill Gates (Microsoft), Richard Branson (Virgin).