Capital: Domnule Gherghina, Barings a anuntat lansarea unui nou fond pentru Rominia si Europa de Est: s-au gasit banii sau ica mai sunteti i cautarea lor?
Marius Gherghina: Suntem ica i cautarea banilor, desi am ichis cu succes prima runda de subscriere, i valoare de 75 milioane euro. Mergem iainte si icercam sa convingem noi investitori sa subscrie. Acum sunt trei investitori cu procentaje de proprietate aproape egale, de circa 30%.
Capital: De citi ani sunteti prezenti pe piata romineasca?
Marius Gherghina: in noiembrie ‘98 am deschis biroul i Rominia. Decizia a fost luata de Barings prin ‘97, pentru un fond est-european. Bucuresti este primul birou deschis dupa Londra, dupa care s-a deschis biroul de la Varsovia. Avem o investitie de 9,5 milioane dolari i Rominia i firma Topway, producator de marci de larg consum. Am facut aceasta investitie din banii pusi la dispozitie de grupul ING.
Capital: Citi din cele 75 de milioane vor veni i Rominia?
Marius Gherghina: Depinde de evolutia tarii. Noi vrem sa atragem citi mai multi aici, fiindca Polonia sau Ungaria sunt niste piete destul de bine acoperite. Daca am fi siguri ca lucrurile ar merge bine i Rominia, teoretic, ar trebui sa bagam toti banii aici. Prin statut, noi avem limitata ponderea pe o tara la maximum 40%. Acesta nu va fi isa singurul fond. Cind vom fi cheltuit banii ne vom duce pe piata si vom atrage alti bani.
Capital: Cum faceti asta?
Marius Gherghina: Mergem la investitori – societati de asigurari sau fonduri private din SUA sau Europa. incercam sa-i convingem, pe baza activitatii noastre anterioare, sa ne icredinteze spre administrare banii lor.
Capital: Fondul nu va fi cotat nicaieri?
Marius Gherghina: Nu, fondul va fi de tip ichis, nu va fi cotat si are o viata de opt ani.
Capital: Cum s-a facut investitia i Topway?
Marius Gherghina: A fost, desigur, o cercetare. Topway era si i acel moment lider pe niste segmente de piata, avea branduri foarte puternice si avea planuri de expansiune foarte interesante. Deci s-a icadrat i criteriile noastre.
Capital: Care sunt acestea?
Marius Gherghina: Trebuie sa fie o investitie substantiala. Noi icercam sa investim de la 7 milioane de dolari i sus. Firma trebuie sa fie de piata si sa aiba un potential de crestere.
Capital: Care au fost tintele Topway?
Marius Gherghina: Banii au fost cheltuiti pe capitalul circulant. Investitiile au fost facute din fluxul circulant al societatii si din credite pe termen scurt, firma a avut nevoie de capital circulant. A fost o oportunitate pentru noi si le-am pus la dispozitie lichiditatea necesara i urma unei majorari de capital.
Capital: Care este procentajul achizitionat?
Marius Gherghina: Avem i jur de 35 la suta din firma. Avem doua locuri i CA, iar eu sunt presedintele consiliului.
Capital: A existat o oferta a Unilever pentru Topway de care nu s-a mai vorbit.
Marius Gherghina: Topway este o firma mare, cu mai multe domenii de activitate. Probabil ca nu poate fi o oferta pentru toata firma. Un potential cumparator nu are toate liniile de afaceri pe care le avem noi. Am investit si am convenit cu partenerii de acolo ca vom face exit i viitor. Cind vom face acest lucru, nu pot sa spun acum. Suntem deschisi si asteptam oferte. Cind o tara se dezvolta, primul sector atacat este cel al industriei alimentare.
Capital: A fost o problema de bani sau una de neatractivitate a pietei faptul ca Barings s-a limitat la o singura companie?
Marius Gherghina: A fost o problema de bani. A trebuit sa ichidem itii fondul ca sa putem investi. Am avut 25 de milioane de dolari si am icercat sa-i impartim i toata regiunea: Bulgaria, Ungaria si Polonia.
