Nu-i de mirare ca unele modele au trecut practic neobservate, vanzarile inregistrate dupa primele opt luni fiind, in cele mai multe cazuri, de ordinul unitatilor. Optica celor din urma a facut, spre exemplu, ca in acest an sa fie practic imposibil de realizat un tablou complet al lansarilor de noi modele, dar si, deopotriva, sa asistam la inregimentarea in rindul noutatilor, cu prilejul diverselor manifestari, a unor automobile care aveau in spate luni bune de prezenta in showroomurile de la noi.
Mondeo este in frunte
Daca Renault, Volkswagen si Skoda domina piata modelelor de import la finele lunii august, Ford este, gratie lui Mondeo, in fruntea topului noutatilor, contabilizand dupa opt luni 190 de unitati vandute. Semn ca nu s-au pripit cei care, la finele anului trecut, il desemnau „Masina Anului 2001 in Romania”. Cifre importante a reusit sa-si treaca-n cont si Peugeot 307 – 137 de masini vandute, o cifra cu atat mai spectaculoasa cu cat, spre deosebire de Mondeo, acest model a sosit pe piata noastra abia in trimestrul doi. In fine, Audi A4 – 70 de unitati, Mazda 323 F- 58 si Alfa Romeo 147, „Masina Anului 2001 in Europa”, cu 41, incheie grupul celor mai marcante noutati.
Intre numeroasele premiere mondiale si europene consemnate la Salonul Auto de la Frankfurt s-au numarat si cateva modele care candideaza la titlul de „Masina Anului 2002 in Romania” si au toate sansele sa devina prezente importante pe piata noastra. Este vorba, spre exemplu, de Citroen C3, Fiat Stilo, noul Ford Fiesta, Mercedes SL, Skoda Superb sau versiunea noua a lui Volkswagen Polo. Toate, automobile pe gustul unei piete in care cumparatorii agreeaza masinile din segmentul mic si compact, dar, atunci cind le da mana, nu ezita sa-si achizitioneze un bolid sport sau un model de lux.     

Mazda 323 F
Mazda si-a supus cel mai important model, 323, unor modificari de substanta, care se reflecta atat in design, cat si la nivelul motorizarilor.
Noul se simte de la primul contact vizual, chiar daca modificarile sunt perfect adaptate formelor traditionale. Semnele distinctive sunt grila fata octogonala cu logo-ul Mazda in centru, ramele de cutie ale motorului ingrosate, ori proiectoarele fata mai ascutite. Mazda 323 vine cu mai multe variante din punctul de vedere al dotarilor, dar si cu noi versiuni de motorizare. Astfel, motorul de 1,5i 16V de 88 CP a fost inlocuit cu unul de 1,6 litri si 100 CP. Cei care prefera o masina sportiva au la dispozitie un propulsor de 2 litri cu o putere de 130 de cai, care inlocuieste versiunea de 1,8 litri. In fine, motorul diesel de doi litri este acum capabil sa livreze 100 CP.

Toyota Yaris Verso
Aparitia lui Yaris a spulberat imaginea conventionala a automobilului de oras, cu interioare inghesuite. Verso face chiar mai mult, oferind in plus versatilitatea unui mini MPV. Cabina este bine construita, ofera un volum interior de proportii.
Un punct de atractie suplimentar este si motorul preluat de la versiunea initiala. Distributia variabila, folosita in premiera mondiala la un propulsor de 1000 cmc, si 68 de CP pentru numai un litru de cilindree nu sunt o gluma. Daca la toate acestea adaugam si garantia de trei ani sau 100.000 de km pentru partile mecanice, 12 ani impotriva coroziunii caroseriei si trei ani pentru aspectul vopselei, avem imaginea unui automobil din gama superioara care s-a ratacit pe undeva prin segmentul mignonelor.

Ford Mondeo
A treia generatie a lui Mondeo a fost proiectata integral pe calculator, dar chiar si functionarea subansamblelor masinii a fost simulata pe sisteme computerizate, testele finale al modelului real verificand doar corectitudinea calculelor. In premiera a fost lansat pe Mondeo un motor cu injectie directa de benzina cu un consum cu 15 % mai mic decat un motor echivalent, dar cu injectie indirecta. Pe langa acest propulsor, mai sunt oferite inca patru motorizari tot pe benzina – 120, 130, 150 sau 180 CP. Nici fanii diesel nu au fost uitati, ei avand la dispozitie motoare care sunt acum cel putin la nivelul concurentei. Cel mai important aspect il constituie, in toate cazurile, economia de carburant, Ford anuntand consumuri urbane intre 11,3 si 11,6 l/100km, in timp ce in afara orasului consumul de benzina se situeaza intre 5,6 si 5,9 l/100km.

