Schimbări semnificative vor fi introduse în privința reviziei tehnice periodice pentru mașinile din România. Conform noilor reglementări, o anumită categorie de vehicule nu va mai fi obligată să efectueze Inspecția Tehnică Periodică (ITP).
Un proiect de lege va aduce mari schimbări în ceea ce privește regulile ITP
Care sunt mașinile care nu vor mai avea nevoie de ITP? Un proiect de lege anunță modificări în ceea ce privește inspecția tehnică periodică pentru anumite categorii de vehicule. Actul normativ a fost lansat în dezbatere publică de către Ministerul Transporturilor.
La data de 9 ianuarie 2024, Ministerul Transporturilor a demarat procesul de consultare publică conform prevederilor Legii nr. 52/2003 privind transparența decizională în administrația publică. Acest demers vizează proiectul de Ordonanță a Guvernului destinat modificării și completării unor acte normative în domeniul transportului rutier.
Conform propunerii legislative, vehiculele cu viteză redusă, care se deplasează cu o viteză de până la 25 km/h, vor fi scutite de la obligativitatea efectuării Inspecției Tehnice Periodice (ITP).
Totodată, mașinile din flotele rent-a-car (maşini pentru închiriat – n.r.) vor fi supuse acestei revizii la intervale regulate de șase luni.
Documentul proiectului subliniază că excepția de la inspecția tehnică periodică se aplică vehiculelor cu o viteză maximă constructivă de până la 25 km/h.
Acest demers ia în considerare precedentul conform căruia mașinile și utilajele autopropulsate destinate lucrărilor cu o viteză maximă constructivă sub 25 km/h sunt deja excluse de la această obligație.
Faptele legate de circulația redusă și numărul limitat al acestor vehicule sprijină concluzia că această excepție nu va avea un impact semnificativ asupra siguranței rutiere.
„I. Modificările prevăzute în proiectul de act normativ vizează:
– clarificarea faptului că vehiculele lente sunt exceptate de la inspecția tehnică periodică; a fost avut în vedere faptul că viteza maximă constructivă a acestor vehicule este de până la 25 km/h, existând precedentul exceptării de la inspecția tehnică periodică a maşinilor şi utilajelor autopropulsate pentru lucrări cu o viteză maximă constructivă care nu depăşeşte 25 km/h; având în vedere viteza redusă de circulație și numărul foarte redus al acestor autovehicule, se apreciază că această exceptare nu va avea efecte negative semnificative asupra siguranței rutiere”, potrivit proiectului.
Inspecția tehnică periodică la fiecare 6 luni pentru mașinile folosite în activități „RENT CAR”
Această prevedere se aplică extins autovehiculelor din domeniul serviciilor de închiriere auto (RENT CAR). Inclusiv celor utilizate atât pentru transport în regim de închiriere, cât și pentru servicii de închiriere.
Această modificare garantează că autovehiculele închiriate, inclusiv cele utilizate fără un conducător auto desemnat, vor fi supuse unei inspecții la intervale regulate, contribuind astfel la îmbunătățirea siguranței rutiere.
„- clarificarea faptului că o periodicitate la inspecția tehnică periodică de 6 luni se aplică tuturor autovehiculelor care desfășoară activitatea de RENT CAR, deci atât autovehiculelor utilizate pentru transportul în regim de închiriere, cât și autovehiculelor utilizate pentru serviciul de închiriere; prin această modificare se asigură faptul că și autovehiculele închiriate fără conducător auto vor fi inspectate la un interval adecvat, ceea ce va avea efecte pozitive asupra siguranței rutiere”, potrivit proiectului.
Alte modificări propuse prin proiectul legislativ
Actul normativ își propune și să clarifice dispozițiilor art. 67, referitor la componenta comisiei de examinare teoretică.
„II. – clarificarea dispozițiilor art. 67 în ceea ce privește componenta comisiei de examinare, in sensul ca este necesara precizarea ca acesta se refera la comisia de examinare teoretică, in cazul examinării practice caracteristicile constructive nepermițând decât prezenta unei singure persoane in cabina vehiculului, fiind astfel respectate si dispozițiile privind circulația acestor vehicule pe drumurile publice.
– pentru a asigura o bună aplicare a legislației, în acest sens au fost modificate si completate dispozițiile art. 67
III. – eliberarea ecusoanelor de către operatorul platformei digitale
-corelarea prevederilor privind deținerea și afișarea ecusoanelor”, aflăm din documentul proiectului de lege.