Comercianţii sunt singurii vinovati de cresterea preturilor la alimente in aceasta perioada. Cel putin asta sustin specialistii din industria alimentara. Producatorii spun ca nu au motive sa ridice preturile, iar negustorii profita din plin de inexistenta comertului concurential.
Dragos Frumosu, presedintele Federatiei Sindicale din Industria Alimentara, spune ca dorinta de profit a comerciantilor a facut ca preturile la alimente sa creasca. “Cresterea preturilor are la baza si motive reale, cum ar fi situatia proasta de-a lungul anului, generata de scaderea monedei nationale. Cu toate acestea, referitor la perioada sarbatorilor, nu exista justificare logica si explicatii clare ale majorarilor, ci doar dorinta de castig suplimentar a comerciantilor. Ei vor justifica majorarile prin prisma crizei economice si a vanzarilor scazute din lunile ianuarie si februarie. Fata de aceeasi perioada a anului trecut, masa de sarbatori va fi, anul acesta, cu 30-35% mai scumpa”, a declarat, pentru Capital.ro, Dragos Frumosu.
Totodata, acesta subliniaza ca vanzarea alimentelor si a produselor cu caracter casnic va scadea. “Cozile exista, cumparaturile se fac, dar in cantitati mult mai mici”, susţine acesta.
Sorin Minea, presedintele Asociatiei Romane a Carnii, spune ca niciun producator nu va incerca o crestere a pretului la alimente, in prag de sarbatori, ci de abia anul viitor. “Linistea de acum este linistea dinaintea furturnii. Si asta pentru ca, in clipa in care o industrie care a mers pe pierdere un an, unele unitati de productie se inchid, iar altele se retrag din Romania, inseamna ca, totusi, ceva e putred”, a declarat Sorin Minea.
Analistul economic Radu Limpede spune ca avem un comert putin concurential, iar cererea imensa de alimente si cadouri caracteristica sarbatorilor face ca o parte din comercianti sa profite de acest dezechilibru si sa ridice preturile. “In plus, primele si bonusurile de Sarbatori, chiar excesul numit indeobste „al 13-lea salariu”, fac ca oamenii sa nu mai fie atenti in privinta cheltuielilor curente de Craciun. Excesul temporar de bani numerar „din piata” e astfel repede absorbit prin preturi mai mari la comercianti”, a declarat, pentru Capital.ro, Radu Limpede.
De asemenea, Limpede explica fillosofia marilor lanturi de magazine: preturi mici la produsele usor de recunoscut (zahar, faina, carne) si preturi mari pe diversitate, pe produsele sofisticate, inclusiv cele de sezon. „De aici si tendinta ca, in fiecare an, preturile la alimente sa creasca, pentru ca romanul simte criza, dar nu o „baga in ecuatie” de traditionalele Sarbatori petrecute cu familia”, a adaugat Limpede.