Audi A4
Versiunea care se asteapta sa fie cea mai vizata de catre clientela din Romania este dotata cu motor de 2,0 l si transmisie manuala. Si nu fara motiv. Cei 130 CP nu sunt doar in scripte, astfel ca masina atinge prima suta de kilometri pe ora in doar 9,9 secunde, viteza maxima se situeaza la 212 km/h, iar aceea de croaziera este situata in preajma a 160 de km/h. Mai mult decat puterea furnizata impresioneaza senzatiile pe care noul propulsor le ofera celui de la volan. El se dovedeste mult mai lipsit de vibratii decat predecesorul (1,8 l si 125 CP) si mai plin de vigoare la turatii medii.
In interior, lucruri bune – optiuni de top, de la scaune sport cu tapiterie de piele si sistem de navigatie prin satelit la linia audio Symphony, al carui sistem de zece difuzoare Bose face ca habitaclul lui A4 sa rivalizeze cu Scala din Milano.

Skoda Fabia Sedan
Sub aripa lui Volkswagen, Skoda a ajuns un concurent serios pentru oricine. Chiar si pentru firma mama. O ultima dovada o reprezinta Fabia Sedan, un model ieftin si economic (si are in dotare variante de motorizare Euro 3 si chiar 4). Sedan este a treia versiune de caroserie a Fabiei. Designerii n-au putut ascunde complet faptul ca avem de-a face cu o caroserie derivata dintr-una in doua volume, dar excercitiul de stil n-a avut rezultate proaste. Designerii au redesenat luneta si aripile din spate, au ajustat portierele aferente, singurul minus parand sa fie linia un pic fortata a stalpilor spate. Motoarele ofera mereu puterea de care ai nevoie. Cel mai mic propulsor este un model de 1.4 litri, care se descurca onorabil si asigura economii importante, consumul mediu fiind de 7,1 litri pentru 100 de kilometri.

Peugeot 307
„Compactul” francez continua linia exterioara inaugurata de 206, avand unele influente si de la 607. A rezultat un design care poate cuceri inimile. Interiorul este conceput in forme clasice, consola centrala avand un design curat si o dispunere rationala a comenzilor. Pentru inceput vor fi disponibile trei motoare, de 1.6 si
2 litri pe benzina, precum si un diesel HDI de 2 litri si 90 CP. Ele sunt deja cunoscute de la celelate modele ale grupului PSA. Desigur, introducerea ulterioara a variantei de 110 CP (singura motorizare cu ESP in standard) va satisface mai bine necesitatile unor oameni activi, dornici de un pilotaj in forta. Pentru a concura cu succes, Peugeot va mai aduce si alte doua motorizari, inclusiv primul produs al aliantei cu Ford, un diesel dezvoltat din HDi de 70 CP.

Alfa 147
Noua Alfa, numita 147, este nu doar o aparitie importanta in segmentul premium al clasei compacte, ci si expresia unui nou concept de automobil al viitorului. Designul interior al lui 147 respecta regula casei Alfa, gratie materialelor alese pe spranceana. Bordul aminteste de 156, dar are identitate proprie, gratie unei gaselnite ce este rodul a sute de ore la plansa de lucru. Colectia de electronica mai cuprinde ABS-ul standard, dublat de EBD (control al fortei de franare), ASR (control automat al tractiunii) si VDC (control dinamic al vehiculului). Gratie acestor sisteme si platformei imprumutate de la sora mai mare, 156, pilotarea lui 147 este o reala placere. Masina sta bine pe orice sosea, la orice viteza, in orice fel de viraj si pe orice vreme. Manevrabilitatea si confortul sunt excelente, iar franele iti permit sa iesi din situatii mai putin fericite.

Citroen C5
C5 apare pe piata cu o arhitectura novatoare in ceea ce priveste habitaclul berlinelor in trei volume. Constructorul francez a dorit sa ofere senzatii specifice unei limuzine din segmentul mare si a realizat masina cu cel mai spatios interior din clasa sa. r
Suspensia este un alt plus al lui C5, acesta beneficiind de serviciile celei de-a treia generatii ale sistemului Hydractive. Fata de versiunile anterioare montate in 1989 pe XM, respectiv in 1993 pe Xantia, Hydractive III „auto-adapteaza” caracteristicile de amortizare ale suspensiei in functie de tipul drumului si stilul de conducere, iar garda la sol se regleaza automat, luand in considerare starea suprafetei de rulare si viteza de deplasare a masinii. r
Pentru inceput, Citroen C5 va fi disponibil cu doua propulsoare, V6 3,0 l benzina si 2,2 l HDI.r
r