BYD Seagull, o mașină electrică mică, are un preț pe măsură, care pleacă de la 69.800 de yuani (mai puțin de 10.000 de dolari) și se pare că aduce un profit din ce în ce mai mare producătorului chinez, relatează CNBC.
Profiturile din vânzarea de vehicule electrice, capitol la care producătorii de automobile americani nu au reușit să facă mare lucru, combinate cu extinderea producătorilor chinezi de automobile în Europa și America Latină au propulsat la vârf politicieni și directori executivi din domeniul auto, din Detroit și Texas, până în Germania și Japonia.
Seagull ar putea fi un apel clar pentru restul industriei auto
„Seagull ar putea fi „un apel clar pentru restul industriei auto”, a spus Terry Woychowski, fost șef la General Motors, în prezent președinte al companiei de automobile la firma de consultanță de inginerie Caresoft Global.
Deși „Seagull” nu este vândut, încă, în SUA, BYD își extinde vânzările de vehiculele la nivel global, iar unii cred că este doar o chestiune de timp până când mai multe mașini fabricate în China vor ajunge în SUA.
Există o teamă în rândul producătorilor auto mondiali că rivalii chinezi, precum BYD, susținut de Warren Buffett, ar putea să inunde piețele, sabotând producția internă și prețurile vehiculelor americane.
BYD a vândut anul trecut 1,57 milioane de vehicule electrice cu baterii
„Introducerea mașinilor chinezești ieftine, care sunt atât de ieftine pentru că sunt susținute cu banii guvernului chinez, pe piața americană, ar putea să ducă la dispariția sectorului auto din SUA”, a avertizat Alliance for American Manufacturing, un grup de susținere a producției din SUA.
BYD a vândut anul trecut 1,57 milioane de vehicule electrice cu baterii, față de doar 130.970 de vehicule electrice în 2020. Această creștere a vânzărilor a fost suficientă pentru a depăși Tesla și a-l face cel mai mare producător de vehicule electrice din lume, la sfârșitul anului 2023.
Creșterea BYD și a altor producători auto din China l-a determinat pe șeful Tesla, Elon Musk, să avertizeze că producătorii auto chinezi vor „distruge” rivalii globali fără bariere comerciale.
Cum a reușit „Pescăruşul” chinezilor să-și ia avânt
Condusul unei mașini Seagull nu este diferit de condusul unui Chevrolet Bolt, Nissan Leaf sau BMW i3. Accelerează rapid, este silențioasă, are scaune frumoase și confortabile.
Cunoscut și sub numele de BYD Dolphin Mini în America Latină, Seagull este puțin mai mic decât Chevrolet Bolt.
Cu o autonomie raportată de până la aproximativ 190 de mile cu o singură încărcare (sau 250 de mile pentru anumite modele), este sub cea a multor vehicule electrice comercializate astăzi în SUA, dar în concordanță cu multe vehicule electrice de prima generație.
Viteza maximă a vehiculului, de aproximativ 80 mph și doar 74 cai putere, este mai mică, în comparație cu majoritatea vehiculelor electrice comercializate în prezent în SUA.
Dar diferențele sale majore constau în construcție, baterii și aprovizionarea pieselor. BYD Seagull a fost proiectat și executat eficient și simplist, dar cu o calitate neașteptată și o fiabilitate anticipată.
„Ceea ce au făcut ei au făcut foarte bine”, a spus Woychowski.
Preocupări tot mai mari în SUA și în Europa
Creșterea BYD vine într-un moment precar pentru dinamica industriei auto globale.
În timp ce producătorii auto din China se extind, producătorii auto tradiționali din America scad, atât pe piața internă, cât și în China.
Declinul lor în America a venit odată cu intrarea pe piață a producătorilor japonezi, precum Toyota Motor, Nissan Motor și Honda Motor, și, recent, a gigantului auto sud-coreean Hyundai Motor și a unității sale Kia.
Cei trei mari producători auto din SUA – GM, Ford și Chrysler, acum deținută de Stellantis – au asistat la deteriorarea cotei lor de piață din SUA, de la 75% în 1984, la aproximativ 40% în 2023, conform datelor din industrie.
Politicienii din SUA, îngrijorați de industriile auto locale, au vizat importurile din China, iar parlamentarii din Europa au lansat o anchetă cu privire la creșterea vehiculelor electrice fabricate în China.