Facebook pregătește oferta publică inițială de 5 miliarde de dolari, cea mai mare a unei companii cu activități bazate pe internet din istorie, iar operațiunea își pune amprenta asupra firmei americane. O modificare importantă este dispariția lui Mark Zuckerberg de la întâlnirile boardului de conducere, dar și din viața publică.
Mesajul a fost transmis de către executivii companiei Sheryl Sandberg (COO) și David Ebersman (CFO) la ultima întâlnire cu analiștii și a fost evident: nu vă așteptați să îl mai vedeți pe Mark Zuckerberg înainte de lansarea ofertei publice inițiale, conform informațiilor Bloomberg. Mișcarea este realtiv surprinzătoare, fondatorul și CEO-ul Facebook fiind persoana care a anunțat, până acum, majoritatea deciziilor legate de activitatea companiei.
De altfel, politica de afaceri în care firma este identificată puternic cu o persoană este specifică SUA și ajută foarte mult la dezvoltarea activității, în special pe partea de marketing. Dar și în relația cu investitorii și acționarii, cel mai bun exemplu fiind Steve Jobs, în funcție de discursurile căruia acțiunile Apple creșteau sau scădeau la bursă.
Nu este stabilit, încă, nici rolul lui Zuckerberg în turneul de promovare a ofertei publice inițiale, care va demara în curând. Implicare în promovare va fi decisă, cel mai probabil, în cursul acestei luni, astfel încât să rămână suficient timp pentru pregătire. În mod normal, Zuckerberg ar trebui să fie prezent la evenimentele de promovare, acest lucru fiind pozitiv față de investitori. Chiar dacă strategia de viitor a Facebook este cunoscută (concentrarea pe dezvoltarea pe termen lung a serviciilor), prezența fizică a fondatorului este necesară.
Facebook va lansa o ofertă publică cu o valoare de 5 miliarde dolari, cu un tunel de preț care evaluează compania între 75 și 100 miliarde dolari. Chiar și la cel mai redus preț, cel de 75 miliarde dolari, oferta este considerată scumpă, evaluările mai multor specialiști indicând un preț de maximum 50 miliarde dolari. Oferta va succes numai dacă oficialii companiei și intermediarii vor convinge investitorii că Facebook mai are încă spațiu de dezvoltare și creștere. Serviciul de socializare are, în prezent, peste 800 milioane utilizatori.