Ministrul Transporturilor, Omar Alghabra, a semnat un acord pentru mașini cu zero emisii, susținând de asemenea că emisiile provenind de la avioane trebuie reduse. El s-a angajat și că țara sa va face camioanele și autobuzele fără emisii în mai puțin de două decenii, scrie nationalobserver.com.
Promisiunile climatice ale Canadei
Sunt doar o parte dintr-o lungă listă de noi promisiuni climatice pe care Canada le face în timpul negocierilor din Scoția, de la fonduri direcționate pentru recifele de corali și promisiunea de a opri defrișările, până la stoparea finanțării internaționale pentru proiecte de combustibili fosili până la sfârșitul anului viitor.
Criticii susțin însă că summit-ul din Scoția se reduce la multă vorbărie și puțină acțiune.
„COP26 a fost doar despre niște anunțuri și nu atât de mult despre responsabilitate, urmărirea, măsurarea și verificarea acțiunilor în legătură cu aceste anunțuri”, a declarat Catherine Abreu, membru al organismului consultativ net-zero al Canadei și directorul executiv al Destination Zero.
COP (Conferința părților) reprezintă o Conferință ONU dedicată subiectului schimbărilor climatice, care a căpătat la nivel global în urmă cu aproape trei decenii, în încercarea de a aborda amenințarea schimbărilor climatice.
Țările care au semnat Convenția – acum 197 – se întâlnesc anual, alături de avocați și lobbyiști, pentru a negocia cum pot coopera, evenimentul fiind unul care combină atmosfera de târg mondial cu poziții politice și ample proteste.
Acordul de la Paris angajează țările COP să reducă emisiile de gaze cu efect de seră, astfel încât încălzirea globală să nu depășească 2 C până la sfârșitul secolului, cu scopul de a o menține cât mai aproape de 1,5 C.
Fiecare COP de după Paris s-a ocupat de stabilirea regulilor despre cum să se respecte acel plan. Summit-ul COP26 de la Glasgow este considerat esențial pentru „menținerea obiectivului 1,5 în viață”.
Angajamente secundare și alianțe cu responsabilitate limitată
Abreu susține însă că majoritatea celor discutate la Glasgow sunt angajamente secundare și alianțe cu responsabilitate limitată, în timp ce proiectul de text al acordului nu conține dovezi că guvernele ar accepta să facă ceva concret.
Chiar și multe dintre acordurile secundare la care a aderat Canada sunt vagi, inclusiv așa numita Declarație Clydebank, privind crearea a cel puțin șase rute de transport maritim fără emisii între porturile celor 19 țări participante până la mijlocul acestui deceniu.
Transportul maritim internațional produce aproximativ trei la sută din totalul emisiilor globale de carbon.