Producatori cum sunt Mercedes, BMW sau Volkswagen sunt bine cunoscuti in orice parte a globului. Ceea ce se stie insa mai putin este faptul ca rivalii japonezi ai acestora, clasificati pe piata germana de gen de obicei la categoria "alte marci", castiga din ce in ce mai mult teren. Producatorii japonezi de automobile, avand ca varf de lance Toyota Motor Corp. domina in prezent fiecare segment al pietei auto germane la capitolul satisfactia consumatorului, cu mult inaintea firmelor locale Mercede
Producatori cum sunt Mercedes, BMW sau Volkswagen sunt bine cunoscuti in orice parte a globului. Ceea ce se stie insa mai putin este faptul ca rivalii japonezi ai acestora, clasificati pe piata germana de gen de obicei la categoria „alte marci”, castiga din ce in ce mai mult teren. Producatorii japonezi de automobile, avand ca varf de lance Toyota Motor Corp. domina in prezent fiecare segment al pietei auto germane la capitolul satisfactia consumatorului, cu mult inaintea firmelor locale Mercedes-Benz, BMW sau Volksvagen.
Conform primului studiu din Germania, cu privire la satisfactia consumatorului vizavi de marcile de automobile, studiu realizat de JD Power and Associates, Toyota ocupa primul loc la sase din cele sapte categorii considerate. Astfel, modelele construite de producatorul japonez au castigat cele mai multe aprecieri ale germanilor la clasele medie, mica, precum si la cea a autovehiculelor sport. Toyota Picnic ocupa locul 1 la categoria minivan, in vreme ce RAV4 detine aceeasi pozitie la clasa SUV (Sport Utility Vehicle in engleza, adica autovehicule de tipul sport-utilitare). La clasa medie superioara, Toyota ocupa de asemenea locul 1 cu modelul IS 200, provenind de la divizia sa Lexus.
In sfarsit, pe segmentul masinilor de lux, in fruntea celor mai apreciate masini din Germania se afla modelul Maxima al companiei Nissan Motor Corp.
Ancheta a fost realizata pe un esantion de 15.000 de proprietari de automobile, masinile avand vechimea cuprinsa intre doi si trei ani, si au fost evaluate 32 de marci de autovehicule si 132 de modele.
Germanii sunt nemultumiti de Opel si Fiat
Studiul celor de la JD Power and Associates nu face decat sa confirme faptul ca marcile japoneze isi intaresc din ce in ce mai mult pozitia si in Europa. In America de Nord, inca de acum cateva decenii, automobilele japoneze reusisera acest lucru. Faptul ca Toyota a depasit Chrysler, ocupand in prezent locul trei dupa numarul de masini vandute pe piata nord-americana nu mai este de mult o noutate.
In Europa insa, cel putin pana in acest moment, producatorii japonezi nu reusisera sa se impuna pe piata, din cauza cotelor practicate de statele din regiune la importurile de automobile, a retelei slabe de distributie, precum si a unei imagini nu tocmai roz.
In lunile care au trecut din acest an, Toyota a reusit sa vanda cu 17% mai multe masini, comparativ cu aceeasi perioada a anului 2001, in conditiile in care piata germana de automobile a inregistrat o scadere a cererii de 4,6%.
Modelul caruia Toyota ii datoreaza cea mai mare parte a succesului sau este micutul Yaris, o masina aflata la granita dintre clasele compacta si mica si al carei design a fost realizat special pentru a satisface preferintele vest-europenilor. Iar planurile celui mai de succes producator japonez de pe piata europeana a automobilelor sunt de a atinge pana in 2004, nu numai de 800.000 de autovehicule vandute, ceea ce ar reprezenta o cota de aproximativ 5% din marele tort al pietei auto europene.
David Sargent de la JD Power and Associates explica insa ca studiul realizat de ei nu arata neaparat cine produce cele mai bune automobile.
Un punctaj mare obtinut in cadrul acestei anchete inseamna doar ca respectivele marci „reusesc sa satisafaca cel mai bine asteptarile cumparatorilor”, si nu faptul ca „un IS 200 este un automobil mai bun decat un BMW serie 3”, declara domnul Sargent. Raportul celor de la JD Power and Associates cuantifica de fapt diferentele dintre asteptarile unui cumparator cu privire la o marca si ceea ce ofera in realitate respectiva marca de masina. Totusi, „proprietarii automobilelor produse de companiile japoneze raporteaza cele mai putine probleme tehnice”, continua domnul Sargent.
Dar daca producatorii germani de automobile au de ce sa fie ingrijorati la auzul rezultatelor acestui studiu, mult mai multe motive de ingrijorare ar trebui sa aiba ceilalti fabricanti straini de autovehicule de pe piata germana si in special cei americani. Ford Motor Co., precum si General Motors Corp. cu cele doua divizii ale sale, companiile Adam Opel din Germania si Fiat din Italia, clasate pe ultimele locuri din punctul de vedere al cumparatorilor satisfacuti, sunt deja in pierdere de cota de piata. La fel de atenti la cele reliefate de studiul celor de la JD Power and Associates ar trebui sa fie si cei din grupul Chrysler, care isi propun ca in viitorul apropiat sa-si dubleze cota pe piata auto din Germania.
Ce spun insa reprezentantii producatorilor germani de automobile? Presedintele BMW, Michael Rebstock, declara ca in sondajele proprii automobilele realizate de ei sunt foarte bine plasate comparativ cu cele japoneze. Cei de la Mercedes-Benz nu facusera nici un comentariu pe marginea studiului, dar nu cu mult timp in urma, conducerea grupului german fusese criticata din cauza unor probleme de calitate aparute la automobilele fabricate.