Astăzi la Paris, Carlos Ghosn a prezentat rezultatele financiare pentru 2008 ale grupului Renault, din care face parte şi producătorul român Automobile Dacia. Aşa cum era de aşteptat, aproape întregul raport arată cifre în scădere faţă de 2007. Cifra de afaceri totală a Renault a fost cu 7% mai mică faţă de valoarea din anul anterior, adică 37,7 miliarde de euro, în timp ce marja operaţională a scăzut de la 3,3% în 2007 la 0,6% în 2008. Contribuţia activităţii de vânzare la cifra de afaceri a scăzut cu 7,4%, ajungând la 35,7 miliarde de euro. În creştere pe parcursul primelor două trimestre din 2008, aceasta a scăzut în trimestrul trei, pentru a coborî cu 30% în ultimul trimestru din an.
În primul semestru 2008, marja operaţională a Grupului se ridica la 865 milioane euro, reprezentând 4,1% din totalul cifrei de afaceri. În semestrul al doilea ea a cunoscut o scădere de 653 milioane euro, respectiv -3,9%, ajungând la 212 milioane euro, echivalentul a 0,6% din cifra de afaceri la nivelului anului 2008.
Trebuie menţionat că această valoare este mult mai mică decât estimările prezentate de şeful Renault în urmă cu un an, care menţionau pentru 2008 o marjă de 4,5%.
„În 2008, economia mondială s-a confruntat cu o criză financiară şi economică brutală şi de amploare. Începând cu luna iulie, Renault a pus în aplicare un plan suplimentar de acţiuni, care s-a bazat cu deosebire pe gestionarea stocurilor şi pe reducerea cheltuielilor şi a investiţiilor. Toate aceste măsuri au fost luate în vederea adaptării cât mai rapide la noua realitate a pieţelor. În 2009, Grupul îşi va intensifica aceste acţiuni, pentru a-şi optimiza nivelul de resurse financiare”, a declarat Carlos Ghosn, preşedintele Renault.
Pentru 2009, şeful Renault prevede o continuă deteriorare a condiţiilor de piaţă. Acest context a determinat Grupul Renault să-şi concentreze acţiunea asupra optimizării fondurilor proprii disponibile şi a făcut caduce două din angajamentele Renault Contract 2009 privind volumele şi marja operaţională.
Conform datelor furnizate de grupul francez, în 2009, Grupul Renault va avea ca priorităţi:
• controlul nevoilor de fonduri de rulment, în special prin continuarea reducerii stocurilor cu 800 milioane până la un miliard de euro;
• concentrarea investiţiilor şi a programelor de cercetare şi dezvoltare asupra proiectelor strategice, printre care vehiculul electric şi performanţele ecologice ale motoarelor. Investiţiile deja realizate pe plan internaţional vor fi exploatate din plin. Investiţiile legate de proiectele vehicule sunt îngheţate la uzina din Chennaï (India) şi amânate la cea din Tanger (Maroc). În total, valoarea investiţiilor în 2009 va fi inferioară cu minim 20% faţă de nivelul din 2008 ;
• accentuarea politicii de reducere a costurilor fixe, în special prin controlul masei salariale şi scăderea cheltuielilor de funcţionare;
• consolidarea sinergiilor operaţionale cu Nissan pentru a profita de noile oportunităţi în special printr-o convergenţă suplimentară a gamei de motorizări şi o muncă în comun în domeniul vehiculului electric;
De asemenea, în 2009, Renault va putea conta pe lansarea a 8 noi produse (printre care noul Renault Scénic) precum şi a noului Mégane Renault Sport, Clio faza 2 şi Trafic faza 3. Aceste lansări vor face ca gama Renault să devină cea mai tânără din Europa, cu o ofertă adaptată la noile constrângeri ecologice ale pieţei şi la un nivel de calitate care va beneficia de toate progresele realizate în ultimii ani.
Ansamblul acestor măsuri este conceput pentru a permite întregii companii să se mobilizeze în jurul unei singure priorităţi în 2009 : fonduri proprii disponibile pozitive.
Din nefericire, în cadrul rezultatelor nu au fost menţionate şi cifre referitoare la evoluţia Dacia în 2008. La solicitarea Capital de a furniza aceste date, ataşatul de presă Axelle de Ladonchamps, a menţionat doar că “informaţiile solicitate vor fi disponibile la jumătatea lunii martie când vor fi prezentate rezultatele financiare ale producătorului autohton.
Cele mai importante date financiare din raportul pentru 2008 pot fi accesate aici.