Grupul Renault pare a conta tot mai mult pe Maroc pentru dezvoltarea gamei de produse cu preţ redus. Două noi modele Dacia vor fi fabricate la noua uzină din Tanger. Evoluţia peste aşteptări a programului X90 (Logan), ale cărui vânzări contează tot mai mult în balanţa financiară a grupului Renault, a obligat producătorul francez să caute soluţii rapide de majorare a producţiei. Deşi uzina din Mioveni rămâne pilonul principal al programului low-cost, costurile reduse de
Grupul Renault pare a conta tot mai mult pe Maroc pentru dezvoltarea gamei de produse cu preţ redus. Două noi modele Dacia vor fi fabricate la noua uzină din Tanger.
Evoluţia peste aşteptări a programului X90 (Logan), ale cărui vânzări contează tot mai mult în balanţa financiară a grupului Renault, a obligat producătorul francez să caute soluţii rapide de majorare a producţiei. Deşi uzina din Mioveni rămâne pilonul principal al programului low-cost, costurile reduse de producţie, forţa de muncă ieftină, apropierea de marile pieţe de desfacere din Europa de Vest şi facilităţile fiscale au propulsat Marocul în topul investiţiilor programate de Renault pentru dezvoltarea gamei Dacia.
Renault are deja în Maroc o uzină care asamblează diverse modele ale grupului. În 2009, de pe liniile de producţie de la Casablanca au ieşit 18.732 de Loganuri, 4.282 Sandero şi 18.000 de utilitare Kangoo. Odată cu finalizarea noii investiţii de peste 800 milioane de euro, Alianţa Renault-Nissan va beneficia de o capacitate suplimentară estimată la 170.000 unităţi în 2012, după care va urca spre un volum maxim de 360.000. Conform presei franceze, la noua fabrică amplasată în Tanger vor fi produse atât modele Renault, cât şi două noi vehicule purtând emblema Dacia, un monovolum compact şi o utilitară de mici dimensiuni. Pentru mulţi, decizia celor de la Renault de a lansa în producţie două noi modele Dacia la o altă uzină decât cea de la Mioveni nu este un semn bun pentru români.
Tot Dacia, dar Made in Maroc
Constantin Stroe, preşedinte al Asociaţiei Constructorilor de Automobile din România (ACAROM), consideră că noile modele Dacia construite în Maroc vor permite „brandului Dacia să devină mai puternic şi mai cunoscut în lume. Dar mai important este că el se sprijină pe un business solid, la care participăm şi noi“.
Efecte în lanţul de furnizori
De ce nu în România?
Până când Marocul va avea şi o puternică industrie producătoare de componente, companiile româneşti au şansa de a participa la construcţia modelelor Dacia de acolo. Deşi am fi preferat o nouă fabrică în România, alegerea Marocului de către Renault este logică, având în vedere că exportul estimat al uzinei din Tanger, de 95%, va avea ca principală destinaţie Europa de Vest. Franţa este principalul partener comercial al Marocului, cu 28% din exporturi şi 16% din importuri. Marocanii au deja aproape 1.000 km de autostradă, iar portul Tanger este în curs de extindere, capacitatea sa totală estimată rivalizând cu Hamburg sau Rotterdam. De asemenea, conform legislaţiei locale, societăţile instalate într-o zonă liberă, precum Tanger, pot beneficia de avantaje fiscale pornind de la exonerarea de taxe de înregistrare şi de timbru, scutirea de impozit, TVA şi taxa de urbanism în primii 15 ani de exploatare şi până la o reducere cu 80% a impozitului pe venit.
În lupta pentru atragerea investiţiilor străine, Marocul a devenit un rival serios. Nouă nu ne rămâne decât să mizăm pe structura completă de design, cercetare şi producţie a Renault în România.
Constantin Stroe, preşedinte ACAROM
Uzinele care furnizează maşini ale grupului în Europa au costuri diferite de producţie. În România şi Maroc, o maşină este produsă cu o cincime din preţul din Franţa.