Pe lângă concepte, studii de design sau vehicule de serie cu design, tehnologie și performanțe mai mult sau mai puțin uimitoare, în standurile de la Palexpo au fost prezente și câteva „ciudățenii” ale unor companii care încearcă fie să-și găsească locul pe piață, fie să rămână în atenția publicului.
Puțini români au auzit de mărci precum Apollo, Arash, Lazareth, Lycan sau Techrules. Conștienți că numele acestor mărci nu este suficient pentru a atrage vizitatori și, eventual, clienți, oficalii acestora au mizat pe un design cât mai radical, ieșit parcă din laboratorul lui Victor Frankenstein, eroul cărții scriitoarei britanice Mary Shelley, și pe cifre năucitoare aferente performanțelor.
Unul dintre vehiculele al căror design promite performanțe uimitoare este Apollo Arrow. „Săgeata” celor de la Apollo este modul cel mai simplu prin care falimentara marcă germană Gumpert a ales să-și facă publică revenirea pe piață cu un nou nume. Prin urmare, actualul Apollo este fostul Gumpert, o firmă readusă la viață de banii chinezilor care au preluat și De Tomaso, Ideal Team Venture. Modelul Arrow este propulsat de un V8 de 4.0 litri care dezvoltă 986 CP și, conform producătorului, sprintează de la 0 la 100 km/h în 3.0 secunde atingând o viteză maximă de 360 km/h.
Dacă Apollo nu vi se pare suficient de interesant, ce ziceți de Arash? Modelul AF10 al minusculei mărci britanice din Suffolk este cel mai puternic exponat prezent la Geneva Motor Sho 2016. Asta dacă cifrele incredibile anunțate de producător sunt reale. Propulsat de un sistem hibrid, Arash AF10, ascunde sub caroserie nu mai puțin de cinci motoare, un V8 de 6,2 litri care dezvoltă 900 CP și alte patru electrice care totalizează 1.180 CP. Prin urmare, forța totală a vehiculului ar trebui să fie de peste 2.000 CP, fapt ce trimite bolizii Bugatti Chiron (1.500 CP) și Koenigsegg Regera (1.600 CP) la sala de sport.
După o asemenea demonstrație de forță, este timpul să vorbim și despre design și nebuni cu acte în regulă. În anii trecuți, francezul Ludovic Lazareth a uimit asistența de la marile expoziții auto europene cu modele precum Wazuma sau Yamaha 1700 Vmax Hypermodified. În 2016 acest discipol al lui Franco Sbarro a sosit la Geneva cu… un motor căruia i-a adăugat roți. Mai exact este vorba despre propulsorul V8 al lui Maseratti Qattroporte căruia Lazareth i-a adăugat patru roți și s-a transformat în ceva ce seamănă a motocicletă. Modelul LM 847 este, conform lui Ludovic Lazareth, doar o demonstrație că „se poate”.
Tot dintr-un laborator al unui profesor nebun pare să fi ieșit și conceptul Techrules AT96 TREV. Acesta, animat de șase motoare electrice – două pentru puntea față și patru pentru cea din spate – are ca prinicpală noutate sistemul Turbine-Recharging Electric Vehicle (TREV) care funcționează ca range-extender. Nu vorbim despre un avion pe roți ci despre o mașină care utilizează o turbină cu o turație maximă de 96.000 de rotații pe minut și care alimentează bateriile necesare motoarelor electrice. Puterea totală a ansamblului hibrid este de peste 1.000 CP, iar accelerația de la 0 la 100 km/h ar trebui, în teorie, să dureze nu mai mult de 2,5 secunde. Interesant este și faptul că firma chineză din spatele acestui model promite o autonomie totală de peste 2.100 km pentru modelul AT96 care funcționează cu kerosen. O versiune „mai umană”, denumită GT96, alimentată cu benzină, va fi prezentată în următoarea perioadă.
Monștrii prezentați mai sus sunt doar câteva dintre exemplele de vehicule cu performanțe și design greu de închipuit în prezent. Alte câteva „mașini” ieșite din laboratoarele unor nebuni ai tehnologiei sunt Italdesign GTZero, Lycan Hypersport, Quant F FE, Rimac Concept S, Rinspeed Etos sau Zenvo ST1.
(Articol publicat în Suplimentul Auto Capital apărut pe 26 martie 2016)