Ideea nu e doar să spui «da» produselor potrivite, ci şi să ştii să spui «nu» unor idei deosebite cărora nu le poţi dedica suficient timp şi atenţie.

Pe masa la care staţi în timp ce citiţi aceste rânduri încap toate produsele marca Apple aflate pe piaţă în momentul de faţă. Din asta, Apple a generat anul trecut venituri de 40 de miliarde de dolari. „Spunem nu unor idei grozave în fiecare zi şi o facem pentru a ne putea concentra pe un număr mic de proiecte, în aşa fel încât să putem pune toată energia noastră în cele pe care le alegem să le dezvoltăm“, explica recent – într-o conferinţă pe nedrept ignorată la noi – Tim Cook, COO Apple, secretul firmei conduse de Steve Jobs.

Faţă cu creativitatea exuberantă a capitalismului 2.0, tot mai multe companii au căzut în capcana lipsei de discernământ şi au tras după ele economia mondială. Companii a căror unic scop în viaţă părea a fi acela de a deveni tot mai mari, de a lansa noi produse pe bandă rulantă şi de a-şi extinde mereu sfera activităţilor de la business online sau media la retail şi imobiliare. Consumismul exagerat şi perspectiva profitului facil au încurajat proiectele făcute pe genunchi, iar investiţia de timp şi bani în idei de duzină a compromis dezvoltările de profunzime, al căror ciclu de viaţă s-a scurtat tot mai mult şi în spatele cărora nu s-a mai pus suficientă energie.

„Ideea nu e doar să spui «da» produselor potrivite, ci şi să ştii să spui «nu» unor idei deosebite cărora nu le poţi dedica suficient timp şi atenţie“, comple­tează Cook, omul văzut de mulţi drept succesorul lui Steve Jobs în fruntea Apple. Pragmatismul lui Steve Jobs se întâlneşte, la numai câteva zile distanţă, cu „pragmatica“ lui Umberto Eco. „O bibliotecă e reprezentativă pentru ideea de cultură nu doar pentru cărţile pe care le înmagazinează, ci şi pentru cărţile pe care nu a dorit să le păstreze“, spune profesorul. E în sincronicitatea celor două idei un semn care ar putea scăpa managerilor care frecventează cărţi ce nu încap în biblioteca lui Eco.