Capital: Pe de alta parte, se pare ca singurele fonduri care au dat lovituri pe piata romineasca sunt cele cu capital de risc, spre deosebire de fondurile care au investit la bursa si care au pierdut.
Marius Gherghina: Sunt citeva investitii bune si sunt sigur ca activitatea acestui gen de fonduri se va amplifica i urmatoarea perioada, i asteptarea viitorilor investitori strategici.
Capital: Exista o concurenta itre manageri pentru a atrage spre tara unde activeaza sumele de bani sau banii sunt alocati dupa anumite procente?
Marius Gherghina: Este concurenta. Trebuie sa-i conving, caci nu avem nici un fel de alocare procentuala pe tara sau pe industrii. Fiecare isi prezinta, la itilnirile pe care le avem, oportunitatile si decidem unde alocam banii.
Capital: Aveti vreo firma i vizor i Rominia?
Marius Gherghina: Ne uitam i momentul de fata la o firma care este la rindul sau lider itr-un domeniu de piata, dar nu pot sa spun acum care este, pentru ca suntem i proces de analiza.
Capital: Cum pot itreprinzatorii sa devina partenerii fondului dumneavoastra?
Marius Gherghina: Daca e locul unu sau doi pe piata. Nu investim i start up-uri. Implica prea multe riscuri: sa construiesti compania, sa o vinzi mai apoi. Timpul iesirii conteaza: una e sa vinzi anul acesta sau sa vinzi anul viitor la aceiasi bani.
Capital: S-a vazut o intensificare a fondurilor cu capital de risc. AIG a fost cea mai prezenta i ultima perioada, cu o clara orientare spre telecomuri. Care este domeniul preferat de Barings?
Marius Gherghina: Noi ne uitam la lideri si nu suntem aplecati spre new economy, desi nu excludem aceste categorii. Ca prioritate, noi credem i asa-numita old economy, pentru ca sunt aici oportunitati foarte bune. Exitul este ceea ce conteaza.
Capital: Cum il vedeti: pe piata de capital sau catre investitor strategic?
Marius Gherghina: in Rominia, i special ne gindim la strategici fiindca piata de capital nu este o solutie. Probabil va fi peste doi-trei ani, dar nu acum.
Capital: Se itimpla totusi o crestere a transparentei companiei o data listate, iar acest lucru e o componenta importanta a guvernarii corporatiste.
Marius Gherghina: Fondurile de investitii sunt foarte interesate de ceea ce este numit corporate government. Facem controale, angajam oameni care sa lucreze pentru companie i domeniul financiar. Dorim ca deciziile importante, vinzarile de active, contractarile de credite sau investitiile sa fie aprobate si de reprezentantii fondului i CA. Adica icercam sa impunem o disciplina care sa ajute firmele sa creasca. A fi transparent cind competitorii tai nu sunt nu este un avantaj, iar singurul avantaj care ar exista nu poate fi folosit: nu poti sa emiti actiuni noi pentru a te capitaliza pe bursa.
Capital: Imaginea bursei s-ar schimba daca liderii aflati sub controlul fondurilor cu capital de risc ar decide listarea?
Marius Gherghina: Imaginea se va schimba cind vor exista societati cu capitalizare bursiera, de peste 100 milioane de dolari pentru a putea atrage fonduri de investitii de afara. Pasii s-au facut cu BRD, probabil ca urmatorul pas va fi Petrom. Topway nu este o companie ideajuns de mare i acceptia fondurilor de investitii de afara.
Capital: Nu sunt conditiile fondului prea greu de acceptat de oameni de afaceri care au pornit de jos si sunt obisnuiti sa controleze i totalitate compania?
Marius Gherghina: Noi lucram cu antreprenori. Antreprenorii isi asuma riscuri, pe cind managerii mai putin. Oamenii alaturi de care investim si-au facut societati si nu toata lumea are curaj sa faca acest lucru. Un antreprenor are un anumit voluntariat si trebuie sa fii linga el sa-l ajuti, fara sa-l fortezi. incercam sa pastram acest echilibru itre antreprenori si ajutor de management. Antreprenorul primeaza. Vrem ca firmele sa nu sa fie inhibate de rapoarte, memo-uri etc.