Mașinile diesel. Martorul DPF avertizează asupra problemelor cu filtrul de particule. Nu îl ignora!

Toate mașinile diesel produse după 2011 vin cu un sistem DPF. Dacă lumina de avertizare de pe bord se aprinde, șoferii trebuie să acționeze rapid pentru a preveni eventualele daune ale motorului.

Începând din 2011, toate vehiculele diesel vândute în Uniunea Europeană sunt dotate cu un filtru de particule, pe lângă catalizator. Acest filtru are rolul de a captura particulele de funingine produse în urma arderii combustibilului.

Deși se auto-curăță în mod regulat, în anumite condiții de utilizare sau după ce se parcurg 200.000-250.000 de kilometri, acesta poate să se înfunde și necesită curățare profesională sau înlocuire.

Ignorarea acestei situații poate provoca restricționarea fluxului de gaze, ceea ce ar putea deteriora motorul.

Filtrul de particule (DPF sau FAP) este o componentă esențială a sistemului de evacuare a gazelor, având rol de consumabil. Acesta este construit dintr-un miez ceramic cu orificii cilindrice, prin care trec gazele de eșapament.

Particulele de funingine se acumulează în filtru până când ating un nivel specific de umplere. Când acest nivel este depășit, martorul DPF se aprinde pe tabloul de bord, semnalând că filtrul trebuie să inițieze procesul de regenerare. Aceasta implică arderea funinginii la temperaturi ridicate, lăsând în urmă o cantitate minimă de cenușă, care este apoi evacuată prin sistemul de eșapament.

Pe măsură ce capacitatea motorului crește, și prețul filtrului DPF

În anumite situații, din cauza uzurii, regenerarea filtrului DPF poate să nu reușească, iar martorul luminos va rămâne activ.

În aceste condiții, mașina va funcționa cu performanțe reduse, ceea ce necesită o vizită la service pentru a încerca curățarea filtrului de particule cu soluții speciale. Dacă această soluție nu funcționează, va fi necesară înlocuirea DPF-ului.

masini noxe poluare mașinile pe benzină și motorină
SURSA FOTO: Dreamstime

De exemplu, pentru un Ford Focus 1.5 TDCi din 2014 sau o Dacia Duster 1.5 dCi din 2017, un nou filtru DPF costă între 800 și 1.100 de euro, în funcție de producător.

Este important de reținut că, pe măsură ce capacitatea motorului crește, și prețul filtrului DPF va crește, iar costurile de manoperă se adaugă separat.

Principala cauză pentru aprinderea martorului DPF din bord este acumularea de funingine, care se produce adesea din cauza călătoriilor scurte, la viteze reduse, cu multe opriri și reporniri.

În aceste condiții de condus, filtrul DPF nu reușește să atingă temperatura necesară pentru a arde particulele de funingine, ceea ce duce la obstrucționarea sa. Când filtrul devine înfundat, performanța sa este compromisă, ceea ce poate cauza probleme ale motorului.

Ce poate face un șofer pentru a preveni înfundarea DPF-ului?

Este important să evite funcționarea motorului la turații sub 1.800-2.000 rpm. În cazul mașinilor cu transmisie automată, care tind să favorizeze turațiile scăzute pentru a reduce emisiile, se poate opta pentru modul manual, permițând astfel schimbarea treptelor de viteză în conformitate cu turațiile recomandate.

De asemenea, pentru traseele scurte, când motorul diesel nu ajunge la temperatura ideală, se recomandă dezactivarea sistemului Start/Stop, dacă acesta nu este dotat cu un senzor de temperatură care să-l oprească automat.

Este important de menționat că, în anumite țări, dezactivarea acestui sistem poate atrage sancțiuni.

Dacă conduceți în principal în oraș și în trafic aglomerat, chiar și respectând sfaturile anterioare, DPF-ul va putea suferi. Prin urmare, este recomandat să faceți un drum mai lung, pe șosea sau autostradă, după ce ați parcurs aproximativ 1.000 de kilometri.

Ideal ar fi să circulați cel puțin 100 de kilometri la viteze mai mari, pentru a menține motorul la turații de peste 1.800-2.000 rpm, ceea ce va contribui la încălzirea și curățarea DPF-ului.