Evoluţia mediului de afaceri din România a permis dezvoltarea firmelor de catering pe două direcţii principale: furnizarea de preparate culinare pentru evenimente corporate şi asigurarea mesei de prânz pentru angajaţii companiilor.
În ultimii zece ani, piaţa de catering a crescut foarte mult, ceea ce a determinat, printre altele, şi modificarea statutului firmelor care acţionează pe acest segment, de la simplu furnizor-executant, la partener de afaceri. O companie – potenţial client care intenţionează o colaborare în acest sens – asigurarea mesei de prânz pentru angajaţi, de exemplu -, trebuie să ţină cont de anumite criterii de selecţie.
Primul şi poate cel mai important pas este solicitarea unor referinţe. Nu este vorba de scrisori de recomandare furnizate de însăşi firma în cauză, ci de discuţii directe cu alţi clienţi pe care respectivul furnizor de catering i-a avut de-a lungul timpului. Aceştia sunt uşor de contactat în baza portofoliului declarat de clienţi care, teoretic, se regăseşte pe site-ul fiecărei firme.
Foarte importante sunt şi certificările: autorizaţii sanitar-veterinare, certificări ISO şi HACCP.
„Catering-ul este un domeniu de activitate foarte delicat, care ridică multe probleme sanitare, care se ocupă cu furnizarea unor produse extrem de perisabile şi care, nu în ultimul rând, se bazează foarte mult pe criterii subiective de…gust“, afirmă Anca Mitu, director general Privileg Catering. „De aceea, certificările sunt esenţiale şi un punct de control necesar, pe care orice client ar trebui să pună accentul. Deloc lipsit de interes ar fi şi solicitarea actelor constitutive ale companiei, pentru a fi sigur că nu ai de a face cu o companie cometă, care azi apare şi mâine nu mai ai cum să o găseşti“, adaugă Anca Mitu.
Privileg Catering este una dintre primele companii de profil din România, cu o experienţă de 12 ani în acest domeniu de activitate şi care, de-a lungul timpului, a susţinut evenimente precum Romanian Open Tenis, concertul Tori Amos, zona VIP George Michael sau Congresul Internaţional de Chirurgie.
În opinia Ancăi Mitu, varietatea meniurilor pe care le poate pune la dispoziţie o firmă de catering şi nivelul lor de sofisticare sunt aspecte foarte importante. Nimeni nu poate servi aceeaşi mâncare în fiecare zi la prânz sau la fiecare eveniment la care participă, oricât de gustoasă ar fi. De comun acord cu clientul, furnizorul poate găsi o formulă fericită de varietate, care să se încadreze într-un buget agreat.
Ca în cazul oricărui alt tip de serviciu, este necesară o atentă analiză calitate-preţ. Răspunderea, atât a furnizorului, cât şi a clientului este extrem de mare, plecând, în primul rând, de la considerente legate de sănătate.
Ce este mai avantajos – catering sau cantină?
Din punctul de vedere al costurilor şi al nivelului de control, pentru un angajator care trebuie să asigure prânzul unui număr ridicat de angajaţi, cantina este cea mai fericită soluţie. Evident, aici vorbim de cantina administrată de un profesionist care are experienţa servirii unui număr foarte mare de persoane pe zi, care înţelege ce înseamnă varietatea unui meniu şi care ştie să administreze o astfel de activitate, deosebit de solicitantă. Cantina este in-house, dar serviciile sunt oferite de un furnizor extern, care poartă răspunderea integrală a acestei activităţi şi care utilizează logistica beneficiarului, fapt care contribuie la scăderea costurilor şi la eliminarea unei serii întregi de probleme care pot apărea.
„De multe ori s-au semnat contracte în baza unor meniuri de pe hârtie care, în realitate, nu mai erau la fel de apetisante, astfel că, în cazul unei licitaţii de catering pentru angajaţi ar fi indicat să se instituie o perioadă de probă, înainte de a lua o decizie“, atrage atenţia Anca Mitu.
Din punctul de vedere al unei firme de catering, activitatea pe segmentul meselor de prânz este mai puţin profitabilă în comparaţie cu cea de pe segmentul de evenimente. Mesele de prânz nu pot depăşi, ca valoare, sume mai mari de 15 lei de persoană, acesta fiind preţul maxim pe care un angajator sau un angajat este dispus să îl plătească – desigur, în condiţiile în care se doreşte, pe lângă varietatea meniului, şi o anumită calitate a ingredientelor. Ca atare, câştigurile sunt generate de un volum semnificativ de porţii. Tocmai de aceea, profilul clientului de catering pentru masa de prânz are următoarele coordonate: companie cu peste 50 de angajaţi, de regulă, cu sediul în afara oraşului sau în zone limitrofe, unde mâncarea nu poate fi procurată din alte surse, companie cu o cultură organizaţională puternică şi pachete salariale ce includ o multitudine de beneficii.
«Este indicată o degustare înainte de semnarea unei colaborări pe termen lung.»
Anca Mitu, director general, Privileg Catering
Catering pentru masa de prânz a angajatilor
• Mecanismul este acelaşi ca la orice licitaţie: caiet de sarcini, cerere de ofertă etc.
• Se iau în calcul toate criteriile – preţ, calitate, diversitate, mod de prezentare şi chiar originalitate.
• În ceea ce priveşte costurile, dacă ne referim strict la cateringul de prânz, de regulă, companiile se orientează către meniuri simple – mâncare gătită în sensul clasic, salate tradiţionale, sendvişuri, desert şi/sau fructe -, care nu presupun food design sau ingrediente foarte delicate. Ca atare, preţurile se situează în jurul unei medii de 15 lei de persoană.
Catering pentru evenimente corporate
• De regulă, firma de catering este contractată de agenţia care se ocupă de organizarea evenimentului, agenţia de relaţii publice sau agenţia de BTL.
• O agenţie poate propune clientului una, două sau trei variante, în baza ofertelor şi a colaborărilor pe care le are cu mai multe firme de catering.
• Pentru un meniu de eveniment, preţurile pot varia între 15 euro de persoană, pentru un meniu mai puţin elaborat, şi 45 de euro de persoană, pentru meniuri sofisticate, care presupun preparate tip „fusion“.
• După eveniment, firma de catering păstrează întotdeauna probe pentru analiza alimentelor, timp de 48 de ore.