Marius Tuca a strabatut mai multe "epoci". A intrat pe un teren pustiu in acest domeniu. S-a impus si a castigat notorietate. Apoi a tinut piept avalansei de talk-show-uri de acum trei ani, cand televiziunile concurente Antenei 1 produceau pe banda asemenea programe. Foamea consumatorilor s-a stins in timp, dar Tuca a ramas pe sticla, indiferent ca a fost plasat la ora 19.30 sau aproape de miezul noptii. Astazi, cand preferintele telespectatorilor se indreapta vizibil catre diverstiment, bingo s
Marius Tuca a strabatut mai multe „epoci”. A intrat pe un teren pustiu in acest domeniu. S-a impus si a castigat notorietate. Apoi a tinut piept avalansei de talk-show-uri de acum trei ani, cand televiziunile concurente Antenei 1 produceau pe banda asemenea programe. Foamea consumatorilor s-a stins in timp, dar Tuca a ramas pe sticla, indiferent ca a fost plasat la ora 19.30 sau aproape de miezul noptii. Astazi, cand preferintele telespectatorilor se indreapta vizibil catre diverstiment, bingo si alte emisiuni distractive, cand noi vedete se ingramadesc pe fiecare centimetru patrat al micului ecran, emisiunea lui Tuca continua sa reziste, e adevarat, dar nu la cotele de succes ale inceputurilor.
A scazut interesul pentru ultimul mohican al talk-show-ului de televiziune? Marius Tuca isi apara emisiunea: „Romanii sunt interesati de evenimentele fierbinti ale actualitatii si de astfel de dezbateri. In emisiunea mea conteaza mai putin oamenii pe care-i invit, cat evenimentul in sine pe care-l comentam.” Ziaristul Ralu Filip, unul dintre invitatii frecventi ai lui Marius Tuca, explica longevitatea emisiunii: „Este o dezbatere simpla, directa, uneori temperamentala, pasionanta si usor de urmarit. Tuca stie sa-si aleaga invitatii si nu cred ca i-a trecut vremea acestei emisiuni.”
Priza la actualitate a talk-show-ului a fost vizibila in sondajele de audienta. In ianuarie 1999, „Marius Tuca Show” a avut, conform CSOP/ Taylor Nelson Sofres, o audienta medie de 14,3% in mediul urban si 11,1% in Bucuresti. Evenimentul de maxima audienta a fost mineriada. In februarie-martie, razboiul din Kosovo a dus audienta medie a emisiunii la 13,8%, respectiv 12,8% in mediul urban. Dupa aceste timpuri incendiare, audienta lunara a lui „Marius Tuca Show” a cazut la cote, sa le spunem, normale. Incepand din septembrie 1999, audienta s-a stabilizat in jurul valorilor de 5% in mediul urban si de 8 % in Bucuresti. E mult, e putin? Putem afirma ca Tuca si-a pastrat, de-a lungul ultimului an si jumatate un nucleu dur de telespectatori. Altfel spus, a ramas egal cu sine insusi atat in prestatia sa jurnalistica (discutabila si controversata), cat si in actualul format.
Comparand-o (de ce nu?) cu ceea ce se intampla in jurul sau, emisiunea „Marius Tuca Show” pare „incremenita in proiect” (n-am gasit alta sintagma!). Interesant este ca audienta lui Tuca, potrivit sondajelor, n-a fost erodata de „Chestiunea zilei” (program cu care se „calca pe bataturi”, in prezent, aproape jumatate de ora). Dar, dintr-o data, formatul show-ului a devenit obosit si tocit: aceiasi ziaristi (lideri de opinie) prezenti in studio, aceeasi retorica, aceeasi „paruiala” balcanica a personalitatilor invitate si arbitrata de ziarist, cand pe post de inchizitor, cand pe post de medic-legist, imagini statice, un decor anost in care se vantura vorbe, vorbe, vorbe… La fel de bine, „Marius Tuca Show” poate fi o emisiune radiofonica. Sigur, incepand din septembrie 1998, cand a fost lansat actualul format, productiile de televiziune (fie ale concurentei, fie ale Antenei 1) au castigat prin dinamism. Tuca insa a batut pasul pe loc la capitolul inovatie. Mai mult, prestatia lui a crescut in agresivitate, in sensul prost al cuvantului, probabil din cauza oboselii sau a faptului ca a simtit ca nu mai e lider de audienta in tronsonul orar. L-am intrebat pe Marius Tuca ce masuri si-a luat, in toamna lui 1999, pentru a contraataca audienta lui Florin Calinescu? „Am incercat sa-mi fac emisiunile cat mai bine”, raspunde sec Tuca.
Antena 1 ramane cu Tuca
Sorin Oancea, directorul general al Antenei 1, explica aceasta pierdere de imagine in contextul concurentei altor programe: „Timp de trei ani, celelalte televiziuni au incercat fel de fel de variante pentru a concura audienta acestei emisiuni si nu au reusit decat programand la aceeasi ora emisiuni de divertisment sau fotbal. Cred insa ca este o situatie conjuncturala si telespectatorii se vor intoarce catre problemele care ii framanta, cu speranta ca vor gasi, poate, unele dintre raspunsurile pe care le cauta.” Pentru Antena 1, „Marius Tuca Show” ramane in continuare una dintre cele mai importante productii proprii, iar Marius Tuca ramane cel mai valoros realizator de talk-show social-politic. Ziaristul recunoaste ca a simtit nevoia unei schimbari de format inca de la sfarsitul anului trecut. Sorin Oancea spune mai multe despre viitorul emisiunii: „Va avea un nou format, insa nu am hotarat inca daca aceasta schimbare se va petrece in aceasta toamna sau incepand din ianuarie 2001, dupa alegerile generale din Romania.”
Potrivit conducerii postului, talk-show-ul lui Tuca a atras pe parcusul anului trecut un volum de publicitate de 1,5 milioane dolari.
Principalele marci de produse si servicii care au optat pentru cumpararea de spatii de reclama la Tuca in anul 1999 sunt: Connex, Dialog, Alo, Banca Populara Romana, Gelsor, P&G 2000, Connex Go, FNI, Nederlanden. E greu de spus, iar sondajele nu sunt concludente, daca aceasta emisiune are un public-tinta bine definit.