care le asteptam cu interes, dar se dovedesc „banale“…
Dar haideti sa incepem cu un „Oau!“ cand vedem ca in martie Teo a fost detronata in topul livrarilor de GRP-uri (Gross Rating Point) nu de un program zilnic, ci de prietena noastra, telenovela. De mentionat performanta generala excelenta a statiei Acasa TV in ceea ce priveste interesul advertiserilor fata de post. Au fost consumuri mari pe statie din partea unor marci puternice. Acasa TV lupta de la egal la egal in GRP-uri cu ProTV si Antena 1.Am asteptat luna martie ca pe o luna a noutatilor. Si sunt ceva, mai ales la nivel de programe TV. Sa nu ignoram totusi un eveniment „special“ si inedit: ninsoare live la TVR 1. Timp de cateva ore, in medie 16,5% din oraseni au urmarit cum ninge pe stadionul Steaua. Remarcabila performanta audientei acestui program, mai ales ca in acest interval doar a nins, meciul cu Villareal fiind amanat. A fost cea mai urmarita ninsoare din istoria televiziunii. In martie s-au inregistrat si ceva cresteri la investitii publicitare, dar nu la nivelul anului precedent. In schimb, am remarcat lipsa din top a brandurilor de telefonie mobila consacrate. Partea editoriala a fost mai bine acoperita, data fiind anuntarea achizitiei Connex de catre Vodafone.
In martie s-au vazut primele rezultate ale „crancenelor“ negocieri de la inceputul anului pentru bugetele de publicitate TV: cresterea utilizarii intervalului non-prime time (suntem la 48%, si nu e vara!), incarcare controlata pe statiile mari (s-a scapat controlul la statii mai mici, precum ProCinema sau cele muzicale) si cresterea ponderii statiilor comerciale mici sau de nisa la impartirea bugetelor de publicitate. Atentie, este interesant ca vorbim de o luna in care media de audienta a scazut fata de luna precedenta, dar a crescut fata de martie anul trecut. „Vinovate“ sunt TVR1 cu meciurile de fotbal si audientele generoase obtinute, constanta lui Acasa TV si cateva statii mici care incep sa se evidentieze usor. Meciul Steaua – Villareal a avut o medie de 28,9% rating, fiind probabil un record absolut de audienta, iar infrangerea nationalei in fata portocalei mecanice a adus TVR 1 un rating de 27,7%.
Pe TV, volumul de publicitate a avut o crestere bruta cu 26% fata de luna februarie, dar cam 8% din consum se datoreaza unor marci mass-media. Clientul numarul 1 pe TV a fost in martie Coca-Cola. Nu-mi amintesc sa-l mai fi vazut pe primul loc. Antena 1 a incercat (pentru un weekend) sa-si foloseasca genericele de publicitate pentru… marea publicitate. Au intrat Kandia si Dorna si in urmatoarea saptamana… CNA-ul! Care a oprit aceasta practica.Martie a fost luna campaniei electorale pentru alegerile locale, dar s-a simtit mai putin in audiente (ca si ulterior in participarea la vot). Au inceput si meciurile din Divizia A si Champions League, dar tot partidele echipei nationale au dus greul. Am avut si Cupa Davis, cu o audienta medie onorabila, de 7,7% in zi de duminica.In martie au fost si Premiile Effie, care ne invata sa facem publicitate eficient. Si tot in martie, cica Petrom-ul ar fi facut pitch. Si de media. In martie, m-am plimbat cu metroul si am remarcat multe panouri goale. Cam dezolant, estetic vorbind. A fost Martisorul, dar si… Femeile Contraataca (13% rating, un circ sau un program inovativ?). L-am vazut pe Hagi la Geniali (bine, se pare). Am avut o selectie de Eurovision ceva mai agitata si mult comentata, ca de obicei (7 puncte rating si cu mult PR).
Celelalte suporturi media au inceput sa mai recupereze la cota de piata pierduta in lunile precedente. Marea promovare a celor doua posturi radio – Pro FM si Info Pro – a dat roade in grupul Pro. Si Star FM se aude mai bine. Poate il ajuta fratele mai mare – Kiss. Si daca adaugam si Prima TV, iata cele trei canale media achizitionate de grupul SBS in martie. Mai sus remarcam premiere la topuri. E de mentionat pozitia fruntasa a categoriei automobile la investitiile in presa. Masinile continua in forta un inceput de an extrem de activ in oferte si comunicare. Poate ca atat masinile, cat si serviciile bancare (sau poate nu, n-am intrat in detalii) ajuta la cresterile frumoase de investitii in presa romaneasca de business.