La o lună după adoptarea bugetului, Ministerul Finanţelor recunoaşte, într-un punct de vedere transmis către capital.ro, că salariile din instituţiile publice au fost bugetate fără a ţine cont de Legea salarizării unice. Asta după ce, la finele anului trecut, ministerul susţinea că legea salarizării (330/2009) a fost luată în calcul în buget şi prezenta sumele ce vor putea fi economisite. Ministerul de Finanţe susţine, într-un răspuns la o adresare solicitată de ca
La o lună după adoptarea bugetului, Ministerul Finanţelor recunoaşte, într-un punct de vedere transmis către capital.ro, că salariile din instituţiile publice au fost bugetate fără a ţine cont de Legea salarizării unice. Asta după ce, la finele anului trecut, ministerul susţinea că legea salarizării (330/2009) a fost luată în calcul în buget şi prezenta sumele ce vor putea fi economisite.
Ministerul de Finanţe susţine, într-un răspuns la o adresare solicitată de capital.ro, că, la elaborarea legii bugetului, ordonatorii de credite nu au ţinut cont de prevederile din legea salarizării unice. Legea a fost adoptată de Parlament pe 15 septembrie, prin asumarea răspunderii Guvernului. Procedurile au fost întârziate de Curtea Constituţională, care a judecat cu întârziere excepţiile ridicate de parlamentarii PNL. Preşedintele Traian Băsescu a promulgat legea imediat după verdictul Curţii Constituţionale, pe 5 noiembrie, iar documentul a apărut în „Monitorul Oficial” de pe 9 noiembrie.
Deşi legea a fost publicată cu o lună înainte ca bugetul să fie trimis Parlamentului, reprezentanţii Ministerului de Finanţe susţin că ordonatorii de credite nu au avut acces la informaţii privind încadrarea personalului pe noua grilă, prin urmare s-au folosit prevederile legale vechi.
Punct de vedere al Ministerului de Finanţe din 8 Februarie 2010 (link)
„În conformitate cu prevederile art. 47 din Legea nr.330/2009, acest act normativ a intrat în vigoare la data de 1 ianuarie 2010. Potrivit prevederilor art. 30 din lege, de la aceeaşi dată începe reîncadrarea personalului bugetar pe noile salarii de bază. Proiectul legii bugetului de stat pe anul 2010 a fost aprobat de Guvern şi transmis Parlamentului pentru analiză şi aprobare în cursul lunii decembrie 2009, dată la care nu erau disponibile la nivelul ordonatorilor principali de credite ai bugetului de stat informaţii referitoare la noua structură pe posturi şi salariile de bază stabilite conform Legii nr.330/2009.
În aceste condiţii, proiectul legii bugetului pe anul 2010 a fost fundamentat pe baza legislaţiei privind salarizarea personalului bugetar în vigoare la data elaborării acestuia”, se arată într-un răspuns trimis redacţiei capital.ro.
Punct de vedere al Ministerului de Finanţe din 30.12.2009 (link)
La sfârşitul anului trecut, Ministerul de Finanţe a transmis un drept la replică în care susţine că proiectul legii bugetului prevede cheltuieli salariale mai mici ca urmare a aplicării legii unice a salarizării şi a legii reorganizării agenţiilor care prevede o reducere a numărului de posturi cu doar 8.000, raportat la cei peste 1,2 milioane de salariaţi bugetari.
„Cheltuielile de personal preliminate a se realiza în acest an la nivelul bugetului general consolidat se ridică la 47,1 miliarde lei, iar pentru anul 2010 cheltuielile de personal programate sunt de 45,7 miliarde lei, deci cu 1,4 miliarde lei mai puţin decât în anul 2009.
• La bugetele locale estimăm o reducere a cheltuielilor de personal de la 17,9 miliarde lei în anul 2009 la 17,0 miliarde lei în anul 2010, ca urmare a aplicării Legii-cadru privind salarizarea unitara a personalului platit din fonduri publice nr.330/2009 si a Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr.114/2009.
• La bugetele instituţiilor finanţate din venituri proprii estimăm o reducere a cheltuielilor de personal de la 12,6 miliarde lei în anul 2009 la 11,2 miliarde lei în anul 2010, îndeosebi ca urmare a trecerii în finanţare de la bugetul de stat a agenţiilor guvernamentale reorganizate şi aplicarii Legii-cadru privind salarizarea unitară a personalului plătit din fonduri publice nr.330/2009.