China este una din țările în care tehnologia mașinilor fără șofer se dezvoltă rapid, adoptând această tehnologie cu viteză, în special în timpul pandemiei de coronavirus, cu sprijin și promovare din partea Guvernului. Europenii se străduiesc acum să ajungă din urmă țara asiatică.
Vehiculele autonome sau, așa cum mai sunt cunoscute, mașinile fără șofer, stau la baza unor planuri ambițioase în Elveția, care pregătește utilizarea lor în mai multe domenii de activitate.
Ooamenii de știință prevăd faptul că mașinile fără șofer vor produce adevărate revoluții în anumite sectoare de activitate.
Experimentul Universității Politehnice din Lausanne
Vehiculele autonome sunt testate de multe companii tehnologice multinaţionale şi, deşi utilizarea lor în viaţa reală este încă incertă din cauza lipsei unei legislaţii corespunzătoare, Elveţia intenţionează să testeze viabilitatea acestora într-un nou sector, cel al livrării de mâncare la domiciliu, scrie agenţia EFE.
Experimentul se derulează la Universitatea Politehnică din Lausanne, unde, de trei luni, un mic autovehicul care circulă prin campus cu şase kilometri pe oră livrează alimentele solicitate de studenţi şi strânge chiar şi vasele murdare.
„Deşi în campus sunt puţini studenţi şi personal din cauza COVID-19, cei din Universitate sunt entuziasmaţi de micuţa noastră maşină galbenă şi sunt dispuşi să facă parte din proiect”, a declarat pentru EFE Eric Imstepf, director al Mobility Lab, consorţiul de guverne locale şi universităţi din spatele proiectului.
Interacțiunea pietonilor cu mașinile fără șofer
Proiectul a fost botezat ADORE (sigla în engleză de la Comenzi de la Restaurante Livrate Autonom) şi nu doar că studiază comportamentul autovehiculului autonom, ci şi interacţiunile pietonilor cu el, prin 15 senzori, cinci camere, un ecran tactil şi o antenă cu conexiune la satelit, relatează sursa citată.
Autovehiculul are aceeaşi culoare galbenă şi logotipurile furgonetelor poştale din Elveţia, fiindcă şi această companie se află în spatele proiectului pentru a vedea dacă autovehiculul autonom poate distribui scrisorile şi pachetele, deşi, deocamdată, este o posibilitate pe termen lung.
„Swiss Post utilizează testul pentru a înţelege mai bine această tehnologie şi a evalua posibilele utilizări(…) dar deocamdată lipseşte o modificare a reglementărilor actuale pentru a permite autovehiculelor autonome să circule pe străzi fără supraveghere”, a explicat Imstepf.
China, pionier în construcția mașinilor fără șofer
Această supraveghere se face acum de către o persoană care însoţeşte autovehiculul în traseele prin campusul de la Lausanne, unde preia mâncarea din restaurantul universităţii şi trimite mesaje celui care a făcut comanda informându-l în legătură cu momentul ajungerii la destinaţie, precum şi cu un cod pentru deschiderea compartimentului unde transportă alimentele.
Autovehiculul a fost construit de firma Neolix din China, una dintre ţările unde această tehnologie se dezvoltă rapid.
„China a adoptat această tehnologie cu viteză, în special în timpul acestei pandemii, şi Guvernul a făcut mari eforturi pentru a o promova”, ceea ce a facilitat apariţia multor companii în sector, a subliniat directorul Mobility Lab.
Revoluția mașinilor fără șofer
În opinia sa, autovehiculele autonome vor revoluţiona în viitor sectoare precum serviciul de poştă, deşi deocamdată este mai viabilă utilizarea vehiculelor mai lente în anumite incinte, precum centrele medicale, şi de, aceea, Swiss Post şi Mobility Lab le-au testat şi la Spitalul din Lugano.
Fără a ieşi din Elveţia, aceste instituţii testează de ceva vreme primul proiect pilot din lume de miniautobuze fără şofer în centrul oraşului turistic Sion.
Aceste experimente demonstrează interesul pentru o nouă formă de mobilitate care, deşi încă prezintă riscuri şi ridică întrebări, ar putea deveni în câţiva ani sau zeci de ani ceva foarte prezent în vieţile noastre, mai scrie EFE.
Preocupări din punct de vedere legal
„Înţelegem, de exemplu, preocupările din punct de vedere legal, deoarece legislaţiile actuale nu sunt concepute pentru autovehicule autonome şi continuă să existe întrebarea cine deţine responsabilitatea în cazul unei maşini fără şofer”, a subliniat Imstepf.
O altă problemă de luat în calcul va fi acceptarea sau nu a acestor autovehicule de către utilizatori, deşi, potrivit responsabilului Mobility Lab, sondajele care s-au făcut în Elveţia demonstrează că există destul interes în rândul opiniei publice.
„Există diferenţe în funcţie de vârstă, gen şi nivel de educaţie….se pare că, în medie, femeile sunt mai sceptice decât bărbaţii în ceea ce priveşte mobilitatea autonomă şi că persoanele cu un nivel mai ridicat de educaţie demonstrează o mai mare încredere decât restul”, a mai semnalat Imstepf.