Oficial, se interzic mașinile cu motoare termice din 2035. Totuşi, Germania ar putea răsturna complet planul UE
În Germania, controversata interdicție a motoarelor termice din 2035 stârnește valuri, amenințând să schimbe drastic echilibrul între vehiculele electrice și cele cu combustie internă. Nu se discută despre motivele interdicției vânzării motoarelor termice din 2035, ci despre aspectele juridice ale acesteia.
Bruxelles-ul a decis că, de la acea dată, niciun producător nu va putea vinde mașini noi care emit CO2.
Comisia Europeană va aplica penalități uriașe pentru încălcarea acestei reguli, calculate pe baza numărului de unități vândute anual. Aceste sancțiuni ar putea duce rapid la falimentul marilor producători.
Sistemul actual impune un prag de emisii care scade anual pentru a ajunge la zero CO2 în 2035. De exemplu, standardul pentru 2025 este de 81 g/km, față de 95 g/km în ultimii trei ani.
Un producător care depășește aceste limite ar putea fi amendat sever, cu excepția cazului în care, cunoscând reglementările, decide să retragă modelele riscante.
Acest lucru explică lipsa unor modele viabile din oferta anumitor mărci. Recent, Martin Kment, profesor la Universitatea din Augsburg, a publicat un aviz juridic care contesta reglementarea de la Bruxelles, scrie Le Point.
Comisia Europeană, responsabilă cu măsurarea emisiilor, nu este responsabilă pentru recuperarea amenzilor pentru emisii excesive, spune Kment.
Astfel, deși există o regulă, aplicarea penalităților nu este în atribuțiile Comisiei. Producătorii nu au comentat încă, dar această noțiune de „judecător și parte” a fost menționată într-un caz din 2008 și a stârnit o reacție puternică din partea Germaniei.
Metoda actuală măsoară emisiile direct la evacuare și dezavantajează motoarele termice față de cele electrice
Profesorul Martin Kment nu este cunoscut ca susținător al producătorilor germani în dificultate cu vânzarea mașinilor electrice.
Potrivit companiei Argus, el este director al Institutului de Drept al Mediului de la Universitatea din Augsburg și deține o catedră în drept public, drept european, drept al mediului și amenajarea teritoriului.
Avizul său a fost publicat după un raport comandat de Uniti, o organizație profesională germană din domeniul carburanților și lubrifianților. Uniti este îngrijorată de viitorul industriei.
Profesorul Martin Kment analizează atât aspectele de fond ale cazului, cât și metoda utilizată pentru măsurarea emisiilor de CO2 ale vehiculelor.
Metoda actuală măsoară emisiile direct la evacuare și dezavantajează motoarele termice față de cele electrice.
Kment propune utilizarea unei metode globale, cunoscută sub numele de „de la leagăn la sicriu”, care evaluează toate vehiculele fără a diferenția între tipurile de energie. Această metodă este prevăzută de Green Deal, dar va fi aplicată abia din 2030.
Dacă nu schimbăm metoda actuală, multe mărci auto tradiționale vor dispărea până atunci
Martin Kment sugerează măsuri care să acopere întregul ciclu de viață al vehiculelor, indiferent de tipul de energie. El subliniază că imaginea pozitivă a energiei electrice este afectată de probleme precum extragerea mineralelor rare și reciclarea bateriilor.
În schimb, motoarele termice sunt criticate doar pentru emisiile lor în timpul utilizării, în timp ce progresele tehnologice ar putea reduce aceste emisii, dacă nu ar fi limitate de tranziția forțată la electricitate.
Directorul Uniti a avertizat că „sistemul este zguduit din temelii” și a făcut un „apel urgent” către politicieni pentru a revizui reglementările actuale.
Acest apel trebuie auzit atât în Germania, cât și la Bruxelles, unde unele partide și oficiali noi vor să reevalueze regulile care favorizează exclusiv mașinile electrice.