Se amână, cel puţin deocamdată, planul privind interzicerea unor maşini în oraşele din România şi aplicarea unor noi taxe pentru cele ce poluează. Proiectul care prevedea introducerea unor taxe pentru autovehiculele care circulă în Zonele cu Niveluri Scăzute de Emisii a fost retras de pe agenda Guvernului. Inițiativa nu a respectat solicitarea premierului Marcel Ciolacu de a fi validat în coaliţie.
Guvernul a retras de pe agendă proiectul introducerii de taxe pentru mașini
Un proiect de Hotărâre de Guvern promovat de Ministerul Dezvoltării, care prevedea introducerea unor taxe pentru autovehiculele care circulă în Zonele cu Niveluri Scăzute de Emisii, a fost retras de pe agenda Guvernului.
Motivul retragerii este că proiectul nu a fost validat în coaliție, conform solicitării premierului Marcel Ciolacu.
”Proiectul de HG promovat de Ministerul Dezvoltării (condus de ministrul PNL Adrian Veştea – n.r) cu privire la introducerea unor taxe pentru autovehiculele care circulă în Zonele cu Niveluri Scăzute de Emisii (ZNSE) nu va intra în dezbaterea Guvernului.
Această iniţiativă, care are un impact social ridicat şi care introduce taxe noi, nu a respectat solicitarea premierului Marcel Ciolacu de a parcurge în prealabil o etapă de consultare publică şi de a fi validată politic în interiorul Coaliţiei de Guvernare”, a transmis, marţi, PSD.
Inițiativa urmărea îmbunătățirea calității aerului
La 26 iulie, Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației a anunțat „deschiderea procedurii de transparență decizională a procesului de elaborare a proiectului următorului act normativ – Hotărârea privind metodologia de elaborare a regulilor de acces, a modului de aplicare a tarifelor, precum și a excepțiilor aferente zonelor cu nivel scăzut de emisii”.
Potrivit Notei de fundamentare, stabilirea și aprobarea zonelor cu nivel scăzut de emisii trebuie să respecte prevederile Legii nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător, cu modificările ulterioare.
Acest lucru este necesar pentru a introduce măsuri legislative menite să îmbunătățească calitatea aerului, ca urmare a condamnării României de către Curtea de Justiție a Uniunii Europene în cauza C 638/18, pentru depășiri sistematice și persistente ale valorilor limită zilnice pentru microparticule (PM10) în perioada 2007-2016 și ale valorilor limită anuale în perioada 2007-2014 (cu excepția anului 2013) în zona RO32101 (București, România). Se urmărește, astfel, asigurarea unei perioade cât mai scurte de depășire a valorilor limită.
”Oraşele din România se confruntă cu o serie de probleme cauzate de extinderea urbană şi de serviciile de transport public inadecvate, de reţelele rutiere incoerente, de trotuarele subdimensionate şi de soluţiile de parcare inadecvate, dar problema majoră este traficul, care este foarte aglomerat şi frecvent congestionat. Atunci când vorbim despre mobilitate urbană durabilă, trebuie să luăm în considerare nu numai transportul de persoane, ci şi transportul de mărfuri, o componentă importantă a aglomeraţiei urbane.
În anul 2019, Bucureştiul a fost cel mai congestionat oraş din Uniunea Europeană şi al 14-lea cel mai congestionat oraş din lume, iar timpul pierdut în trafic de bucureşteni la orele de vârf ajunge să fie de peste 227 de ore anual, echivalentul a 9 zile întregi sau 28 de zile lucrătoare”, se arată în Nota de fundamentare.
Se voia taxarea în funcție de emisii
Potrivit documentului citat, „zonele cu nivel scăzut de emisii definesc zone geografice specifice situate în medii urbane, în general, și în care se aplică restricții privind circulația vehiculelor în funcție de nivelul de emisii”.
”Principalul obiectiv al stabilirii acestor zone este îmbunătăţirea calităţii aerului şi reducerea poluării mediului, contribuind astfel la protejarea sănătăţii publice. În zonele cu nivel scăzut de emisii este permis accesul doar al vehiculelor care respectă standardele stabilite prin regulamentul adoptat de către autoritatea publică locală. În aceste zone pot fi aplicate taxe sau restricţii celor care nu respectă aceste standarde”, se mai arată în document.
Nivelul de impact al zonelor cu nivel scăzut de emisii asupra calității aerului depinde de mai mulți factori, inclusiv:
- Standardul de emisii stabilit;
- Modul în care zona cu nivel scăzut de emisii este implementată și controlată;
- Tipurile de vehicule vizate de restricții;
- Arealul sau spațiul geografic al zonei cu nivel scăzut de emisii;
- Modul în care operatorii de vehicule aleg să se conformeze, cum ar fi achiziția unui vehicul nou, montarea unui filtru complet de particule diesel, cumpărarea unui vehicul second-hand care respectă standardul sau schimbarea tipului de combustibil;
- Parcul de vehicule înainte de implementarea zonei cu nivel scăzut de emisii, inclusiv vechimea flotei, tipul de vehicule și procentul de vehicule diesel și pe benzină;
- Importanța diferitelor surse de poluare din orașul respectiv;
- Severitatea problemelor legate de calitatea aerului.
Zonele cu nivel scăzut de emisii, conform propunerii Ministerului Dezvoltării, nu reprezintă doar o schimbare în reglementarea mobilității, ci aduc și beneficii semnificative atât pentru orașe, cât și pentru locuitorii acestora.
Vezi aici mai multe detalii despre proiectul propus.