31 de țări au atins pragul de 5% vânzări mașini electrice din totalul vânzărilor de vehicule
Tehnologia are menirea de a ne surprinde de fiecare dată. În anii 50, când au fost introduse televizoarele color, păreau sortite eșecului. Erau scumpe, nu existau multe programe, iar după un deceniu, o mână de case din America aveau televizor color. Apoi, brusc, prețurile au scăzut, a urmat un război al ratingurilor și, în doar câțiva ani, în majoritatea gospodăriilor din SUA oamenii urmăreau serialele preferate la televizorul color.
O tendință comparabilă se înregistrează în cazul vehiculelor electrice, potrivit unei analize Bloomberg Green privind ratele de adoptare a mașinilor electrice din întreaga lume.
Până la finele lui 2023, 31 de țări au depășit ceea ce a devenit un punct de cotitură esențial pentru vehiculele electrice
Până la sfârșitul anului trecut, 31 de țări au depășit ceea ce a devenit un punct de cotitură esențial pentru mașinile electrice: când 5% din vânzările de mașini noi sunt complet electrice. Acest prag semnalează începutul adoptării în masă, după care preferințele tehnologice se schimbă rapid, scrie Autoblog.
În 2022, doar 19 țări depășiseră punctul de cotitură de 5%. Anul trecut, numărul lor a crescut pe măsură ce vehiculele electrice s-au răspândit pe patru continente. Pentru prima dată, unele dintre piețele cu cea mai rapidă creștere au fost cele din Europa de Est și Asia de Sud-Est.
Traiectoria stabilită arată modul în care vehiculele electrice pot crește de la 5% la 25% din mașinile noi, în mai puțin de patru ani.
De ce este important acest procent de 5%
Noile tehnologii, de la televizoare la ceasuri inteligente, urmează o curbă de adoptare în formă de S. Vânzările se mișcă în ritmul melcului în timpul fazei de adoptare timpurie, înainte de a se conecta într-un val de acceptare generală. Tranziția depinde adesea de depășirea barierelor inițiale, cum ar fi costul, lipsa infrastructurii și scepticismul consumatorilor. Punctul de cotitură semnalează aplatizarea acestor bariere.
„Odată ce se înregistrează suficiente vânzări, avem un ciclu”, a spus Corey Cantor, analist EV la BloombergNEF.
„Mai multe vehicule electrice înseamnă că mai mulți oameni le apreciază, producătorii de automobile sunt mai dispuși să investească pe piață și infrastructura de încărcare se extinde pe o traiectorie bună”, explică el.
Turcia a devenit a patra cea mai mare piață de vehicule electrice din Europa
Mai multe țări au depășit punctul de cotitură anul trecut. Thailanda a devenit pionierul EV al Asiei de Sud-Est, depășind pragul de 5% în primul trimestru al anului 2023 și apoi crescând la aproape 13% din vânzările de mașini noi până în ultimul trimestru. Tranziția a fost impulsionată de deschiderea primei fabrici autohtone de vehicule electrice din Thailanda, deținută de Great Wall Motor Co din China.
La fel s-a întâmplat și în Turcia, o țară care abia se afla pe radar pentru adoptarea vehiculelor electrice în urmă cu un an. Compania auto turcă cunoscută sub numele de Togg a lansat prima sa mașină alimentate cu baterii – T10X – un SUV care concurează direct cu Modelul Y de la Tesla. Vânzările Togi electric au stabilit un ritm vertiginos. Turcia a depășit punctul de 5% în al treilea trimestru, iar în al patrulea trimestru era a patra cea mai mare piață de vehicule electrice din Europa.
În timp ce această abordare a cotei de piață a vehiculelor electrice arată cât de rapidă poate fi tranziția la mașinile electrice, ea nu exclude încetinirile de la un an la altul sau regresele din cauza întreruperilor lanțului de aprovizionare, recesiunilor economice, falimentelor și politicii.
Analiștii de la BloombergNEF se așteaptă ca vânzările de vehicule complet electrice și hibride plug-in să crească cu aproximativ 22% în acest an la nivel global, fără a schimba perspectiva pe termen lung pentru adoptarea vehiculelor electrice.
SUA au performanțe slabe
Punctul de vârf al SUA a ajuns abia la sfârșitul anului 2021 – relativ târziu pentru o țară cu putere economică. Șoferii americani au cerut vehicule electrice cu autonomie mai mare decât cele mai vechi modele oferite, iar preferința lor pentru camionete și SUV-uri mari necesita baterii mai mari decât ar putea suporta lanțul de aprovizionare.
Mașinile complet electrice au reprezentat 8,1% din vânzările de mașini din SUA în ultimul trimestru, cu mult sub media de 18,1% pentru 20 de țări. Singura țară cu o cotă mai mică de vehicule electrice în cei doi ani a fost Coreea de Sud, o națiune a cărei anxietate față de EV rivalizează cu SUA.
Până acum, nicio țară nu a avut nevoie de mai mult de trei ani pentru a trece de la 5% la 15% vehicule electrice – ceea ce înseamnă că SUA și Coreea de Sud fie vor rupe tendința în 2024, fie vor necesita o accelerare bruscă a vânzărilor pentru a recupera.
Potrivit analizei Bloomberg Green, un punct de cotitură constant pentru această categorie mai largă de vehicule electrice nu este atins până când 10% dintre vehiculele noi nu sunt hibride sau complet electrice.
Un punct de cotitură pentru întreaga lume
Țările care au depășit acum punctul de cotitură al vehiculelor electrice reprezintă două treimi din vânzările de mașini din lume. Cu toate acestea, s-ar putea să se apropie un punct de cotitură India, Indonezia și Polonia, piețe auto importante în care vehiculele electrice au fost în creștere. În America de Sud, un impuls major oferit de BYD din China ar putea oferi scânteia adoptării pe scară largă, începând cu Brazilia.
Aplicând acest cadru pe întreaga planetă, punctul de cotitură de 5% EV a fost depășit în 2021. În al patrulea trimestru al anului 2023, mașinile complet electrice au reprezentat aproximativ 12% din mașinile noi vândute în întreaga lume. Aceleași forțe care i-au determinat pe mulți cumpărători să încerce primul lor model electric – scăderea prețurilor bateriilor, mai multe încărcătoare, performanțe mai bune – continuă să facă EV competitive pe piețe noi.