ce in Romania, lucrurile de-abia incep sa se miste.Vodanet este o companie „.ro” care a dezvoltat, de-a lungul timpului, baze de date. Acestea s-au format in jurul unor site-uri precum videomax.ro, reduceri.ro, bloombiz.ro sau acasa.ro. La un moment dat, toate datele despre utilizatori si-au dovedit utilitatea practica. Diverse companii sunt interesate sa adreseze mesaje comerciale exact persoanelor care ar putea deveni clienti.Daca Vodanet inchiriaza baze de date, Kinecto este compania care planifica si realizeaza campaniile de comunicare. Recent, cei de la Porsche Romania au vrut sa promoveze noul Audi A3 Sportback prin mail. Obiectivul acestei campanii a fost sa atraga cat mai multi potentiali clienti sa participe la un drive test. „Vodanet a venit cu baza de date, iar Kinecto a realizat campania”, afirma Vlad Stan, director Vodanet.”Inchirierea unei baze de date costa intre 150 si 500 de euro”, afirma Vlad Stan. „Tariful variaza in functie de specificitatea campaniei de comunicare prin email si valoarea bazei de date. De exemplu, o baza de date formata din manageri este mai scumpa”, explica Radu Ionescu, director Kinecto, companie specializata in marketing online.Concurenta pe pietele bazelor de date si comunicari comerciale prin posta electronica nu este mare. Neogen, de exemplu, este un alt furnizor de baze de date.Cand vine vorba de mail-uri nesolicitate, gandul oricarui utilizator fuge automat la ideea de spam. In cazul companiilor anterior mentionate, problema legala a fost rezolvata.Componentii bazelor de date detinute de Vodanet si-au dat acordul sa primeasca mesaje comerciale de la terti. De altfel, in Romania exista o lege care interzice spam-ul, insa aplicarea legii lasa de dorit.Pana la urma, ce obtin clientii in urma unei campanii prin email? Fara sa aiba acces la adresele membrilor bazei de date (pentru ca aceasta este doar inchiriata), la sfarsitul campaniei va primi lista celor care au raspuns.De exemplu, Porsche Romania a primit adresele celor interesati sa participe la testul cu noul Audi A3 Sportback. Clientul mai primeste niste statistici care contin informatii despre cati utilizatori si-au deschis mail-ul comercial, cati au accesat link-urile din mesaj si cati au completat formulare. Totodata, compania specializata in serviciile de comunicare poate face si interpretarea datelor.Un alt exemplu de campanie online este cea solicitata de KFC si Pizza Hut, care au vrut sa obtina abonati pentru trimiterea periodica a unui comunicat electronic (newsletter).O baza de date este cu atat mai valoroasa cu cat contine mai multe informatii despre abonati, in asa fel incat aceasta sa fie mai relevanta pentru cat mai multe campanii.Potentialul promovarii comerciale prin mail este legat si de avantajele aduse clientilor. La costuri mult mai reduse decat o campanie publicitara televizata sau in presa scrisa se poate ajunge exact la publicul vizat. E adevarat ca acest gen de promovare nu se preteaza pentru orice produs sau serviciu, insa este ideal pentru comunicarea catre un public de nisa.